W ostatnim czasie trendem jest, że każdy samochód musi mieć sportowe właściwości i dynamiczne kształty nadwozia, nie jest przy tym ważne, że auto nie ma ze sportem nic wspólnego. Znalezienie dzisiaj auta, które nie stara się być czymś, czym nie jest, jest całkiem trudne. Tym bardziej doceniamy postępowanie firmy Toyota w wypadku jej modelu Avensis.
Poprzednia generacja nie doczekała się wielu słów uznania, wierzymy jednak, że w przypadku nowej generacji będzie inaczej. I wcale w jego wypadku słowo sport nie musi przychodzić na myśl.
Nowy Avensis pozbył się konserwatywności i stonowania poprzednika. Japończycy sięgnęli po design typu cab-forward z kabiną przesuniętą wprzód. W ten sposób wyraźnie wydłużyła się i pochyliła przednia szyba, sięga teraz prawie nad piasty przednich kół, doszło tym samym do skrócenia maski silnika. Kabina wydłużyła się również w odwrotnym kierunku, tak więc klapa bagażnika jest bardzo krótka. Pomijając fakt, że tył przypomina nieco Lexus, reszta auta jest nietuzinkowa, a wspomniane rozwiązania spowodowały, że całość wygląda nowocześnie i kompaktowo, maskując fakt, iż Avensis jest całkiem masywnym samochodem.
Odrobinę nowoczesności designerzy mogli zachować także dla wnętrza. Deska rozdzielcza wygląda zbyt konserwatywnie i bez pomysłu, doceniamy jednak, że Toyota tradycyjnie nie wybrała materiału imitującego skórę, ale faktura materiału przypomina te użyte w samochodach marki Citroen. Na pochwałę zasługuje również mała kierownica z grubym wieńcem i pierwszy raz w tym modelu nisko położony fotel kierowcy. Fotele korespondują z ogólnym charakterem auta i są raczej wygodne, i nie zachwycają trzymaniem bocznym.
Dosłownie zaskoczeniem był dla nas elektrycznie regulowany słupek kierownicy, co w klasie średniej oferuje prawdopodobnie tylko Lexus. Zakres regulacji nie jest jednak tak duży, jak u „mechanicznej” konkurencji.
Na tylnych fotelach jest standardowa ilość miejsca na kolana, a głowa osoby o wzroście 183 cm nie jest w bezpośrednim kontakcie z podsufitką, co nie jest regułą w samochodach klasy średniej.
Bardziej luksusowy charakter nowego Avensisa potwierdza nie tylko wspomniana elektryfikacja, ale również rezygnacja z nadwozia typu liftback. Niestety nie udało nam się dokładnie przeglądnąć wersji kombi, jak się jednak wydaje, również tym razem zaoferuje dużo miejsca na bagaże, brakuje jej jednak elegancji limuzyny.
Dane techniczne
Bardzo ciekawie nowa Toyota Avensis zapowiada się również pod względem danych technicznych. Swoimi rozmiarami nowy Avensis nie podąża śladem konkurencji, która atakuje klasę wyższą średnią. Rozmiary zewnętrzne wersji sedan wynoszą 4698 x 1810 x 1480 mm, natomiast długość rozstawu osi to 2700 mm. Długość kombi to 4765 mm. Pojemność bagażnika wynosi w limuzynie 509 l, natomiast w kombi 543 l. Maksymalna pojemność bagażnika wersji kombi to 1609 l.
Toyota Avensis - silniki benzynoweSilnik1,6 Valvematic1,8 Valvematic2.0 ValvematicPojemność skokowa [cm3]159817981986Cylindrów/zaworów4/44/44/4Moc maksymalna [kW (KM)/obr./min]97 (132)/6400108 (147)/6400112 (152)/6200Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min]160/4400180/4000196/4000Prędkość maksymalna [km/h]200200205Przyśpieszenie 0-100 km/h [s]10,49,4 (10,4*)9,0 (10,0*)Zużycie paliwa w cyklu mieszanym [l/100 km]6,56,5 (6,7*)6,9 (7,0*)Masa własna [kg]13651370 (1405*)1400 (1435*)
*) z przekładnią Multidrive S.
Opublikowane dane mogą się jeszcze zmienić podczas homologacji auta, ale jeśli tak się stanie, będą to tylko szczegóły. W każdym razie wszystkie silniki są w stanie rozpędzić auto do prędkości co najmniej 200 km/h, przy czym pojemność podstawowej jednostki wynosi 1,6 l. Najsłabszy silnik jest jednak w swojej kategorii niezwykle mocną jednostką napędową, chociaż częściowo jest to zasługa wysokich obrotów. W standardzie wszystkie wersje otrzymają 6-stopniową skrzynię biegów, w przypadku podstawowego silnika chodzi o zupełnie nową konstrukcję. Alternatywą do manualnej skrzyni biegów będzie przekładnia CVT, którą Toyota nazwała Multidrive S.
Toyota Avensis - silniki wysokoprężneSilnik2.0 D-4D2.2 D-4D2.2 D-4DPojemność skokowa [cm3]199822312231Cylindrów/zaworów4/44/44/4Moc maksymalna [kW (KM)/obr./min]93 (126)/3600110 (150)/3600130 (177)/3600Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min]310/1800-2400340/2000-2800400/2000-2800Prędkość maksymalna [km/h]200210220Przyśpieszenie 0-100 km/h [s]9,78,98,5Zużycie paliwa w cyklu mieszanym [l/100 km]5,15,55,9Masa własna [kg]149015151515
Ważnym parametrem jest dziś zużycie paliwa, a w wypadku nowej Toyoty nie są to turbodiesle, które mają powód do dumy. Wszystkie silniki benzynowe w cyklu mieszanym spalają mniej niż 7 litrów na 100 km, co można uznać za całkiem przyzwoity wynik. Zasługę ma w tym zapewne także relatywnie niska masa własna wszystkich wersji, którą można porównać do odpowiednich odmian Mazdy 6, która uważana jest za jednego z najlżejszych przedstawicieli klasy średniej. Parametry wersji wysokoprężnych są znane i nadal konkurencyjne.
Statyczna prezentacja potwierdziła, że nowy Avensis jest atrakcyjnym samochodem, jednak dopiero pierwsze testy pokażą, czy dorównuje konkurencji również pod względem właściwości jezdnych.