Przeznaczony dla amatorów długodystansowych podróży, zwracających uwagę na komfort i wyrafinowanie, Ondelios ucieleśnia wizję cross-overa wysokiej klasy by Renault, którą można określić jako przyjemność komfortowej podróży autem przyjaznym dla środowiska. Jest to widoczne w lekkiej, aerodynamicznej stylistyce, rozwiązaniu i wyposażeniu wnętrza oraz nowatorskim silniku hybrydowym.
Mierzący 4,80 m długości i 1,60 m wysokości, Ondelios ma doskonałe parametry aerodynamiczne zainspirowane rozwiązaniami stosowanymi w lotnictwie, a jego współczynnik Cx wynosi 0,29.
To długodystansowe auto posiada aerodynamiczne i wyprofilowane kształty. Zaskakuje płynną linią i wydaje się płynąć w powietrzu. Ondelios jest odbiciem wizji samochodu wysokiej klasy by Renault. Zainspirowany raczej ruchem niż prędkością, Ondelios jest nowym zaproszeniem do podróży - wyjaśnia Patrick Le Quément, Dyrektor ds. Designu w Grupie Renault.
Bloki świateł, zespolone z wlotami powietrza w kolorze aluminium, również przywodzą na myśl płynność i ruch. Reflektory są wyposażone w diody elektroluminescencyjne o wysokiej sprawności, zapewniające większą trwałość i lepszą widoczność. Aerodynamikę Ondeliosa podkreślają tylne światła w kształcie bumerangu, wbudowane w nadwozie i otoczone wylotami pozwalającymi na lepsze odprowadzenie strumieni powietrza z nadkoli.
Przeszklona konstrukcja dachu wzmacnia wrażenie optycznej lekkości auta i zapewnia dużą ilość światła we wnętrzu. Nisko opadająca przednia szyba podkreśla efekt przestrzennej lekkości.
Ondelios reprezentuje samochód jutra. Wygląda jak przedmiot wykonany z jednego materiału, w którym nadwozie i powierzchnia szyb zlewają się w całość - podkreśla Patrick Le Quément. Boczne drzwi Ondeliosa, przypominające skrzydła motyla, dodają stylowi auta elegancji. Drzwi, również w znacznej części przeszklone, podnoszą się pionowo, podczas gdy próg opuszcza się, ułatwiając wsiadanie do samochodu.
Kolor nadwozia - dark blue - lekko przechodzący w antracyt doskonale pasuje do odcienia szyb. Stwarza to wrażenie jednolitej powierzchni nadwozia, jakby było wykonane z jednego materiału. Kształt górnej część klapy stanowi potwierdzenie doskonałej aerodynamiki concept caru. Wyprofilowana tylna szyba wsuwa się do wnętrza auta, aby umożliwić otworzenie i przewietrzenie kabiny.
Pomimo wyprofilowanej, lekkiej linii Ondelios wydaje się wprost przywierać do drogi dzięki 7-ramiennym aluminiowym obręczom kół o średnicy 23 cali. Przypominający śmigła samolotu rysunek kół pozwala docisnąć strumień powietrza do boków nadwozia i uniknąć turbulencji aerodynamicznych. Zastosowanie kół z piastą zasysającą powietrze było możliwe dzięki wprowadzeniu obwodowych hamulców tarczowych.
Dużej średnicy opony Michelin Pilot Sport (255/45) o czystej linii boków, zapewniającej dobre właściwości aerodynamiczne, i rzeźbie bieżnika, umożliwiającej zmniejszenie odkształceń w strefie styku opony z podłożem, przyczyniają się do zmniejszenia oporów utrudniających ruch samochodu. Odpowiednia kierunkowa rzeźba bieżnika w połączeniu z szerokim kanałem wzdłużnym ułatwiającym odprowadzenie wody podkreślają wysoką klasę i zaawansowanie technologiczne opony.
