Trwało całą dekadę, zanim pozostali producenci zauważyli potrzebę zbudowania prawdziwego mikrosamochodu do eksploatacji miejskiej i stanąć w ten sposób do walki z drugą generacją modelu Smart ForTwo. Oczywiście krok ten zainspirowany był obecnym „szałem ekologicznym”. Jako pierwsza zareagowała Toyota, która przedstawi w Paryżu ostateczną wersję produkcyjną modelu iQ przeznaczoną na rynek europejski.
W odróżnieniu od Smarta nowość lidera rynku samochodów nie będzie „for two”, czyli dla dwóch, ale dla czterech osób. Dokładniej dla 3+1 podróżnych, przy czym za kierowcą zmieści się jedynie małe dziecko. Japoński mikrus jest oczywiście dłuższy od niemieckiego konkurenta, ale i tak długość auta udało się utrzymać poniżej trzech metrów. Dwumiejscowy Smart ma jednak na długość o pełnych 30 centymetrów mniej. Opublikowane rozmiary nie są na razie oficjalne, ale dla porządku iQ ma 1,7 m szerokości, czyli o 14 cm więcej od Smarta ForTwo, natomiast o 4 cm mniej na wysokość (odpowiednio 1,5 i 1,54 m). Na szerokość i wysokość iQ dorównuje aktualnie produkowanym małym samochodom. Wewnątrz dosyć miejsca znajdzie nawet kierowca o wzroście 1,87 m, ale wsiadanie i wysiadanie wymagać będzie treningu. Jak to możliwe, że do tak małego samochodu zmieszczą się cztery osoby? Koncepcja jest prosta, rozstaw osi ma dwa metry, tak więc zwisy są minimalne, a w kabinie pasażerskiej wygospodarowano dodatkową przestrzeń. Zbiornik paliwa umieszczono pod fotelem kierowcy, a bagażnika prawie nie ma, miejsce ograniczono również pod maską silnika.
Do napędu iQ służyć będą silniki znane z Yarisa. Benzynowy 3-cylindrowy silnik oferuje 50 kW (68 KM) i zużywa średnio 3,9 l paliwa na 100 km, obok niego pojawi się 4-cylindrowa jednostka 1,3 l o mocy 74 kW (100 KM) oraz wysokoprężny 4-cylindrowy silnik o mocy 66 kW (90 KM). Podczas gdy Smart wykorzystuje koncepcję wszystko z tyłu, Toyota iQ ma silnik z przodu i napędzane przednie koła. Ucieszy możliwość zamówienia automatycznej skrzyni biegów, dostępny będzie także system start-stop, którym dysponuje również konkurencyjny Smart. Najprawdopodobniej w ofercie zabraknie wersji hybrydowej, która według przedstawicieli japońskiej spółki byłaby zbyt droga. Jednak ani wersja podstawowa nie ma zamiaru przypodobać się ceną, 12 tys. euro to całkiem spora suma.
Mikrosamochody powracająPrzypomnijmy koniec lat 50. minionego stulecia, kiedy produkowana była pierwotna pięćsetka marki Fiat. W roku 1959 pojawiła się brytyjska konkurencja w postaci Mini, a dokładniej Austina Seven i Morrisa Mini Minor. Podczas gdy włoski mikrus miał długość 2,97 m, brytyjski miniak o 6 cm przekroczył granicę trzech metrów.
Na desce rozdzielczej znajdziemy duży prędkościomierz ze wskaźnikiem przejechanych kilometrów, obrotomierz i wskaźnik ilości paliwa w zbiorniku. Na konsoli centralnej znajdziemy radio, klimatyzację, a w największym poziomie wyposażenia również nawigację. Klienci mogą zamówić również przeszklony dach, który miał pierwotny koncept. Toyota iQ jeździć będzie na 16-calowych kołach, które w samochodzie tej wielkości są unikatowe. W testach zderzeniowych Euro NCAP Toyota oczekuje zysk maksymalnych pięciu gwiazdek.
Produkcja seryjna Toyoty iQ rozpocznie się bezpośrednio po wystawie w Paryżu, a do europejskich salonów sprzedaży auto trafi na początku przyszłego roku.
Na koniec szczypta marketingu – Toyota do propagacji nowego modelu przygotowała w Niemczech oryginalną kampanię reklamową nazwaną Johns Apartement. John to równy gość, który pracuje w sektorze IT i śledzi aktualne trendy w modzie, ściany w jego mieszkaniu mają kolor purpurowy, a meble ma w kolorze białym. Do takiego faceta doskonale pasuje nowy samochód – Toyota iQ, w którym John zakochał się w takim stopniu, że zdjęcia swojego wózka rozwiesił w całym mieszkaniu.
Toyota ukryła w nazwie nowego modelu słowa indywidualność i jakość. Kampania reklamowa, która przebiega w kilku niemieckich miastach, akcentuje właśnie indywidualność. Akcje reklamowe przebiegły już w Kolonii nad Renem i Berlinie, teraz kolej na Frankfurt nad Menem, Monachium, Hamburg i Stuttgart. Sprzedaż nowej Toyoty iQ miałaby się rozpocząć w Niemczech wiosną przyszłego roku.
We Włoszech, które są największym europejskim rynkiem zbytu małych samochodów ( rocznie ponad 400 tys. sprzedanych egzemplarzy) miejscowy importer Toyoty także przygotował nietypową kampanię. Na ulice Rzymu, Mediolanu, Turynu i Neapolu wysłał zespół ludzi, który na konkurencyjne Smarty umieszczał plakietki informujące, że w podobnie małym iQ wygospodarowano miejsce dla czterech osób.
Toyota iQ - podstawowe dane techniczneBenzynowy silnik 3-cylindrowy o pojemności skokowej 998 cm³. Moc maksymalna 50 kW (68 KM) przy 6000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy 93 Nm przy 3600 obr./min. Cztery zawory na cylinder. Napęd na przednie koła. Rozmiary całkowite (długość, szerokość, wysokość): ok. 2990 x 1700 x 1500 m. Zużycie paliwa 3,9 l/100 km. Emisje CO2 92 g/km. Cena podstawowa ok. 12.000 euro.