Opracowany w stylistyczno - technicznym centrum Hyundaia w miejscowości Chiba w Japonii koncepcyjny model i-Blue jest zapowiedzią konstruktorów przyszłego modelu produkcyjnego z napędem FCEV. Nowa platforma i-Blue jest dostosowana do wcielenia trzeciej generacji technologii ogniw paliwowych Hyundaia, która jest obecnie rozwijana w instytucie badań eko-technologicznych Hyundaia w Mabuk w Korei.

Zgodnie z tematem przewodnim targów, „See What’s Driving the Future”, który skupia się na zrównoważonym rozwoju i ochronie klimatu, i-Blue ukazuje znaczący krok w kierunku komercjalizacji pojazdów Hyundaia wyposażonych w ogniwa paliwowe. W przeciwieństwie do poprzednich prototypów, które były budowane na platformach SUV, i-Blue to przedstawiciel nowego segmentu D z nadwoziem 2+2typu CUV. Warto wiedzieć, że mniejsza platforma pojazdu wymaga większego doświadczenia technicznego.

Zasilany trzecią generacją technologii ogniw paliwowych

i-Blue jest zasilany silnikiem elektrycznym o mocy 100 kW i pakietem ogniw paliwowych. Napełniony sprężonym wodorem (700bar) znajdującym się w 115 litrowym zbiorniku, i-Blue może przejechać ponad 600 km na jednym tankowaniu i osiąga maksymalną prędkość 165 km/godz.

Pakiet ogniw paliwowych i-Blue znajduje się pod podłogą pojazdu, a nie w komorze silnika jak w pojeździe Tucson FCEV drugiej generacji. To powoduje, że samochód ma idealne rozłożenie masy 50:50 dla optymalnego prowadzenia i operowania dynamiką. Ponadto, przenosząc pakiet ogniw paliwowych pod podłogę pojazdu, w komorze silnika jest więcej miejsca, co zapewnia lepszy przepływ powietrza i chłodzenie.

i-Blue jeździ niemal bezgłośnie i zapaleni kierowcy będą zachwyceni przyspieszeniem zespołu napędowego. Podobnie, jak w przypadku poprzednich prototypów, i-Blue emituje tylko parę wodną, stanowiąc niezachwiane poświęcenie Hyundaia technologii FCEV jako realnej, przyjaznej dla środowiska alternatywie dla tradycyjnego silnika spalinowego.

Prototyp

Model jest zaawansowanym koncepcyjnym crossoverem, typu sports tourer o futurystycznej stylistyce z komfortem jazdy sedana i wszelkimi użytecznymi funkcjami minivana. Jak sugeruje jego nazwa, i-Blue posiada kolejnej generacji przyjazny dla środowiska system ogniw paliwowych. i-Blue jest również wyposażony w najnowszej generacji system informacyjny umożliwiający kierowcy sterowanie funkcjami pojazdu (HMI-Human-Machine Interface) pokazujący przyszłość samochodów.

W przeciwieństwie do swoich poprzednich prototypów, które były budowane na platformach SUV, i-Blue o przedstawiciel nowego segmentu D z nadwoziem 2+2 typu CUV. To stanowi krok do przodu w kierunku rozwoju masowej produkcji, jako że system napędu przy użyciu ogniw paliwowych jest trudniejszy do integracji w mniejszych nadwoziach typu rekreacyjno-użytkowego.

Koncept projektu jednoczy Ying i Yang

Koncepcyjny i-Blue FCEV posiada dynamiczną i elegancką konstrukcję zewnętrzną, przypominającąfilozofię TaeKuk opartą na motywach Ying i Yang. Według tej filozofii przeciwne siły jednoczą się w idealną równowagę i tworzą coś nowego. Nadwozie i-Blue zostało zaprojektowane przez połączenie dwóch różnych figur geometrycznych, kwadratu i koła, tym samym tworząc kształt podobny do rombu.

