Optima kombi – wzorowana na modelu studyjnym o nazwie Sportspace, który debiutował podczas poprzedniego salonu genewskiego – charakteryzuje się efektownym designem i wysoką jakością wykończenia wnętrza, podobnie jak nowa Optima sedan. Dodatkowymi atutami wersji kombi są przestronniejsze i bardziej funkcjonalne wnętrze oraz dynamiczna i opływowa sylwetka nadwozia.
Nowa wersja nadwoziowa Optimy będzie oferowana z oszczędnymi i dynamicznymi silnikami do wyboru, włącznie z topową, najmocniejszą odmianą GT Line. Optima kombi jest wyposażona w wiele innowacyjnych i zaawansowanych systemów asystujących i multimedialnych, które sprawiają, że podróż nią jest bezpieczna, komfortowa i przyjemna.
Wzorowana na modelu studyjnym Kia Sportspace – pokazanym podczas salonu samochodowego w Genewie w ubiegłym roku – Optima Sportswagon jest, jak dotychczas, pierwszym kombi klasy średniej marki Kia. Jednocześnie – przestronna, jak na kombi przystało, bardzo praktyczna w codziennym użytkowaniu i elegancka Optima Sportswagon zasługuje na miano jednego z najładniejszych kombi w swojej klasie. Pod względem wymiarów zewnętrznych kombi zachowało długość i szerokość odmiany sedan (długość wynosi 4855 mm, szerokość – 1860 mm), i jest wyższe o jedynie 5 mm (wysokość wynosi 1470 mm).
Pierwsze kombi segmentu D w historii marki Kia jest wyposażone w nowoczesny, audio-wizualny system nawigacyjny (AVN) dostępny z 7- lub 8-calowym ekranem dotykowym. Cyfrowe radio DAB, już dostępne w wielu europejskich krajach, w pełni współpracuje z systemem AVN. Ponadto, Optima Sportswagon jest pierwszym modelem Kia, którego system multimedialny został przystosowany do współpracy z aplikacjami Android Auto i Apple CarPlay. Pierwsza z nich umożliwia pełną integrację z pokładowym systemem multimedialnym urządzeń mobilnych z systemem Android 5.0 (Lollipop) i wyższym, natomiast druga – iPhone’ów serii 5 i nowszych. Obydwie aplikacje umożliwiają kierowcy głosową obsługę urządzenia mobilnego, bez konieczności odrywania rąk od kierownicy i oczu od drogi.
System AVN gwarantuje dostęp do pakietu usług Kia Connected Services, na czele z najbardziej aktualnymi informacjami przydatnymi podczas jazdy. Dostawcą informacji jest firma TomTom. Za pośrednictwem Kia Connected Services kierowca może – dowiedzieć się o aktualnej sytuacji na drodze, otrzymywać ostrzeżenia o fotoradarach, wyszukiwać interesujące miejsca w pobliżu czy sprawdzić prognozę pogody. Dla nabywców Optimy Sportswagon w Europie Kia Connected Services będzie oferowany bezpłatnie przez 7 lat od daty zakupu auta.
Multimedialny system w Optimie Sportswagon seryjnie jest wyposażony w 6 głośników. Za dopłatą miłośnicy dobrego i czystego brzmienia mogą ją wyposażyć w system audio Harman Kardon Premium Sound o mocy 590 W z zewnętrznym wzmacniaczem oraz zintegrowany z 8 głośnikami i z subwooferem. Muzykę zapisaną w postaci plików audio system ten odtwarza w technologii Clar-Fi.
Optima Sportswagon może być wyposażona w bezprzewodową ładowarkę o mocy 5W do ładowania urządzeń mobilnych. Ładowarka znajduje się na tunelu przy konsoli środkowej. Komunikat „wykryto urządzenie” informuje o tym, że kompatybilne z bezprzewodową ładowarką urządzenie zostało umieszczone w odpowiednim miejscu i rozpoczyna się ładowanie. Na zestawie wskaźników pojawia się informacja o stanie naładowania baterii. Przed opuszczeniem samochodu użytkownik jest ostrzegany o tym, że zostawił urządzenie w aucie. Bezprzewodowa ładowarka jest wyposażona w system, który zabezpiecza urządzenie przed przegrzaniem w trakcie używania.
Ponadto, w zależności od wersji wyposażenia, do nowej odmiany nadwoziowej Optimy Kia oferuje 2 porty USB do ładowania urządzeń przenośnych – po jednym w przedniej i tylnej części kabiny.
