Podczas międzynarodowego salonu samochodowego w Genewie zadebiutowała nowa turbodoładowana jednostka wysokoprężna o pojemności skokowej 3.0 litra, która oferowana będzie jako wyposażenie opcjonalne dla nowego Jeep’a Grand Cherokee na rynkach Europy oraz innych rynkach świata wszędzie tam, gdzie poszukiwane są siniki Diesla. Mimo wyższej mocy nowy silnik charakteryzuje się niższym zużyciem paliwa i emisji spalin niż poprzednik.

Produkowany przez VM Motori, nowy 3,0-litrowy turbodiesel wytwarza moc maksymalną 176 kW przy 4000 obr/min i moment obrotowy 550 Nm w zakresie 1800-2800 obr/min. W porównaniu z dotąd stosowanym silnikiem wysokoprężnym oznacza to wzrost mocy o 10 proc., a momentu obrotowego o 8 procent. Pomimo lepszych osiągów zużycie paliwa nowego turbodiesla nie przekracza 8,3 l/100 km w cyklu mieszanym, a więc porównawczo − spadło o 17 procent. Także o 17 procent zmniejszyła się emisja dwutlenku węgla, wynosząca obecnie 218 g/km w cyklu mieszanym.

- Aby odnieść sukces w Europie, Jeep musi mieć w ofercie silniki Diesla. Jeep Grand Cherokee z nowym silnikiem 3.0 CRD ma teraz nie tylko wspaniałą stylizację, wyrafinowany wystrój wnętrza i legendarne własności off-roadowe lecz także odpowiedni napęd, spełniający oczekiwania wymagającej europejskiej klienteli - powiedział Mike Manley, szef i CEO marki Jeep oraz dyrektor ds. operacji międzynarodowych w Chrysler Group LLC.

Jeep Grand Cherokee dostępny będzie także z 3,0 litrowym turbodieslem o mocy obniżonej do 140 kW (190 KM DIN) przy 4000 obr/min i momencie 440 Nm w zakresie 1600-2800 obr/min. Silnik ten stanowić będzie wyposażenie seryjne odmiany modelowej Laredo (a opcjonalne w wersji Limited) jako bardziej przystępna cenowo − a więc ‘bazowa’ opcja gamy modelowej Grand Cherokee, zwiększająca jego potencjał rynkowy w Europie.

Nowy silnik wysokoprężny stanowić będzie istotne uzupełnienie oferowanej dotychczasowego wyboru dwóch silników benzynowych. Nowy Jeep Grand Cherokee to pierwszy pojazd, w którym zastosowanie znalazła nowa, wyposażona w system zmiennych faz rozrządu (VVT) jednostka Pentastar V-6 o pojemności 3,6 litra. Silnik ten rozwija moc 210 kW (286 KM DIN) oraz moment obrotowy 347 Nm.

Opcją wyposażenia nowego Jeep’a Grand Cherokee jest legendarny, 5,7-litrowy silnik V-8 VVT, rozwijający moc 259 kW (352 KM DIN) oraz moment obrotowy 520 Nm. Integralny system zmiennej pojemności czynnej MDS powoduje w pewnych sytuacjach drogowych wyłączenie czterech spośród ośmiu cylindrów, zmniejszając w ten sposób zużycie paliwa.

Światowy segment SUV klasy Premium powstał przed dwudziestu niemal laty wraz z wprowadzeniem przez amerykańską markę samochodu Jeep Grand Cherokee.

W polskiej ofercie pojawi się również zmodernizowany Jeep Compass z silnikiem 2.2 CRD z palety Mercedesa. Nowy Compass otrzymał efektowne osłony podzderzakowe, chroniące przed uszkodzeniami podczas jazdy w trudnych warunkach pogodowych, drogowych i off-road. Charakteru uniwersalnej ekskluzywności nadają metalizowane listwy wokół bryły nadwozia. Zmiany w tylnej części pojazdu obejmują nowy pas tylny, spojler nadokienny w kolorze karoserii i podkreślające elegancję − nowe lampy zespolone w technologii LED, uzupełnione wersji modelowej Limited metalizowaną nakładką progu klapy tylnej wraz z chromowaną końcówką wydechu. Rolę estetycznego dopełnienia odgrywają delikatniejsze w wyglądzie, fragmentarycznie metalizowane relingi dachowe. Jeep Compass 2011 osadzony jest seryjnie na 17-calowych kołach ze stopu lekkiego, dla wersji Limited dostępne są także 18-calowe obręcze aluminiowe.

