W przeciwieństwie do poprzednika elektrycznie napędzany Smart Fortwo drugiej generacji jest wyposażony w innowacyjny akumulator litowo-jonowy o wysokiej sprawności. Aby nie zabierał miejsca, umieszczono go między osiami i dzięki temu ilość wolnego miejsca w dwuosobowym samochodzie została w pełni zachowana.

Z tyłu pracuje silnik elektryczny o mocy 30 kW, generujący moment obrotowy 120 niutonometrów, dostępny od razu przy starcie, co zapewnia dobre przyspieszenie i dużą elastyczność podczas jazdy. Smarta Fortwo Electric Drive można ładować ze zwykłego, domowego gniazdka elektrycznego.

Pełne naładowanie akumulatora to w Niemczech koszt około dwóch euro, co wystarcza na pokonanie około 135 kilometrów, czyli dystansu satysfakcjonującego w ruchu miejskim. W efekcie smart z czystym napędem elektrycznym staje się sensowną alternatywą, jeśli chodzi o mobilność w przestrzeni miejskiej.

Początkowo nowy Smart Fortwo Electric Drive będzie przekazywany w Berlinie i innych metropoliach europejskich oraz w USA w leasing; w tej fazie klienci poddadzą ekologicznego trendsettera intensywnym testom praktycznym w twardych warunkach codziennej eksploatacji. Od 2012 roku samochód będzie dostępny dla wszystkich zainteresowanych.

Kompaktowy samochód, mierzący niewiele ponad dwa i pół metra można zaparkować również poprzecznie w małej luce przy krawężniku. Nie zabierający wiele miejsca, dwuosobowy pojazd charakteryzuje się obecnie najniższym zużyciem paliwa i komfortowo, bezpiecznie a przy tym ekologicznie dowozi swoich pasażerów do celu. Ponadto dzięki designowi stał się samochodową ikoną lifestylu. W ten sposób smart fortwo stał się założycielem własnej klasy samochodów.

Nowy Smart Fortwo Electric Drive, który od połowy listopada 2009 roku zacznie zjeżdżać z taśmy, to konsekwentna kontynuacja ambitnego celu tej marki: produkowanie dojrzałego technicznie, atrakcyjnego samochodu miejskiego, nie emitującego spalin – hasło: samochód zeroemisyjny.

Jeżdżenie bez emitowania spalin w twardych warunkach codziennego ruchu wielkomiejskiego smart rozpoczął już w 2007 roku w Londynie. Od tego czasu już 100 egzemplarzy Smarta Fortwo Electric Drive pierwszej generacji jest użytkowanych przez klientów w tym mieście w warunkach praktycznych. Odzew z brytyjskiej stolicy jest bardzo pozytywny, co potwierdza techniczną dojrzałość konstrukcji tego pojazdu.

W 2008 roku spółka smart przedstawiła drugą generację Smarta Fortwo Electric Drive ze zmodyfikowanym napędem elektrycznym, wykorzystującym akumulator litowo-jonowy. Technologia litowo-jonowa w porównaniu z innymi akumulatorami zapewnia decydującą przewagę, między innymi wyższą moc, krótsze czasy ładowania, dłuższą trwałość i wysoką niezawodność.

Z tyłu nowego Smarta Fortwo Electric Drive pracuje silnik na magnesy stałe o mocy 30 kW, reagujący bezpośrednio, bez zwłoki. Już przy ruszaniu dostępny jest pełny moment obrotowy, wynoszący 120 Nm. Na skutek tego zachowanie się pojazdu przy ruszaniu jest o wiele lepsze, niż można by oczekiwać tylko ze względu na podaną moc. Smart Fortwo Electric Drive przyspiesza od 0 do 60 km/godz. w ciągu 6,5 sekundy – równie szybko jak wersja benzynowa, która początkowo w pierwszej fazie przyspieszania zostaje z tyłu. Prędkość maksymalna została ograniczona do wystarczających w ruchu miejskim 100 km/godz.

Ze względu na krzywą rozwijania mocy przez silnik elektryczny Smart Fortwo Electric Drive posiada jedno, stałe przełożenie. Zmiana biegów jest zbędna – to duża zaleta w gęstym ruchu miejskim.W celu jazdy do tyłu zmienia się kierunek obrotów silnika.

W Fortwo Electric Drive drugiej generacji energia jest dostarczana przez akumulator litowo-jonowy firmy Tesla Motors Inc. o pojemności 14 kWh. Można go naładować praktycznie wszędzie i w bardzo łatwy sposób – wystarczy odpowiednio zabezpieczone gniazdko 220 V.

Specjalny układ elektroniczny zapewnia poprawne wykorzystywanie akumulatora oraz monitoruje proces ładowania i steruje wskaźnikiem dostępnej energii. Zamontowany w pojeździe elektroniczny układ zasilania poprzez przetwornik DC/DC doprowadza prąd z akumulatora do instalacji elektrycznej, ponadto reguluje działanie ogrzewania i klimatyzacji, aby zminimalizować obciążenie akumulatora.

Sprytni kierowcy mogą też uruchamiać klimatyzację w swoim Smarcie Fortwo Electric Drive po prostu wcześniej, dopóki pojazd jest jeszcze w domu ładowany – stare marzenie o samochodowej klimatyzacji postojowej zostało zrealizowane; tej komfortowej możliwości nie oferuje żaden inny samochód.

Jeśli zastosować niemieckie ceny prądu, koszt przejechania 100 kilometrów smartem fortwo electric drive wynosi około dwu euro (przy uwzględnieniu tamtejszej taryfy nocnej jeszcze mniej).

RoadLook.pl poleca:Frankfurt 2009 - przegląd nowości od A do Z

Praktyczne informacje dla zwiedzających - jak dojechać, gdzie kupić bilety?

Fotogaleria I.Sportowe premiery - fotogaleria II.Fotogaleria III.Fotogaleria IV.Fotogaleria V.