W zależności od rynku, Optima Sportswagon może być wyposażona w system Around View Monitor, który zapewnia widok dookoła auta. Dzięki obrazowi z 4 kamer na dotykowym ekranie jest wyświetlany widok auta z góry wraz z najbliższym otoczeniem, co zdecydowanie ułatwia manewrowanie i parkowanie samochodem liczącym blisko 5 m długości. Smart Parking Assist System (SPAS) również jest oferowany. Dzięki niemu Optima Sportswagon automatycznie potrafi zaparkować nie tylko w miejscu równoległym do krawędzi jezdni, ale także w luce między autami zaparkowanymi prostopadle do krawężnika. Kierowca może liczyć na pomoc Optimy Sportswagon również podczas wyjeżdżania z miejsca parkingowego. W czasie jazdy nocą Optima Sportswagon także może asystować kierowcy dzięki systemowi Dynamic Bending Headlamps, który sprawia, że reflektory Optimy Sportswagon podążają za profilem drogi.
Nowa Optima Sportswagon zasługuje na miano najbardziej funkcjonalnej Optimy w historii. Zasługa w tym nie tylko pojemnego przedziału bagażowego, ale także przemyślanych rozwiązań ułatwiających zagospodarowanie przestrzeni w bagażniku. W porównaniu z przedziałem bagażowym Optimy sedan bagażnik Sportswagona urósł o 48 litrów i ma pojemność 553 l (wg normy VDA).
Od samego początku inżynierowie konstruowali ten samochód z założeniem, że ma uzyskać najwyższą, 5-gwiazdkową ocenę w teście zderzeniowym Euro NCAP. Wyniki uzyskane podczas testu zderzeniowego przez Optimę sedan potwierdziły założenia konstruktorów.
W aż 51% nadwozie Optimy kombi skonstruowano z wykorzystaniem zaawansowanej stali o wysokiej wytrzymałości (AHSS). Ten rodzaj stali zastosowano w konstrukcji, między innymi, słupków A i B, podłużnic, podłogi, nadkoli z przodu, ramy dachu, tylnego słupka i przegrody między kabiną a bagażnikiem. Do wyposażenia seryjnego Optimy Sportswagon należy 7 poduszek powietrznych – czołowe i boczne dla kierowcy i pasażera, kolanowa po stronie kierowcy oraz kurtynowe. Podobnie jak sedan, również Optima kombi ma celująco zaliczyć testy zderzeniowe Euro NCAP. Od niedawna bardzo istotny wpływ na ich końcową ocenę mają także systemy asystujące kierowcy.
Optima kombi jest wyposażona w nowy rodzaj wspomagania układu kierowniczego z przekładnią zębatkową i z silnikiem elektrycznym zamocowanym bezpośrednio na listwie zębatej (R-MDPS). Ten rodzaj wspomagania układu kierowniczego seryjnie jest montowany w modelach sprzedawanych w Europie i napędzanych silnikiem 1.7 CRDi oraz w modelu GT Line z dwulitrową jednostką napędową T-GDI pod maską. Zamocowanie silnika wspomagania na listwie zębatej zamiast na kolumnie kierownicy sprawia, że wyczucie układu kierowniczego jest lepsze, a reakcje na komendy wydawane kierownicą – szybsze. Szczególnie daje się to zauważyć w okolicach centralnego położenia kierownicy. Optima Sportswagon wyposażona w układ R-MDPS należy do najbardziej zwinnych samochodów w swojej klasie.
Dodatkowo, aby Optimę Sportswagon uczynić kombi jeszcze bardziej dynamicznym, wersję 1.7 CRDi można wyposażyć w zawieszenie o elektronicznie regulowanej charakterystyce tłumienia (ECS). Odmiana 2.0 T-GDI GT Line standardowo jest wyposażona w zawieszenie ECS. W regulowanych amortyzatorach przy każdym kole znajdują się zawory, które są połączone z czujnikami przeciążenia – głównym w centralnym komputerze i dodatkowymi, które znajdują się przy przednich kołach. Na podstawie danych z czujników przeciążenia oraz z informacji o kącie obrotu kierownicy i położeniu pedału przyspieszenia, komputer sterujący pracą amortyzatorów „odczytuje” styl jazdy, profil drogi oraz stan nawierzchni i dostosowuje do nich siłę tłumienia i szybkość reakcji niezależnie każdego z 4 amortyzatorów. Kierowca ma do wyboru 2 tryby pracy amortyzatorów – normal i sport.
Standardowo, 1,7-litrowy turbodiesel współpracuje z 6-biegową przekładnią mechaniczną. Jako opcję będzie można wybrać nową, 7-stopniową skrzynię biegów z dwoma sprzęgłami, która zmienia przełożenia bardzo płynnie i szybko. Silnik 2.0 CVVL seryjnie współpracuje z 6-biegową przekładnią mechaniczną. Za dopłatą, do tego silnika można wybrać klasyczną automatyczną skrzynię biegów, również o sześciu przełożeniach. Najmocniejszy silnik Optimy Sportswagon standardowo współpracuje z 6-stopniową przekładnią automatyczną.
Kia Optima Sportswagon trafi do sprzedaży w Europie jesienią. Samochód będzie produkowany w koreańskiej fabryce Kia w Hwasung.