Publiczność będzie mogła podziwiać niektóre zabytkowe egzemplarze marek Alfa Romeo, Fiat i Abarth, jak również samochody z aktualnej produkcji: jest to najlepszy sposób, aby podkreślić niepowtarzalność poszczególnych marek na tle światowej produkcji, z projektantami, samochodami, wyścigami i silnikami, stylem i innowacjami, które naznaczyły postęp technologiczny oraz odbiły piętno na wydarzeniach sportowych XX wieku.

Udział Alfy Romeo koncentruje się na „sportowych sedanach", koncepcji, której pomysłodawcą jest właśnie włoska marka, a dzisiaj zaktualizowanej i rozwiniętej w postaci najnowszej Giulii. W Essen publiczność będzie mogła podziwiać cztery cenne egzemplarze pochodzące z Muzeum Alfy Romeo w Arese, nazwanego „machiną czasu": Alfę Romeo 1900 (1950), Alfę Romeo Giulia TI Super (1963), Alfę Romeo 75 Turbo Evoluzione (1987) i Alfę Romeo 156 D2 „SuperTurismo" (1998). U boku tych okazów pojawi się niesamowita Giulia Quadrifoglio, kwintesencja nowego wzorca Alfy Romeo oraz najwyższy wyraz „mechaniki emocji". Koncepcja "sportowego sedana" powstała w 1950 roku wraz z wprowadzanym modelem 1900 (L4, 1884 cm3, 80 KM), który otworzył marce drzwi do nowej ery: był to pierwszy samochód Alfy Romeo, który został wyprodukowany na prawdziwej linii montażowej, pierwszy, który został zaprojektowany według kryteriów przemysłowych (w tym nadwozie samonośne), pierwszy z czterocylindrowym silnikiem stworzonym do produkcji seryjnej. Najistotniejsze cechy 1900 to przede wszystkim dynamika: szybkość, trzymanie się drogi, łatwe prowadzenie i bezpieczeństwo aktywne uczyniły z tego pierwszego trójbryłowego sedana o wysokich osiągach (był bardzo ceniony również przez prywatnych kierowców).

W 1963 roku, Alfa Romeo Giulia TI Super jeszcze bardziej rozwinęła koncepcję „sportowego sedana": wyprodukowana w 501 egzemplarzach jest wersją „ready-to-race", z czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1,6 litra, podrasowanym do 112 KM, lżejsza o sto kilogramów, osiągająca maksymalną prędkość 190 km/h. Kolejną gwiazdą niemieckiej imprezy będzie Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione z 1987 roku (L4, 1762 cm3, 155 KM, turbo), która w podobny sposób, tak jak miało to miejsce 24 lata wcześniej w przypadku Giulii TI Super, została wyprodukowana w limitowanej serii 500 sztuk, specjalnie dla homologacji w „Grupie A" kategorii Turismo. Dziesięć lat później zasady dotyczące samochodów turismo zmieniły się. Od 1998 roku Alfa Romeo zaczęła wysyłać na zawody tzw. wersję Classe 2 modelu 156 (L4, 1995 cm3, 310 KM). W ten sposób kontynuowana jest tradycja, tak samo jak modele 1900, Giulia i 75, 156 umacnia zwycięską koncepcję „sportowego sedana", którą odnajdujemy dzisiaj w najnowszej Giulii.

Wreszcie, na „Techno Classica" w Essen wystawione zostaną dwa zabytkowe egzemplarze: Alfa Romeo 1600 Spider "Duetto" oraz Giulia Sprint GTA, które świętują 50. rocznicę dwóch ważnych wydarzeń w historii marki. W 1966 roku zadebiutowała Alfa Romeo Spider, słynne „Duetto", „dwuosobówka" prowadzona przez Dustina Hoffmana w kultowym filmie „Absolwent ". W tym samym roku, samochodem Giulia Sprint GTA, Alfa Romeo wygrała po raz pierwszy Europejskie Mistrzostwa Samochodów Turystycznych, co powtórzyło się również w kolejnym roku. GTA stało się wkrótce bezdyskusyjnym królem wyścigów w kategorii samochodów turystycznych. Zresztą, również w 1966 roku ustanowiła kolejny rekord: był to pierwszy samochód turystyczny, który przejechał Nürburgring w czasie poniżej 10 minut, z De Adamich-Zeccoli za kierownicą, coupé z Autodelty przejechało Nordschleife w czasie poniżej 9'59".