Oferta europejska rozpoczyna się od czterocylindrowego silnika benzynowego EcoBoost o pojemności skokowej 1.6 l Ti-VCT o mocy 110 kW i 132 kW. Pięciodrzwiowy Focus osiąga prędkość maksymalną 222 km/h oraz przyspieszenie od 0 do 100 km/h w ciągu 7,9 sekundy oraz średnie zużycie paliwa 6 l/100 km. Modyfikacji poddano turbodiesle Duratorq TDCi 1,6 i 2,0 l. Dotyczy to turbosprężarek i systemu wtrysku paliwa. Do wyboru są wersje 1.6 l o mocy 70 kW (95 k) i 85 kW (115 k) z maksymalnym momentem obrotowym 270 Nm i średnim zużyciem oleju napędowego 4,2 l/100 km.
Natomiast silnik 2.0 TDCi dostępny z sześciostopniową przekładnią manualną lub dwusprzęgłową PowerShift oferowany jest w trzech wersjach: 85 kW (115 k), 103 kW (140 k) i 120 kW (163 k). Benzynowy i wysokoprężny silnik 1.6 l montowany jest standardowo z funkcją Start-Stop.
Wnętrze pojazdu jest dosłownie przeładowane elektroniką, która ułatwia kierowcy i pasażerom życie. Mogą być montowane takie systemy jak: Low Speed Safety, który aktywuje hamulce przed przeszkodą, system reagujący w przypadku opuszczenia pasa ruchu, rozpoznający znaki drogowe, adaptacyjny tempomat, sygnalizacja martwego pola, kamera parkowania.
Produkcja nowego Forda Focusa w Europie rozpocznie się pod koniec 2010 roku w niemieckim Saarlouis. W tym samym okresie nowe hatchbacki i sedany wyjadą z amerykańskiej fabryki w stanie Michigan. W późniejszym okresie auta te będą powstawać także w Sankt Petersburgu, Chongqing oraz w Afryce i Południowej Ameryce.
Nowy model nie oznacza wcale końca produkcji dotychczasowego modelu, który w Walencji będzie powstawał do połowy 2011 roku.
Nowy Ford Focus będzie sprzedawany w ponad 120 krajach i jest na najlepszej drodze do pobicia rekordu sprzedaży modelu Escort. W ciągu 12 lat produkcji sprzedano już ponad 10 mln egzemplarzy.