W ramach modernizacji wystroju wnętrza Compass 2011 otrzymał nowe boczki drzwi przednich z miękkiego materiału i nowy, wyściełany podłokietnik pomiędzy przednimi fotelami a także nową kierownicę z przyciskami sterowania radioodtwarzaczem, tempomatem, systemem głośnomówiącym telefonii komórkowej (opcja wyposażenia) oraz innymi funkcjami pojazdu. Do pozostałych zmian należy nowa tapicerka materiałowa standardu Premium foteli oraz nowe podświetlenie przycisków drzwiowych: blokady, otwierania okien i ustawień zewnętrznych lusterek wstecznych.

Oferowany na rynkach europejskich Jeep Compass MY 2011 posiada dwie konfiguracje napędu. Oprócz systemu 4x4 Freedom Drive I dostępny będzie także napęd tylko na koła przednie. Pierwszą z dwóch dostępnych jednostek benzynowych jest 2,4-litrowy Silnik Światowy o mocy 125 kW (170 KM DIN) i momencie obrotowym 220 Nm, pracujący w systemie zmiennych faz rozrządu dual VVT (po stronie dolotowej i wydechowej). Jego zaletą w porównaniu ze starszymi jednostkami napędowymi bez dual VVT jest optymalizacja krzywej momentu w całym zakresie prędkości obrotowej, zwiększenie oddawanej mocy, ograniczenie zapotrzebowania na paliwo oraz płynność działania przy wysokiej kulturze pracy.

Ostatnią z nowości jest Jeep Wranglerem z nowym wnętrzem i silnikiem 2.8 CRD, który w Polsce dostępny będzie w cenie od 126 790 zł.

Jeep – ceny w 2011 roku

Typ Cena w zł
Jeep Wrangler Sport 2.8 CRD M6 Soft-Top Command-Trac 126 790
Jeep Wrangler Sport 2.8 CRD A5 Soft-Top Command-Trac 129 990
Jeep Wrangler Sahara 2.8 CRD A5 Soft-Top Command-Trac 145 500
Jeep Wrangler 70th Anniversary 2.8 CRD A5 Soft-Top Command-Trac 148 380
Jeep Wrangler Rubicon 2.8 CRD A5 Soft-Top Rock-Trac 159 220
Jeep Wrangler Rubikon 3.8 A4 Soft-Top Rock-Trac 159 220
Jeep Wrangler Unlimited Sport 2.8 CRD M6 Soft-Top Command-Trac 141 790
Jeep Wrangler Unlimited Sport 2.8 CRD A5 Soft-Top Command-Trac 144 990
Jeep Wrangler Unlimited Sahara 2.8 CRD A5 Soft-Top Command-Trac 160 500
Jeep Wrangler Unlimited 70th Anniwersary 2.8 CRD A5 Soft-Top Command-Trac 163 380
Jeep Wrangler Unlimited Rubicon 2.8 CRD A5 Soft-Top Rock-Trac 174 220
Jeep Wrangler Unlimited Rubicon 3.8 A4 Soft-Top Rock-Trac 174 220
Jeep Cherokee Limited 2.8 CRD/200 KM A5 Selec-Trac II 167 670
Jeep Grand Cherokee Laredo V6 3.0 CRD/190 KM A5 Quadra-Trac II 191 000
Jeep Grand Cherokee Limited V6 3.0 CRD/241 KM A5 Quadra-Trac II 210 000
Jeep Grand Cherokee Overland V6 3.6/286 KM A5 Quadra-Trac II 229 900
Jeep Grand Cherokee Overland HEMI V8 5.7/252 KM A5 Quadra-Drive II 267 323