Weźmie on udział we wspólnym programie badawczym Mitsubishi Motors i firm energetycznych, które zaangażowały się w promocję pojazdów typu EV (z napędem elektrycznym). Firmy te przeprowadzą badania terenowe w celu zebrania danych o potencjalnych możliwościach wprowadzenia pojazdu na rynek. MMC dostarczy pojazdy na potrzeby badawcze i dokona analizy danych zebranych w trakcie testów.

Nowy testowy EV powstał na bazie konstrukcji modelu „i” (klasy minicar) i otrzymał nazwę „i MiEV”. Pojazd napędzany jest przez kompaktowy, ultralekki silnik elektryczny i zespół wysokowydajnych (cechujących się dużą wartością natężenia prądu i mocy) akumulatorów litowo-jonowych. Po usunięciu silnika spalinowego modelu „i” zamontowanego na oryginalnej platformie przeznaczonej dla silnika umieszczonego z tyłu, umieszczono w jego miejscu pojedynczy silnik elektryczny ( współpracujący z wewnętrzną przekładnią redukcyjną i mechanizmem różnicowym napędza koła tylnej osi).

Wprowadzenie napędu elektrycznego w przypadku i MiEV nie pociągnęło za sobą zasadniczych zmian w konstrukcji nadwozia. Poza uczestnictwem we wspólnym programie badawczym, MMC dokona modyfikacji w konstrukcji komponentów pojazdu, takich jak zespół akumulatorów, silnik i jednostka sterująca ECU, które pozwolą wprowadzić go później rynek. MMC zaprezentuje i MiEV podczas 22. edycji Międzynarodowego Sympozjum i Wystawy Pojazdów Akumulatorowych, Hybrydowych i Elektrycznych Wyposażonych w Ogniwa Paliwowe (EVS-22) w Pacifico Yokohama w Yokohamie w dniach 23-28 października 2006 roku. MMC rozpocznie wspólne badania z zespołem elektrowni tokijskich (Tokyo Electric Power Company) oraz elektrownią Chugoku (The Chugoku Electric Power Co., Inc.) jeszcze w listopadzie tego roku, a w styczniu 2007 r. z elektrownią Kyushu (Kyushu Electric Power Co., Ltd.). MMC dostarczy każdemu z zakładów pojazdy i MiEV. Testując elektrownie ocenią możliwość ich wykorzystania w branży energetycznej oraz szanse rozwoju instalacji umożliwiających szybkie ładowanie pojazdów typu EV. Jesienią roku 2007, MMC rozpocznie seryjne testowanie tych pojazdów w celu weryfikacji ich możliwości technicznych w codziennej eksploatacji oraz stwierdzenia perspektyw rynkowych. W badaniach wezmą oczywiście udział energetyczni partnerzy Mitsubishi – Kansai Electric Power Co., Ltd. i Hukuriku Electric Power Company. MMC dostarczy wtedy większą liczbę pojazdów i MiEV, co pozwoli na przeprowadzenie maksymalnie wszechstronnych testów. Uzyskane dane będą podstawą dla podjęcia ostatecznej decyzji o ewentualnym wprowadzeniu pojazdu na rynek. MMC bardzo poważnie podchodzi do kwestii związanych z ochroną środowiska naturalnego. Wyzwaniami, które dla koncernu mają kluczowe znaczenie są nowe, przyjazne dla środowiska rozwiązania techniczne, takie jak „czyste” silniki Diesla czy jednostki napędowe zasilane biopaliwem. Mitsubishi podejmuje również działania o charakterze prospołecznym. Jednym z nich jest najnowszy projekt związany z ochroną górskich lasów – „Pajero Forest & Local Mountain Restoration Initiative”. Wpisuje się on znakomicie w cykl przedsięwzięć mających na celu ochronę zasobów leśnych oraz zarządzanie gospodarką leśną w Japonii.

Charakterystyka pojazdu i MiEV

i MiEV jest już trzecim pojazdem elektrycznym Mitsubishi z serii MiEV. Powstał on na platformie modelu i (mininicar). Konstruktorzy i MiEV zastąpili w nim konwencjonalny silnik spalinowy i zbiornik paliwa zespołem akumulatorów litowo-jonowych, przetwornikiem i innymi komponentami konstrukcyjnymi pojazdu typu EV w układzie z silnikiem umieszczonym z tyłu. Konstrukcja zakładająca umieszczenie jednostki napędowej z tyłu posiada dwie zalety: pozwala zwiększyć przestrzeń w kabinie pojazdu oraz wygospodarować dużo miejsca dla elektrycznej jednostki napędowej. Rozwiązanie umożliwia umieszczenie mechanizmu przeniesienia napędu przed osią tylną, dzięki czemu wydatnie zwiększa się przestrzeń w kabinie pasażerskiej (4 miejsca).

Rozwiązanie pozwala też bardzo zwiększyć przestrzeń w przedziale akumulatorów, co w rezultacie poprawia dzienny zasięg pojazdu. Umieszczona na pokładzie ładowarka akumulatorów pozwala doładowywać je przez zwykłe gniazdka elektryczne. Poza walorami praktycznymi i MiEV cechuje się w kilku kategoriach parametrami lepszymi w porównaniu z modelem bazowym. Dotyczy to wyższej wartości momentu obrotowego i niższego poziomu hałasu i wibracji (naturalne zalety wszystkich pojazdów typu EV).

Zapraszamy na pokaz samochodu Mitsubishi MiEV