Wiadomości Targi Samochodowe Pierwsza 9-stopniowa automatyczna skrzynia biegów

Pierwsza 9-stopniowa automatyczna skrzynia biegów

Wyścig na największą ilość przełożeń trwa. Pozycję lidera w tej rywalizacji objął właśnie Land Rover z firmą ZF, będącą uznanym producentem skrzyń biegów. Obie firmy opracowały 9-biegowy automat. Wydajna i niezywkle zaawansowana przekładnia zostanie zaprezentowana na targach w Genewie

Pierwsza 9-stopniowa automatyczna skrzynia biegów
Zobacz galerię (3)
Auto Świat
Pierwsza 9-stopniowa automatyczna skrzynia biegów

Dodatkowa ilość biegów ma obniżyć zużycie paliwa i emisję CO2. Jednak dziewiąty bieg nie tylko obniża spalanie, ale także utrzymując silnik na niższych obrotach redukuje hałas,poprawiając jednocześnie komfort jazdy przy wysokich prędkościach. Zmiany przełożeń (nawet o kilka stopni) mają odbywać się bardzo szybkio, w sposób niemal nieodczuwalny dla kierowcy.

Pomimo trzech biegów więcej, nowy automat jest tylko 6 mm dłuższy od obecnej 6-stopniowej skrzyni. Ponadto nowa konstrukcja jest o 7,5 kg lżejsza. Niwielkie wymiary i wagę osiągnięto m.in. dzięki zastosowaniu nowej pompy hydraulicznej i sprzęgieł nowego typu.

Pierwsza 9-stopniowa automatyczna skrzynia biegów
Pierwsza 9-stopniowa automatyczna skrzynia biegówŻródło: Auto Świat

Kolejną zaletą 9-stopniowej skrzyni jest krótszy pierwszy bieg, specjalnie zaprojektowany do użytku terenowego, holowania i do jazdy w ekstremalnych warunkach drogowych (np. wysoki kąt nachylenia zbocza), dając wtedy kierowcy zwiększone poczucie kontroli nad autem.

Nowa skrzynia trafi w pierwszej kolejności do oferty Range Rovera Evoque'a. Na więcej szczegółów musimy poczekać do salonu genewskiego.

Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji