Dzięki połączeniu zmodyfikowanego silnika benzynowego V6 z kompaktowym modułem hybrydowym, S 400 BlueHYBRID jest najoszczędniejszym na świecie sedanem w klasie aut luksusowych zaopatrzonych w silnik o zapłonie iskrowym.

Duża limuzyna Mercedesa spala, wg testu mieszanego NEDC, zaledwie 7,9 litra na 100 kilometrów. Dzięki temu pojazd może poszczycić się najniższym poziomem emisji CO2 w tym segmencie samochodów i tej klasie osiągów – jedynie 190 gramów na kilometr.

Wyjątkowe parametry ekonomiczno-ekologiczne idą w parze z doskonałymi parametrami technicznymi. 3,5-litrowa benzynowa jednostka napędowa rozwija moc 205 kW / 279 KM, zaś silnik elektryczny generuje 15 kW / 20 KM, przy początkowym momencie obrotowym sięgającym 160 Nm. W rezultacie mamy do dyspozycji moc znamionową 220 kW / 299 KM i łączny maksymalny moment obrotowy o wartości 385 Nm.

Nowy model S 400 BlueHYBRID jest przy tym pierwszym seryjnie produkowanym autem, które wyposażono w odznaczający się wyjątkową sprawnością akumulator litowo-jonowy, opracowany specjalnie z myślą o zastosowaniu w przemyśle samochodowym. To kolejny znaczący wkład marki Mercedes-Benz w kierunku jazdy o zerowym poziomie emisji.

Nowy Mercedes-Benz S 400 BlueHYBRID oparto na modelu S 350 i zaopatrzono w mocno zmodyfikowany układ przeniesienia napędu. W jego skład wchodzą: kolejna generacja silnika benzynowego V6 o pojemności 3,5 litra, dodatkowy motor magnetoelektryczny, siedmiostopniowa automatyczna skrzynia biegów 7G-TRONIC, którą skonfigurowano specjalnie na potrzeby modułu hybrydowego, niezbędnej elektroniki funkcjonalnej i kontrolnej, transformatora oraz akumulatora litowo-jonowego wysokiego napięcia.

Kompaktowy moduł hybrydowy to silnik elektryczny w kształcie dysku, który pełni także funkcję rozrusznika i prądnicy. System oferuje podwójną korzyść: z jednej strony pomaga zmniejszyć poziom zużycia paliwa, z drugiej zaś podnosi przyjemność z jazdy. Motor elektryczny wspomaga jednostkę benzynową dostarczając w fazie przyspieszania dodatkowo do 160 Nm momentu obrotowego. Dzieje się to w momencie, gdy zapotrzebowanie na konwencjonalne paliwo jest największe. Kierowca odczuwa połączone działanie obu jednostek napędowych jako wiekszą siłę napędową oraz płynną, zdawałoby się doskonale naturalną charakterystykę przyspieszania.

Moduł hybrydowy to także wygodna funkcja start / stop, odłączająca silnik podczas postoju, na przykład oczekiwania na zmianę świateł na skrzyżowaniu. W chwili ponownego ruszania silnik elektryczny w niemal niezauważalny sposób ponownie uruchamia podstawową jednostkę napędową. Rozwiązanie to zarówno oszczędza paliwo, jak i chroni środowisko naturalne: silnik uruchamia się za pierwszym razem i praktycznie natychmiast poziom emisji spalin w chwili rozruchu zostaje ograniczony do minimum.

Podczas hamowania pojazdu motor elektryczny działa jak prądnica i jest w stanie odzyskać energię hamowania dzięki procesowi określanemu jako rekuperacja (odzysk). Doskonała współpraca obu jednostek napędowych to także wspomaganie efektu hamowania silnikiem spalinowym oraz działania układu hamulcowego przez motor elektryczny, dzięki czemu manewr hamowania odznacza się płynną postępującą charakterystyką.

Odzyskana w ramach tego procesu energia jest magazynowana w zwartym, lecz niezwykle wydajnym akumulatorze litowo-jonowym umieszczonym w komorze silnikowej i pozostaje w dyspozycji układu do momentu, gdy zajdzie potrzeba jej wykorzystania. Ów odznaczający się złożonością system jest zarządzany przez wysokowydajną jednostkę kontrolną umieszczoną, również w komorze silnikowej.

Sercem opartego na koncepcji modułowej, kompaktowego a przy tym wysokowydajnego hybrydowego układu napędowego jest akumulator litowo - jonowy wysokiego napięcia nowej konstrukcji, specjalnie zaprojektowany na potrzeby branży motoryzacyjnej, stanowiący pierwszą na świecie tego typu konstrukcję zastosowaną w samochodzie przeznaczonym do seryjnej produkcji.

Akumulator nie tylko magazynuje energię na potrzeby silnika elektrycznego, ale jest także podłączony, za pośrednictwem transformatora, do pokładowej sieci 12-woltowej i zaopatruje w energię inne podzespoły, takie jak reflektory przednie czy układy podnoszące komfort podróżowania.

Silnik benzynowy V6 o pojemności 3,5 litra, o zmiennych fazach rozrządu, został poddany gruntownej rekonstrukcji i ulepszeniu. Lepsza wydajność jest szczególnie mocno zauważalna podczas jazdy na bocznych drogach i autostradzie, gdzie przesunięcie tzw. punktu pracy silnika benzynowego skutkuje niższym poziomem jednostkowego spalania paliwa.

Motor elektryczny to trójfazowy silnik z wirnikiem zewnętrznym, wyposażony w iskrownik i zasilany prądem zmiennym, spełnia jednocześnie rolę rozrusznika i prądnicy, łącząc w sobie funkcje obu tych podzespołów pomocniczych tradycyjnych układów napędowych.

Charakteryzujące się wykorzystaniem zaawansowanych technologii współdziałanie urządzenia z silnikiem spalinowym umożliwia wykonywanie wielu dodatkowych zadań, które pozytywnie wpływają w równym stopniu na poziom emisji spalin oraz osiągi modelu S 400 BlueHYBRID. Ponadto, silnik ten skutecznie tłumi drgania skrętne w układzie przeniesienia napędu, przyczyniając się tym samym do dalszej redukcji poziomu hałasu i drgań we wnętrzu auta. Skutek to dodatkowo podwyższony komfort jazdy zarówno kierowcy, jak i pasażerów.

S 400 BlueHYBRID przyspiesza od zera do 100 km / godz. w 7,2 sekundy i osiąga prędkość maksymalną – ograniczoną elektronicznie – 250 km / godz.

Kierowca jest w stanie wzrokowo monitorować aktualny stan pracy napędu hybrydowego. Zespół wskaźników na desce rozdzielczej posiada osobny, umieszczony centralnie wyświetlacz, pokazujący przepływ energii podczas faz wspomagania i rekuperacji, a także stan ładowania akumulatora.

Zgodnie z tak pojmowaną zasadą zapewnienia bezpieczeństwa, technologia hybrydowa zastosowana na pokładzie modelu S 400 BlueHYBRID obejmuje rozbudowaną, siedmioetapową koncepcję bezpieczeństwa.

S 400 BlueHYBRID jest produkowany w zakładach w Sindelfingen.