Wzbogaci on coraz liczniejszą rodzinę modeli Forda z silnikami ECOnetic charakteryzującymi się bardzo niską emisją CO2. Specjalne ekologiczne i ekonomiczne wersje ECOnetic takich modeli jak Ford Fiesta, Ford Focus, Ford Mondeo oraz Ford Transit już zdążyły zdobyć sobie pozycję jako realna alternatywa dla nabywców przywiązujących szczególnie dużą wagę do obniżenia emisji CO2 oraz bardzo oszczędnego zużycia paliwa.

Nowy model Ford Focus ECOnetic w wersji przygotowywanej do wejścia na rynek w 2010 roku kontynuuje i rozwija tę formułę, stanowiąc połączenie nowych rozwiązań technicznych i wielu innowacyjnych detali konstrukcyjnych. W efekcie powstał najbardziej ekonomiczny Ford Focus ECOnetic w historii.

Nowoczesne rozwiązania

Nowy 5-drzwiowy Ford Focus ECOnetic został wyposażony w nowy system odcinania zapłonu Ford Auto-Start-Stop (dostępny jako opcja), który po raz pierwszy zaprezentowano w koncepcyjnym Fordzie iosis MAX oglądanym podczas wiosennego Salonu Samochodowego Genewa 2009.

Bez względu na to czy w wyposażeniu znajduje się układ Auto-Start-Stop automatycznie wyłączający i uruchamiający silnik czy też nie, każdy Ford Focus ECOnetic ma dwa inne nowatorskie rozwiązania: inteligentne ładowanie akumulatora z odzyskiem energii kinetycznej (Smart Regenerative Charging) oraz zmniejszone naprężenie paska napędu osprzętu silnika FEAD (Front End Accessory Drive). Są to rozwiązania będące zupełną nowością w europejskiej gamie modeli Forda.

Źródłem napędu jest nadal sprawdzona i niezwykle trwała jednostka wysokoprężna Duratorq TDCi Forda o pojemności 1,6 litra i mocy 109 KM, standardowo wyposażona w katalityczny filtr cząstek stałych (cDPF). Zapowiadana wielkość emisji CO2 dla samochodu wyposażonegow funkcję odcinania zapłonu Auto-Start-Stop ma wynosić zaledwie 99 g/km przy średnim zużyciu paliwa 3,8l /100 km (dla porównania, dla standardowej wersji Forda Focus ECOnetic emisja CO2 wynosi 104 g / km.

Nowy Ford Focus ECOnetic to także pierwszy samochód, w którym standardowo montowany jest system umożliwiający korzystanie z trybu jazdy oszczędzającej paliwo Ford Eco Mode. Dzięki zupełnie nowemu systemowi informacji, funkcja Eco Mode pomaga kierowcyw opanowaniu techniki jazdy, która pozwala na uzyskiwanie istotnych oszczędności zużywanego paliwa w realnych warunkach jazdy. W efekcie więcej pieniędzy zostaje w portfelu kierowcy, a do atmosfery trafia mniej spalin.

System Auto-Start-Stop

Nowy Ford Focus ECOnetic w wersji 5-drzwiowej jest pierwszym europejskim modelem Forda, w którym zastosowano nowy system Auto-Start-Stop. Automatycznie odcina on zapłon i wyłącza silnik gdy samochód pracuje na biegu jałowym (np. podczas czekania na zmianę świateł), a następnie uruchamia silnik gdy kierowca chce ruszyć z miejsca.

Nowo wprowadzony system może przyczynić się do zmniejszenia zużycia paliwa i emisji CO2 o 5 % podczas jazdy w różnych warunkach, w mieście i na trasie. W przypadku jazdy tylkow mieście oszczędności mogą sięgać nawet 10 %.

W związku z koniecznością sprostania znacznie zwiększonej liczbie uruchomień silnika, zastosowano rozrusznik o odpowiednio wyższych parametrach, z silnikiem elektrycznym o znacznie wyższych osiągach i wytrzymalszym mechanizmie załączania zębnika, który przy tym pracuje ciszej. Konieczne stało się także zastosowanie akumulatora o bardziej zaawansowanej technologii.

Ładowanie akumulatora z odzyskiwaniem energii kinetycznej

Równie interesujące są zastosowane w Fordzie Focus ECOnetic rozwiązania, które gwarantują, że ładowanie akumulatora zawsze odbywa się w sposób możliwie najbardziej efektywny.

