Volkswagen jest liderem europejskiego rynku w trzech najważniejszych kategoriach. Golf ma 21,8 proc. udziałów w swoim segmencie, Passat 11,6 proc. i Polo 10,3 proc. Natomiast w segmencie najmniejszych aut Fox osiągnął tylko 3,3 proc. Te sytuację ma zmienić nowy model produkowany w Bratysławie, który już w założeniu ma być pojazdem dla szerokich mas.
Pierwsze jazdy, tuż przed oficjalna premierą podczas salonu samochodowego IAA 2011 we Frankfurcie nad Menem, zorganizowano w okolicach Wolfsburga. Nowy trzydrzwiowy Up! powstał na modularnej platformie MQB, która stanie się podstawą dla kolejnych modeli całego koncernu. Ostatecznie designerzy zdecydowali się na nadwozie bez ekstrawagancji. Można powiedzieć – typowy Volkswagen.
Podobne wrażenie mamy z wnętrza pojazdu. Nisko usytuowana deska rozdzielcza, podwyższona kierownica, której wysokość jest regulowana. Kierowca ma wszystkie przyciski i dźwignie w zasięgu ręki. Do wnętrza wsiadamy po otwarciu drzwi o stosunkowo dużej powierzchni. Do tyłu wsiadamy po odchyleniu przedniego fotela. Zaskoczeniem jest fakt, ze na tylnym siedzeniu zmieści się bez problemu osoba o wzroście 180 cm. Producent zastosował we wnętrzu materiały najwyższej jakości.
W wyposażeniu (niestety za dopłatą) znalazły się takie urządzenia jak m.in. system nawigacji Navigon, system radarowy utrzymujący odległość pojazdu podczas jazdy w mieście oraz automatycznie uruchamiający hamulce w przypadku napotkania na drodze przeszkody, który działa przy prędkości do 30 km/h.
Do napędu zastosowano nowy trzycylindrowy silnik benzynowy, który o dziwo pracuje równo i cicho. Usłyszymy go dopiero przy podkręceniu do 3000 obr./min. Jednak jednostka ta dobrze rozpędza się już na niskich obrotach. Bez problemu pracuje pięciostopniowa przekładnia manualna. Średnie zużycie paliwa podczas jazd testowych osiągnęło 5,2 l/100 km. Jednak ten egzemplarz nie był wyposażony w system stop-start, co zdaniem producenta ma obniżyć apetyt na paliwo do 4,7 l/100 km. Dotychczas Volkswagen jeszcze oficjalnie nie opublikował danych technicznych.
Testowany egzemplarz napędzany był trzycylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności skokowej 999 cm3 o mocy 75 KM przy 6200 obr./min i maksymalnym momencie obrotowym 95 Nm w zakresie 3000 - 4200 obr./min. Od 0 do 100 km/h potrzebuje on 13,2 sekundy i osiąga prędkość maksymalna 171 km/h. Masa pojazdu gotowego do jazdy to 929 kg. Długość całkowita to 3540 mm, szerokość 1641 mm i wysokość 1478 mm.
Po premierowym pokazie we Frankfurcie nad Menem rozpocznie się produkcja seryjna w zakładzie VW Bratysława. Oczekuje się, że cena tego auta nie powinna przekroczyć w przeliczeniu 28 tys. zł.