Targi w Szanghaju stanowią interesująca mieszankę. Jest to miejsce prezentacji egzotycznych z naszego punktu widzenia samochodów chińskich producentów, ale wystwaiają się tam również niemal wszystkie europejskie marki, które walczą ze sobą o udziały na tym ogromnym rynku. W Chinach można zatem zobaczyć nowe modele, które trafią do Europy oraz wiele ciekawostek.
W tym roku większość premier stanowią SUV-y i crossovery z napędem elektrycznym (wiele z nich to jeszcze modele koncepcyjne). Nie zabrakło też aut sportowych. Oto nasz przegląd szanghajskich nowości.
Galeria zdjęć
Znana brytyjska marka, która przeszła w chińskie ręce, pokazała w Sznanghaju koncepcyjny supersamochód z napędem elektrycznym.
Model E-Motion wygląda świetnie, a do tego oferuje prawdziwie sportowe osiągi. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje mu mniej niż 4 sekundy.
Citroen oficjalnie zaprezentował nowy model C5. Dopisek Aircross oznacza, że mamy do czynienia z modnym SUV-em. C5 Aircross w większości wersji będzie autem przednionapędowym. Samochód trafi do sprzedaży w Europie dopiero w 2018 roku.
Kombinowany napęd 4x4 otrzyma wyłącznie wariant hybrydowy Plug-In Hybrid PHEV e-AWD, w którym jeden silnik elektryczny znajduje się z przodu, a drugi - z tyłu, zapewniając napęd tylnych kół. W skład układu hybrydowego wchodzi jeszcze jednostka benzynowa. Łączna moc systemowa wynosi 300 KM, więc C5 Aircross jest najmocniejszym Citroenem w historii. Zasięg w trybie elektrycznym wynosi ok. 60 km.
Chiny są ważnym rynkiem zbytu dla drogich i luksusowych limuzyn. Nic więc dziwnego, że zmodernizowanego Mercedesa Klasy S możemy zobaczyć po raz pierwszy właśnie podczas salonu w Szanghaju. Samochód poddano lekkiemu retuszowi i udoskonalono systemy wspierające kierowcę w czasie jazdy.
Modernizacji poddano również najbardziej luksusową Klasę S od Maybacha i Mercedesa-AMG. Sportowy wariant otrzymał silnik 4.0 V8 biturbo o mocy 469 KM, który zastąpił jednostkę 5.5 V8.
Kolejną nowościa Mercedesa jest koncepcyjna Klasę A w wersji sedan, zapowiadająca nową generację kompaktowych modeli marki.
Samochód wyróżnia się dynamiczną linią nadwozia. Zobaczymy ile z tego zostanie do ostatecznej fazy prac nad nową generacją modelu - oby jak najwięcej!
Lynk & Co to nowa marka stworzona przez chińskie Gelly wraz ze szwedzkim Volvo. W ubiegłym roku pokazywano SUV-a o o numerze 01, teraz przyszła kolej na kompaktowego sedana.
Koncepcyjny model 03 zbudowano na platformie, którą wykorzystywać będą również nowe Volvo S40 i V40.
To dla Audi kolejny ważny etap na drodze ku pełnej elektromobilności. Samochód wyposażono w elektryczny napęd o mocy 320 kW. Zasięg na penych bateriach wynosi 500 km.
Osiągi robią wrażenie - sprint od 0 do 100 km/h trwa tylko 4,6 sekundy. Wersja produkcyjna elektrycznego SUV-a ma pojawić się na drogach w 2019 roku.
Koncepcyjny SUV zapowiada początek stosowania elektrycznego napędu w gamie czeskiej marki. Napędzany jest dwoma silnikami elektrycznymi o łącznej mocy 225 kW (306 KM). Napęd na 4 koła, prędkość maksymalna 180 km/h, zasięg - 500 km.
Elektryfikacja Skody rozpocznie się w 2019 roku od wprowadzenia modelu Superb z napędem hybrydowym typu plug-in. W 2020 roku przedstawiony zostanie pierwszy model marki z napędem w pełni elektrycznym. Do 2025 roku Skoda ma oferować pięć samochodów z napędem elektrycznym w różnych segmentach rynku, zapewne znajdzie się wśród nich auto wywodzące się z koncepcyjnego SUV-a Vision E.
Modelem ES8 marka NIO zamierza konkurować z Teslą Model X. Siedmioosobowy SUV z napędem elektrycznym ma trafić na chiński rynek w 2019 roku.
W Szanghaju zaprezentowano także sportowy samochód elektryczny NIO EP9. Ten 100-kilowatowy model to pokaz dużych możliwości. Producent, który za tym stoi, to firma NextEV, należąca do chińskiego milionera Williama Li.
Interesujący samochód koncepcyjny pokazał Jeep. Jest on większy od Grand Cherokee. Na pokładzie zamontowano sześć siedzeń w trzech rzędach, a deskę rozdzielczą naszpikowano ekranami.
Protoypt siedmiomiejscowego vana pokazała marka Iconiq która współpracuje z firmą W Motors z Dubaju.
Kolejnym egzotycznym pojazdem z europejskiego punktu widzenia jest koncepcyjny SUV w stylu coupe od chińskiej marki Chery.
Nad rozwojem elektrycznych samochodów pracuje także Volkswagen, który w Szanghaju pokazał kolejny studyjny model z rodziny I.D. Futurystyczny crossover może przejechać 500 km po pełnym naładowaniu baterii.
Volksswagen zapowiada, że I.D. Crozz trafi do sprzedaży w 2020 roku.
Na stoisku BMW swoją światową pemierę ma limitowany model M4 CS. Samochód jest mocniejszy (ma 454 KM z silnika 3.0 TwinTurbo) i lżejszy od standardowego M4.
Coupe z Bawarii w specjalnej edycji CS plasuje się pomiędzy M4 z pakietem Competition a torowym M4 GTS. Auto może się pochwalić przyspieszeniem 0-100 km/h w czasie 3,9 s.