Eleganckie wnętrze Ondeliosa w pełni odpowiada zewnętrznej stylistyce, która wydaje się wprost zapraszać do podróży. Pomimo stosunkowo niewielkich wymiarów, Ondelios zapewnia dużą ilość miejsca w środku. Concept car jest wyposażony w trzy rzędy siedzeń i sześć pojedynczych foteli, które wydają się być zawieszone w powietrzu. Ich regulacja przypomina rozwiązania stosowane w fotelach lotniczych klasy biznes, gdzie elektrycznie oparcie rozkłada się do komfortowego położenia, a podnóżek wysuwa lub chowa w zależności od potrzeby.
Obejmujący kształt foteli przypomina ogromny liść, w którym może się ukryć pasażer i gwarantuje komfort oraz odpowiednie podtrzymanie ciała. Wysokość oparć umożliwia pasażerom wzajemny kontakt, ale nie kosztem indywidualnego komfortu. Fotele drugiego rzędu można z łatwością przesunąć i pochylić, aby zająć miejsce w trzecim rzędzie.
Zastosowanie materiałów wykorzystywanych przez projektantów nowoczesnych mebli podkreśla elegancję wnętrza. Zachwyca połączenie miękkich i przyjemnych w dotyku materiałów, takich jak szara skóra czy tkanina na desce rozdzielczej, siedzeniach i płatach drzwi. Oparcia foteli, o odcieniu przechodzącym od ochry w fiolet, pogłębiają wrażenie pełnego komfortu podróży.
Wyposażenie wnętrza łączy nowoczesność z intuicyjną obsługą. Poszczególne elementy sterujące cechują się uproszczoną ergonomią, zgodnie z opracowaną przez Renault koncepcją Touch Design. Czysta i płynna linia oraz szerokie płaszczyzny deski rozdzielczej nawiązują do zewnętrznej aerodynamiki. Wrażenie potęguje pojemny podwieszony schowek osłonięty podświetloną obudową.
Praktyczne rozwiązania zastosowane w desce rozdzielczej pozwolą docenić komfort w codziennej eksploatacji:
- aktywne wyświetlanie podpowierzchniowe, podające informacje związane z prowadzeniem auta i komfortem w kabinie;- ekran umieszczony w dolnej części szyby przedniej, na którym wyświetlane są różne menu i obrazy z kamer zewnętrznych;- trzy pasy wyświetlaczy umieszczone za kierownicą, które podają informacje związane;z prowadzeniem auta, napędem hybrydowym oraz obrotami silnika;- cyfrowy prędkościomierz.
Technologie oferowane w Ondeliosie podnoszą zarówno ogólny, jak i indywidualny komfort użytkowników.
Każdy pasażer (łącznie z osobami siedzącymi w trzecim rzędzie) posiada swój własny przenośny, interaktywny ekran multimedialny firmy Samsung. Ekrany umożliwiają wymianę danych i zapewniają rozrywkę dla kilka osób, np. gry. W zagłówki są również wbudowane głośniki. Wielostrefowa regulacja klimatyzacji zapewnia indywidualną regulację temperatury.
Zastosowanie w Ondeliosie rozwiązania ułatwiają kierowcy uruchomienie pojazdu. Telefon komórkowy marki Samsung, pełniący rolę karty hands free, rozpoznaje użytkownika i załadowuje do pamięci auta wszystkie indywidualne parametry (regulacje foteli, sprzętu muzycznego, itd.). Po rozpoznaniu właściciela samochód wita go, podświetlając logo znajdującego się na masce.
Niektóre elementy konstrukcji Ondeliosa są wykonane z włókien naturalnych na bazie lnu, w celu ułatwienia ich recyklingu. Nadwozie jest wykonane z włókien węglowych, a szyby z poliwęglanów, co pozwala dodatkowo obniżyć masę pojazdu.