Inteligentny układ ładowania zwiększa wydajność alternatora w chwili, gdy samochód zaczyna zwalniać lub hamować. Następuje odzyskiwanie energii kinetycznej i jej zamiana w energię bez konieczności zużywania dodatkowej ilości paliwa. Później, ten „nic nie kosztujący” prąd elektryczny jest wykorzystywany do ładowania akumulatora, co pozwala niejako na zmagazynowanie odzyskanej energii i jej wykorzystanie w późniejszym czasie.

Nad pracą akumulatora czuwa zaawansowany układ sterowania, który nieustannie monitoruje stan akumulatora i utrzymuje wymianę informacji z układem Auto-Start-Stop.

Napęd osprzętu silnikaFEAD

Jednym z integralnych elementów programu prac nad silnikami Ford ECOnetic była zawsze analiza możliwych źródeł tarcia współpracujących elementów i poszukiwanie sposobów usprawnienia i zwiększenia efektywności pracy poszczególnych układów. Najnowszym przykładem takich poszukiwań jest rozwiązanie polegające na zmniejszeniu naprężenia paska służącego do napędu przedniego osprzętu silnika FEAD (Front End Accessory Drive).

Nowo zaprojektowany wspornik mocujący alternatora i nowo opracowana geometria koła pasowego pozwoliły na zmniejszenia naprężenia paska zębatego napędzającego osprzęt silnika bez obawy pojawiania się problemów związanych z obluzowaniem się paska (takich jaknp. zwiększenie zużycia samego paska lub łożysk alternatora, bądź wzrost poziomu hałasu).

Korzyści płynące z tej zmiany są oczywiste: w przypadku mniejszego naprężenia paska zmniejszeniu ulega także tarcie w całym układzie, a mniejszemu tarciu towarzyszy mniejsze zużycie paliwa.

Unowocześniony silnik Duratorq TDCi

Wysokoprężna jednostka Ford Duratorq TDCi o pojemności 1,6 litra otrzymała nowe wtryskiwacze. Zmodyfikowano również układ dolotowy powietrza, zaś w układzie wydechowym zastosowano czujnik tlenu (sonda lambda). Zmieniono również kalibrację i wartości wzorcowe dla elektronicznego układu sterowania pracą silnika. Czystość spalinzwiększono jeszcze bardziej dzięki zastosowaniu katalitycznego filtra cząstek stałych(cDPF). Proces filtrowania w tym filtrze nie wymaga używania żadnych specjalnych dodatków.

Oprócz tego, zmieniono nieco wartości przełożeń 5-biegowej ręcznej skrzyni biegów Ford Durashift w taki sposób, że „wydłużono” przełożenia dla trzeciego, czwartego i piątego biegu, co z kolei przyniosło obniżenie obrotów, na których silnik pracuje na tych biegach, a co się z tym wiąże – także zmniejszenie poziomu hałasu pracującego silnika.

Nowy tryb pracy Ford Eco

Nowy Ford Focus ECOnetic jest samochodem, w którym zatroszczono się także o rozwiązania wspomagające „ekologiczne zachowania” kierowcy.

Użytkownik najnowszego Forda Focus ECOnetic nie tylko korzysta z dobrodziejstw rozwiązań typowo konstrukcyjnych zmniejszających zużycie paliwa, lecz ma także do swojej dyspozycji oprogramowanie w inteligentny sposób wspomagające oszczędną jazdę.

Urządzenie monitoruje główne parametry pracy pojazdu, które są istotne dla uzyskania optymalnego zużycia paliwa i na które kierowca może wpływać poprzez odpowiednią zmianę swojego zachowania za kierownicą i zmianę techniki jazdy. Wśród tych parametrów są na przykład: antycypowanie zmiany biegów (dla ułatwienia możliwie najbardziej płynnej jazdy) oraz jazda po autostradzie (wybór optymalnej prędkości jazdy na drogach szybkiego ruchu i na drogach lokalnych). Urządzenie ma również możliwość uwzględniania w swoich obliczeniach procentu wykonywanych normalnie jazd na krótkich dystansach, podczas których silnik nie ma szans na pełne rozgrzanie.

W efekcie tego procesu monitorowania program Ford Eco Mode generuje „profil” kierowcy. Jednocześnie system podaje informacje jak z czasem poprawić technikę jazdy by oszczędzać paliwo.

Jeździć taniej

Nowe rozwiązania, które pojawiają się po raz pierwszy w drugiej generacji Forda Focus ECOnetic przyczyniają się do uzyskania jeszcze większej oszczędności w zużyciu paliwa.

