Między 6 i 18 marca motoryzacyjny człon grupy Mitsubishi pokaże w Genewie jak dokładnie 90 lat temu wizja rozwoju przemysłu motoryzacyjnego zainspirowała inżynierów firmy do skonstruowania i wyprodukowania w roku 1917 pierwszego w jej dziejach modelu samochodu, który otrzymał nazwęModel-A. Talent konstruktorów Mitsubishi objawiał się przy okazji kolejnych modeli japońskiego koncernu, które były zawsze przykładami innowacyjnych rozwiązań w zakresie konstrukcji pojazdów samochodowych. Doskonałym przykładem jest najnowsza wersja modelu Outlander, a z pewnością przykładem zaangażowania i pasji tworzenia japońskich inżynierówjestjeszcze „gorący” Prototype-X – zwiastun nowego Lancera Evolution.

Wczoraj: Model-A

Ozdobą stoiska Mitsubishi Motors na tegorocznym genewskim Salonie Motoryzacyjnym będzie czerwona replika Modelu-A z roku 1917 – jakże różna od debiutującego Lancera Evolution, a zarazem … jakże widoczny przykład tej samej kultury, liczącej już 90 lat.

Historia Mitsubishi Motors jako producenta samochodowego zaczęła się na długo przed wyłączeniem segmentu samochodowego z koncernu Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. (Motor Vehicle Division of Mitsubishi Heavy Industries, Ltd.) oraz powstaniem“Mitsubishi Motors Corporation” w roku 1970 idawno przed powrotem MMC do grupy Mitsubishi w roku 2004.

Pierwszym samochodem Mitsubishi był Model-A – pierwsza japońska próba seryjnej produkcji samochodów osobowych. Zjechał on z taśmy montażowej w sierpniu 1917 roku. Po czterech latach produkcja Modelu-A została wstrzymana, gdy w 1921 roku właściciele Mitsubishi zdecydowali, że priorytetowym produktem firmy będą samoloty. Bez względu na to, pojazd Mitsubishi pozostał pionierem, a od jego debiutu firma zachowuje status innowatora w tej branży przemysłu.

W tamtych latach produkcja samochodów Mitsubishi odbywała się dzięki stoczniowej i lotniczej infrastrukturze produkcyjnej firmy. W tym właśnie należy upatrywać źródeł zaangażowania MM we wspieranie kreatywności technicznej oraz przyczyn, dlaczego pojazdy firmy zdobyły reputację maszyn precyzyjnych, niezawodnych, doskonałych pod względem jakości oraz osiągów na szosach, w terenie, podczas dalekich podróży i wyścigów.

Dzisiaj: Outlander

90 lat gromadzenia wszechstronnego doświadczenia technicznego, 70 lat doświadczeń w zakresie układów z napędem na cztery koła i 45 lat sukcesów w sportach samochodowych powodują, iż najnowszy Outlander w pełni zasługuje na miano sports utility vehicle (SUV), czyli samochodu sportowo-użytkowego. W segmencie tych pojazdów stanowić będzie dla rywali nie lada wyzwanie pod względem technicznym, stylistyki i poziomu wyposażenia. Tym bardziej, że segment dojrzewa i staje się coraz bardziej przewidywalny.

Pozostawiając rolę autentycznego pojazdu terenowego modelowi Pajero nowej generacji, Outlander jest, dzięki zastosowanym w nim bezkompromisowym rozwiązaniom, zupełnie innym pojazdem rekreacyjnym. Zastosowanie nowej platformy globalnej, której konstrukcja zapewnia ogromne możliwości adaptacyjne (patrz poniżej), gwarantuje podróżującym bezpieczeństwo aktywne i przyjemność jazdy na poziomie właściwym samochodom osobowym. Jest to możliwe dzięki napędowi na cztery koła, niezależnemu zawieszeniu wszystkich kół, skutecznym hamulcom i nisko umieszczonemu środkowi ciężkości (dzięki zastosowaniu aluminiowego panelu dachowego, techniki sprawdzonej już w modelu Lancer Evolution IX).

Przód pojazdu, wyraźnie inspirowany prezentowanym już koncepcyjnym modelem Pajero Evo 2+2, stapia się z potężnymi błotnikami o błyszczących nadkolach i ostrych liniach. Stylistyka taka nie pozostawia wątpliwości co do charakteru pojazdu i jego dynamiki oraz możliwości.

Co więcej, firmowe barwy modelu Outlander-V6 Concept (matowo-metaliczna szarość z białym dachem i białymi akcentami) przypominają model Pajero Evo 2+2 o nazwie „Desert GT” zaprezentowany dokładnie przed pięcioma laty na Salonie Motoryzacyjnym Genewa 2002.