Połączenie zaawansowanej technologii z komfortem i bezpieczeństwem pasażerów i-Blue posiada futurystyczną stylistykę wnętrza typu ”flow-form H2O” zapewniającą relaksującą, rozciągniętą pozycję siedzącą kierowcy i pasażerów. Kierowców i-Blue zachwyci innowacyjny, przypominający samolot układ kierowniczy, który integruje konsolę dotykową umożliwiając kierowcy trzymanie rąk na kierownicy podczas obsługi systemów audio-wizualnych pojazdu.

Trójwymiarowy wyświetlacz (HUD) zwiększa bezpieczeństwo i wygodę. To, co dzieje się na zewnątrz jest stale wyświetlane dzięki systemowi kamer znajdujących się dookoła samochodu. i-Blue zawiera dużo więcej cech zwiększających wygodę, takich jak boczne i tylne monitory podglądu.

Wygląd zewnętrzny

Jako pojazd użytkowy typu crossover, łączący w sobie najmocniejsze strony sedana i pojazdu rekreacyjnego oraz motywy konstrukcyjne wyrażające tradycyjne piękno Korei, i-Blue stworzył nową kategorię pojazdów.

Od pokrywy silnika i przedniego błotnika przez słupek boczny A, kabinę aż po tylny błotnik widać perfekcyjną równowagę form. Filozofia TaeKuk wyrażona w harmonii objętości i powierzchni,wyrazistych liniach przedniego i tylnego błotnika przyczynia się do niesamowitego wyglądu zewnętrznego pojazdu.

Wygląd przedniej maski przypomina konstrukcyjnie wygląd maski pokazywanego wcześniej prototypu Hyundai Genesis przedstawiającego kierunek dla przyszłych projektów.

Osłona chłodnicy i reflektory przednie przybrały kształt kryształowego szkła obrazując odpływ wody z systemu ogniw paliwowych, a mocny i dynamiczny wygląd tyłu przybiera kształt pionowych i poziomych form na wzór skrzydeł samolotu.

Kamery zainstalowane w przednim reflektorze, tylnej lampie zespolonej i górnej lampie realizują funkcjonalny i zaawansowany technicznie projekt.

Wnętrze

i-Blue posiada futurystyczną stylistykę wnętrza typu ”flow-form H2O”, co zapewnia relaksującą, rozciągniętą pozycję siedzącą kierowcy i pasażerów. Kierowców i-Blue zachwyci innowacyjny, przypominający samolot układ kierowania, który integruje konsolę dotykową umożliwiając kierowcy trzymanie rąk na kierownicy podczas obsługi systemów audio-wizualnych pojazdu. Trójwymiarowy wyświetlacz przezierny (HUD) zwiększa bezpieczeństwo i wygodę.

Dane techniczne pojazdu i-Blue (FCEV)

Długość: 4,850 mm;Szerokość 1,850 mm;Wysokość: 1,600 mm;Rozstaw osi: 2,850 mm;Opony: 285/50 R20;Silnik elektryczny: 100 kW ;Moc ogniw paliwowych: 100 kW;Ciśnienie w zbiorniku paliwa: 700 bar;Rodzaj paliwa: sprężony wodór;Pojemność zbiornika paliwa: 115 litrów;Max. zasięg na jednym zbiorniku: 600km.

Testowany w Kalifornii

Hyundai Motor Company bierze udział w krajowych i międzynarodowych programach testujących ogniwa paliwowe. W Stanach Zjednoczonych Hyundai jest członkiem Kalifornijskiego Stowarzyszenia Ogniw Paliwowych (California Fuel Cell Partnership-CaFCP) od 2000 roku. CaFCP to współpraca 31 organizacji członkowskich skupiająca producentów samochodów, dostawców energii, agencje rządowe i firmy zajmujące się technologią ogniw paliwowych, które pracują razem, aby promować komercjalizację pojazdów zasilanych wodorem z ogniw paliwowych.

Obecnie koncern testuje swoje pojazdy w Hyundai America Technical Center w Chino (Kalifornia), California Air Resources Board w Sacramento (Kalifornia); AC Transit w Oakland (Kalifornia), Southern California Edison w Rosemead oraz U.S. Army TACOM w Warren w stanie Michigan.