Dla poprawy własności aerodynamicznych wysokość Forda Focus ECOnetic zmniejszono o 10 mm z przodu i o 8 mm z tyłu. Powierzchnie w pobliżu skrajnych krawędzi dolnej kraty wlotu powietrza zasłonięto od spodu specjalnymi płytkami zaślepiającymi, co jest jednym z czynników przyczyniających się do poprawy współczynnika oporu aerodynamicznego Cx, który wynosi 0,31. Dążąc do obniżenia oporów toczenia podczas jazdy, zastosowano ogumienie Michelin Energy Saver najnowszej generacji. Opony mają rozmiar 195/65R15.

Kolejnym krokiem mającym na celu obniżenie oporów związanych z tarciem i przejętym z Forda Focus ECOnetic poprzedniej generacji jest zastosowanie oleju przekładniowego o obniżonej lepkości, opracowanego przez ściśle współpracujący z Fordem koncern paliwowy BP.

Obniżenie zużycia energii idzie w parze z innymi rozwiązaniami zwiększającymi efektywność pracujących układów. Dobrym przykładem jest elektryczno-hydrauliczny układ wspomagania kierownicy EHPAS. Rozwiązanie to dowodzi, że nawet niewielkie wydawałoby się zmiany konstrukcyjne mogą przynieść znaczące oszczędności paliwa. W tym przypadku, dzięki specjalnej kalibracji parametrów napędzanej elektrycznie pompy wspomagania kierownicy w czasie gdy pracuje ona bez obciążenia, uzyskano na tyle znaczące zmniejszenie zużycia energii, że przyniosło one widoczne zmniejszenie zużycia paliwa.

Nowy Ford Focus ECOnetic z urządzeniem Auto-Start-Stop będzie oferowany w 5-drzwiowej wersji hatchback na kilku wybranych rynkach w Europie począwszy od 2010 roku.

Dodatkowa alternatywa

Dążąc do zwiększenia wachlarza możliwości i chcąc zaspokoić oczekiwania nabywców pragnących mieć wersję ECOnetic po nieco niższej cenie zakupu, a także żeby nie przekroczyć progu cenowego, powyżej którego w niektórych krajach obowiązują wyższe podatki, Ford wprowadza na rynek dodatkowe wersje nowego Forda Focus ECOnetic bez zintegrowanego układu Auto-Start-Stop. Będą one dostępne zarówno w 5-drzwiowej wersji hatchback jak i w wersji kombi.

Źródłem napędu jest 1,6-litrowy silnik Diesel Duratorq TDCi, standardowo wyposażony w katalityczny filtr cząstek stałych (cDPF), w wersjach o mocy 90 KM lub 109 KM.

Nawet w samochodzie bez systemu Auto-Start-Stop, średni poziom emisji CO2 jest nadal bardzo niski i wynosi 104 g/km, zaś przewidywane przez producenta średnie zużycie paliwa wynosi zaledwie 4,0 l / 100 km. Nowy Ford Focus ECOneticWersjaFord Focus ECOnetic z systemem Ford Auto-Start-Stop (wersja 5-drzwiowa hatchback)Ford Focus ECOnetic (wersja 5-drzwiowa hatchback lub kombi)Ford Focus ECOnetic (wersja 5-drzwiowa hatchback lub kombi)Moc maksymalna (KM)10910990Maks. moment (Nm)240240215Emisja CO2 (g/km)99104104Średnie zużycie paliwa - cykl mieszany (l/100 km)3,84,04,0Prędkość maks. (km/h)191191182 * Podane wartości emisji CO2 i zużycia paliwa wyrażone odpowiednio w g/km oraz w l/100 km pochodzą z oficjalnych testów, przeprowadzanych zgodnie z dyrektywą 93/116/EC. Podane wartości zużycia paliwa uzyskano podczas pomiarów zgodnych z dyrektywą Unii Europejskiej EU 80/1268/EEC regulującą sposób pomiaru zużycia paliwa. Wartości te będą się różnić od wskaźników uzyskiwanych w pomiarach realizowanych w innych regionach świata.

RoadLook.pl poleca:Frankfurt 2009 - przegląd nowości od A do Z

Praktyczne informacje dla zwiedzających - jak dojechać, gdzie kupić bilety?

Fotogaleria I.Sportowe premiery - fotogaleria II.Fotogaleria III.Fotogaleria IV.Fotogaleria V.