Outlander-V6 Concept kryje pod maską najnowszy 3-litrowy silnik V6 MIVEC, który mocą przewyższa pozostałe jednostki napędowe rodziny Otlandera. Model wyposażony w tę właśnie jednostkę mógłby pojawić się na rynku europejskim, o ile zaistnieją ku temu sprzyjające warunki rynkowe, czyli - przede wszystkim - popyt na najnowszą wersję Outlandera. (4).

Powyższy wariant jednostki napędowej mógłby otwierać gamę wszystkich siników, w które wyposażone będą modele Outlander. A będą to:- 2-litrowy Diesel z pompowtryskiwaczami, o mocy 140 KM i 310 Nm, który pojawi się na rynku w pierwszymkwartale tego roku (dostarczany przez VAG);- 2,2-litrowy Diesel Common Rail, o mocy 156 KM i 310 Nm – debiut pod koniec roku (dostarczany przez PSA Peugeot Citroën);- 2,4 litrowy silnik benzynowy, o mocy 170 KM i 226 Nm – planowany debiut w czwartym kwartale 2007 (produkt Mitsubishi Motors);- 3-litrowy silnik benzynowy, o mocy 220 KM i 276 Nm jest w trakcie badań (podukt Mitsubishi Motors, dępny już w USA, jak i w wersji spełniającej normęEuro-3 w Rosji i na Ukrainie).

Jutro: Prototype-X

Takie pojazdy, jak Outlander, Pajero nowej generacji, czy zwycięzca Rajdu Dakar - Pajero Evo świadczą o tym, że specjaliści z Centrum Badawczo-Rozwojowego Mitsubishi Motors Corporation w Okazaki w Japonii pracują na najwyższych obrotach. Dotyczy to zresztą projektantów i inżynierów koncernu na całym świecie.

W dziewięćdziesiąt lat od pojawienia się Modelu-A, to właśnie oni stanowią wciąż o sile firmy i powodzeniu jej kolejnych przedsięwzięć technicznych takich, jak „Project Global” – nowa globalna platforma MMC i zarazem najambitniejszy tegoroczny projekt koncernu.

Jej prapremiera miała miejsce w październiku roku 2005, kiedy to na rynku japońskim pojawił się, skonstruowany na tej płycie podłogowej, nowy Outlander. Platforma wejdzie do masowej produkcji (przewidziana na 3 mln pojazdów) z początkiem roku 2007 wraz z nową rodziną sedanów segmentu C (Lancer w wersji sports sedan i jego pochodne), które pod względem rozwiązań stylistycznych cechują się zadziwiającym podobieństwem do koncepcyjnych pojazdów Concept-X i Concept-Sportback, których pojawienie się w roku 2005 wzbudziło aplauz mediów i klientów.

Zastosowanie platformy globalnej dowodzi, że Mitsubishi Motors konsekwentnie realizuje strategiczną decyzję o skupieniu się na produkcji pojazdów korzystających z ograniczonej liczby tak zwanych platform inteligentnych (liczbę wykorzystywanych platform zmniejszono z 14 do 6), to jest płyt podłogowych cechujących się nadzwyczajną elastycznością - niezbędną do zaspokojenia lokalnych potrzeb i przepisów oraz wychodzącą naprzeciw rynkowym modom i potrzebom klienta.

„Project Global” stanie się także kolejnym, doskonałym narzędziem, służącym podsycaniu pasji tworzenia nowych rozwiązań technicznych przez japońskich konstruktorów. W Genewie, podobnie jak w Detroit, Mitsubishi Motors pokaże, prezentując konceptualny Prototype-X, jak będzie wyglądać, wyczekiwany przez fanów tego modelu, nowy Lancer Evolution - kolejna generacja „super-samochodu”, który stał się już ikoną współczesnej motoryzacji.

Prototype-X zademonstruje również europejskiej publiczności całą gamę rozwiązań technicznych zastosowanych w rodzinie wchodzących wkrótce na rynek sportowych sedanów Lancera – od modelu bazowego (z 1,5-litrowym silnikiem w Europie) aż po najnowszą wersję Lancera Evolution – flagowy okręt Mitsubishi i „super-samochód”.

Jak pokazuje Prototype-X, Lancer Evolution dokona prawdopodobnie największego skoku ogólnych możliwości technicznych w historii kolejnych generacji tego modelu. Nowy Lancer Evolution oferuje zupełnie nowe możliwości w zakresie dynamiki prowadzenia i techniki przy jednoczesnym zachowaniu wysokich osiągów jednostki, znanych z przyprawiającego o dreszcze, legendarnego silnika z turboładowaniem.

Tym razem będzie to turbodoładowana wersja zupełnie nowej, wykonanej z aluminium,jednostki napędowej typu DOHC MIVEC, o nazwie 4B11, o pojemności 2 litrów, stosowanej w sportowych sedanach Lancer 2008. Rozwija ona moc największą w historii modeli Lancer Evolution.

A to jeszcze nie ostatnie słowo Mitsubishi....