Ondelios jest wyposażony w hybrydowy silnik, obejmujący silnik spalinowy 2.0 l dCi o mocy 205 KM (150 kW) oraz dwa silniki elektryczne umieszczone z przodu i z tyłu auta. Te jednostki o mocy 20 kW działają na zasadzie mild hybrid, lub,w uzupełnieniu do silnika spalinowego: zastosowano w nich technologię brake & boost (odzyskiwania energii podczas hamowania i dostarczania energii w fazie przyspieszania, aby wspomóc silnik spalinowy). Silnik zamontowany z przodu posiada również funkcję Stop & Start.
Silnik elektryczny, umieszczony na tylnej osi, napędza koła w przypadku wykrycia przez czujniki ESP utraty przyczepności, dzięki czemu Ondelios zachowuje się jak samochód z napędem na 4 koła. Akumulatory litowo-jonowe, w które jest wyposażony Ondelios, mogą dostarczyć do 4 kW / godz.. Silnik wysokoprężny osiąga moment obrotowy 450 Nm w przedziale od 1700 do 3800 obr. / min., co zapewnia komfort i elastyczną pracę we wszystkich zakresach obrotów, ułatwiając pokonywanie długodystansowych tras. Ta dwulitrowa jednostka dCi rozpędza Ondeliosa od 0 do 100 km / godz.
w zaledwie 7,8 sekund, a w połączeniu z 7-przełożeniową skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem zapewnia wyjątkową przyjemność jazdy, utrzymując zużycie paliwa na niewysokim poziomie 4,5 l/100 km. Emisja CO2 jest bardzo niewielka jak na auto klasy S i wynosi 120 g / km. W ten sposób nadwozie, konstrukcja układu jezdnego i hybrydowy silnik przyczyniają się w istotny sposób do ochrony środowiska.
Ondelios to dynamiczny cross over zachęcający do podróży i pokonywania długich tras. Pokazuje, że komfort i ekologia mogą być kompatybilne. Jest również ilustracją wizji wysokiej klasy samochodów jutra "by Renault".
Galeria zdjęć
Paryż 2008: Renault przedstwia Ondeliosa (wideo)
Paryż 2008: Renault przedstwia Ondeliosa (wideo)
Paryż 2008: Renault przedstwia Ondeliosa (wideo)
Paryż 2008: Renault przedstwia Ondeliosa (wideo)
Paryż 2008: Renault przedstwia Ondeliosa (wideo)
Paryż 2008: Renault przedstwia Ondeliosa (wideo)
Paryż 2008: Renault przedstwia Ondeliosa (wideo)
Paryż 2008: Renault przedstwia Ondeliosa (wideo)
Paryż 2008: Renault przedstwia Ondeliosa (wideo)
Paryż 2008: Renault przedstwia Ondeliosa (wideo)
Paryż 2008: Renault przedstwia Ondeliosa (wideo)
Paryż 2008: Renault przedstwia Ondeliosa (wideo)
Paryż 2008: Renault przedstwia Ondeliosa (wideo)
Paryż 2008: Renault przedstwia Ondeliosa (wideo)
Paryż 2008: Renault przedstwia Ondeliosa (wideo)
Paryż 2008: Renault przedstwia Ondeliosa (wideo)
Paryż 2008: Renault przedstwia Ondeliosa (wideo)
Paryż 2008: Renault przedstwia Ondeliosa (wideo)
Paryż 2008: Renault przedstwia Ondeliosa (wideo)
Paryż 2008: Renault przedstwia Ondeliosa (wideo)
Paryż 2008: Renault przedstwia Ondeliosa (wideo)
Paryż 2008: Renault przedstwia Ondeliosa (wideo)
Paryż 2008: Renault przedstwia Ondeliosa (wideo)
Paryż 2008: Renault przedstwia Ondeliosa (wideo)
Paryż 2008: Renault przedstwia Ondeliosa (wideo)
Paryż 2008: Renault przedstwia Ondeliosa (wideo)
Paryż 2008: Renault przedstwia Ondeliosa (wideo)