Nowy silnik o pojemności 2143 cm3 zastąpi w sumie cztery znane jednostki, w niektórych wypadkach wejdzie nawet w miejsce 6-cylindrowców. W najmocniejszej odmianie nowy diesel oferuje 150 kW (204 KM), ale dostępne będą również słabsze silniki oferujące 125 kW (170 KM) i 400 Nm oraz 100 kW (136 KM) i 330 Nm. Jednostkę można zamontować poprzecznie, jak i podłużnie, dostosowana jest także do współpracy z systemem napędu na cztery koła 4Matic, spełnia też normę emisji spalin Euro 5. Silnik wykorzystywany będzie również w samochodach dostawczych.
Kadłub nowego turbodiesla, tak jak dotychczas odlany został z żeliwa, a 16-zaworowe głowice wykonano ze stopu aluminium. Praca silnika jest spokojna dzięki dwom wałkom równoważącym, które teraz osadzono w łożyskach o bardzo niskim tarciu. Doładowanie cylindrów jest dwustopniowe, dwie turbosprężarki (mniejszą wysokoobrotową i większą niskoobrotową) zamontowano za sobą, dzięki czemu uzyskano znacznie większe ciśnienie doładowania przy szerokich możliwościach regulacji za pomocą przepustnic. Poprawiono także chłodzenie całego silnika, które jest ważne do jego optymalnej pracy.
Nowa jednostka wykorzystuje system bezpośredniego wtrysku common rail czwartej generacji, który pracuje z maksymalnym ciśnieniem zwiększonym do 200 MPa, co oznacza wzrost o 40 MPa w porównaniu do obecnego silnika. Najmocniejsza odmiana produkuje moc 150 kW (204 KM) i moment obrotowy 500 Nm, czyli o 25 kW (34 KM) i 100 Nm więcej od dotychczas najmocniejszego 4-cylindrowego turbodiesla znanego pod oznaczeniem 220 CDI. Parametry poprawiły się również dzięki zwiększonemu maksymalnemu ciśnieniu w cylindrach (do 20 MPa). Z 17,5:1 do 16,2:1 obniżono stopień sprężania, kształt komory spalania zoptymalizowano na potrzeby nowej techniki. W porównaniu do poprzedniej generacji silnik cechuje nie tylko wyższa moc, ale również niższe zużycie paliwa i czystsze spaliny. Prototypy silnika od sierpnia 2005 przejechały dziesięć milionów kilometrów.
Nowy 4-cylindrowy turbodiesel Mercedes-BenzWersja200 CDI220 CDI250 CDIPojemność skokowa [cm3]214321432143Cylindrów/zaworów4/44/44/4Średnica x skok [mm]83 x 9983 x 9983 x 99Moc maksymalna [kW (KM)/obr./min]100 (136)/3000-4600125 (170)/3200-4800150 (204)/4200Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min]330/1600-2800400/1400-2800500/1600-1800
Mercedes-Benz klasy C wyposażony w najmocniejszą wersję nowego diesla jest prawdziwym oszczędnym drapieżnikiem. Sedan C 250 CDI rozpędza się od 0 do 100 km/h w zaledwie 7 sekund, przy czym średnie zużycie paliwa wynosi w cyklu mieszanym 5,2 l oleju napędowego na 100 km.
Pierwszym modelem, do którego trafi najmocniejszy 4-cylindrowy turbodiesel, będzie model C 250 CDI BlueEFFICIENCY. Na początek producent przygotował specjalną serię wprowadzającą Prime Edition. W limitowanej edycji powstanie 5000 samochodów.
Wersja BlueEFFICIENCY w standardzie wyposażona jest w kilka rozwiązań obniżających opór jezdny. Całą podłogę pokryto gładkimi panelami, lusterka wsteczne otrzymały obudowy zmniejszające opór aerodynamiczny, opony mają o 10 % niższy opór toczenia, a wspomaganie kierownicy wyposażono w jednostkę sterującą, która przez zamykanie zaworu również obniża straty. O odpowiednim momencie do zmiany biegu w 6-stopniowej manualnej skrzyni biegów informuje wskaźnik na desce rozdzielczej.
W cenie 40 638 euro niemiecki nabywca otrzymuje samochód z wyposażeniem poziomu Avantgarde. W standardzie samochód jeździ na kołach ze stopów lekkich z oponami 205/55 R 16, opcjonalnie dostępny jest większy rozmiar, który zwiększa jednak zużycie paliwa. W ofercie znajdziemy cztery odcienie lakieru – czarny obsidian, srebrne palladium i iridium oraz ekskluzywną diamentową biel.
Mercedes-Benz klasy C - 4-cylindrowe jednostki CDIWersjaC 200 CDI BE*(obecna generacja)C 220 CDI(obecna generacja)C 250 CDI BE*(nowa generacja)Pojemność skokowa [cm3]214321432143Cylindrów/zaworów4/44/44/4Moc maksymalna [kW (KM)/obr./min]100/3800125/3800150/4200Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min]270/1600-3400400/2000500/1600-1800Prędkość maksymalna [km/h]220229250Przyśpieszenie 0-100 km/h [s]10,48,57,0Zużycie paliwa w cyklu mieszanym [l/100 km]5,15,95,2*) BE = BlueEFFICIENCY