Równie przyszłościowe jak nadwozie Sport Coupe Concept GTE jest jego wnętrze. Nadzwyczaj ascetyczna stylistyka, perfekcyjna ergonomia i nowe interaktywne urządzenia pozwalające na komunikowanie się człowieka z pojazdem – m.in. wykorzystanie danych biometrycznych kierowcy i nowy ekran Active Info z trójwymiarowym obrazem – stwarzają na pokładzie coupe atmosferę nowoczesności, idealnie współgrającą z ekspresyjną stylistyką nadwozia.
GTE – hybryda plug-in od Volkswagena
Nie tylko stylistyka, także rozwiązania techniczne wyznaczają nowe standardy. Już sam skrót GTE wskazuje na rewolucyjne rozwiązania w dziedzinie techniki napędowej. Te trzy litery oznaczają w Volkswagenie – od debiutu Golfa GTE oraz planowanego na ten rok debiutu Passata GTE – samochody z hybrydowym napędem typu plug-in. Pojazdy te przejeżdżają w trybie czysto elektrycznym 50 km, a jednocześnie są w stanie pokonywać samodzielnie dużo większe dystanse. Wszystko to przy zachowaniu najwyższej dynamiki. Teraz można sobie wyobrazić modele GTE w każdej klasie aut – przykładem jest także pokazany niedawno (w styczniu) na Auto Show w Detroit studyjny SUV. Prezentując w Genewie model Sport Coupe Concept GTE Volkswagen wzbogaca tę rodzinę aut o wyjątkowo awangardowy model. Samochód ten ma zespół napędowy o mocy 279 kW/380 KM, który zapewnia mu osiągi takie, jakie mają auta typu Gran Turismo, a jednocześnie – dzięki dwóm silnikom elektrycznym i ładowanemu także z zewnątrz akumulatorowi – może poruszać się nie emitując żadnych szkodliwych substancji. Średnie zużycie paliwa (w trybie mieszanym) auta rozwijającego 250 km/h wynosi 2,0 l/100 km.
Punktem wyjścia do stworzenia porywającego designu dostarczyła m.in. modułowa platforma MQB Volkswagena. Umożliwia ona uzyskanie fascynujących proporcji i odpowiednie rozłożenie mas. Centralnym punktem jest stosunek długości zewnętrznej do rozstawu osi. Samochód ma długość 4.870 mm, rozstaw osi to z kolei 2.841 mm. Dzięki temu długość wnętrza wynosi 1.871 mm, a zwisy nadwozia są krótkie, co sprawia, że wygląd auta stał się tym bardziej atrakcyjny. Z przodu nadwozie jest wysunięte poza przednią oś na odległość 909 mm, tylny zwis ma natomiast 1.120 mm – w obydwu przypadkach mierzone od środka osi.
Czterodrzwiowe coupe Volkswagena jest przy tym bardzo niskie (1.407 mm) i szerokie (1.865 mm), a porusza się na 21-calowych kołach. Dzięki platformie MQB idealnie rozplanowano wnętrze – chociaż wyposażone w panoramiczny dach Sport Coupe Concept GTE ma tak dynamiczne proporcje, zarówno pasażerowie zasiadający z przodu, jak i ci z tyłu nie będą narzekać na brak przestrzeni nad głowami. Pod wielką pokrywą bagażnika, która z zewnątrz wcale nie wydaje się tak duża, kryje się 480-litrowy bagażnik. Awangarda bez ograniczeń!
Szczegóły dotyczące stylistyki Sport Coupe Concept GTE:
Bardziej niż w jakimkolwiek poprzednim modelu osłona chłodnicy łączy się w Sport Coupe Concept GTE ze znakiem VW i z reflektorami, tworząc całość i w zupełnie nowy sposób interpretując stylistykę przodu aut Volkswagena. Twórcom zależało na osiągnięciu wrażenia trójwymiarowości, dzięki niemu nadwozie zyskało absolutnie niepowtarzalny i nadzwyczaj dynamiczny wygląd. Wydaje się, że osłona chłodnicy zlewa się z boku z podwójnymi reflektorami wykonanymi w technice LED. Każdy z nich jest obramowany aluminiową szczebliną, będącą elementem „grilla”, której końcówki, niczym skrzydła, wznoszą się ku górze. Ten element designu można odnaleźć w różnych miejscach nadwozia oraz wnętrza i jako stały motyw określa on ogólną stylistykę auta.
Nietypowe reflektory
Górna szczeblina osłony chłodnicy otacza diodowe moduły znajdujące się w wewnętrznej części reflektora (światła drogowe i punktowe światła do jazdy dziennej), drugi szczebelek „grilla” jest obramowaniem zewnętrznych modułów LED-owych (światła mijania i punktowe światła do jazdy dziennej). Same obramowania, dzięki wbudowanym w nie diodom pełnią ponadto funkcję świateł do jazdy dziennej, ramka znajdująca się wyżej jest jednocześnie kierunkowskazem, bo umieszczone w niej LED-y zmieniają kolor światła.
Diodowe moduły w kształcie litery C znajdują się też wokół wlotów powietrza w dolnej części nadwozia (to znak rozpoznawczy samochodów elektrycznych i hybryd typu plug-in Volkswagena).
Sześć szczebli osłony chłodnicy
Pod dwoma górnymi szczebelkami, obejmującymi szerokość niemal całego przodu auta, znajdują się kolejne cztery. Zostały wykonane z aluminium, a im są niżej, tym każdy z nich jest krótszy, więc układają się w kształt szerokiego V. Jego dolną krawędź wyznacza element lakierowany w kolorze nadwozia. Po prawej i lewej stronie w oczy rzuca się diodowy pas w kształcie litery C.
Active Info Display w technologii 3D
Moduły interfejsu znajdujące się na pokładzie Sport Coupe Concept GTE nie tylko przyciągają wzrok, ale znacznie ułatwiają życie kierowcy. Głównym urządzeniem jest prototypowy ekran Active Info wyświetlający trójwymiarowe obrazy. Przekątna monitora wynosi 12,3 cala; wirtualna przestrzeń wokół niego stapia się ze stylowym podświetleniem tak, że granica między ekranem a otoczeniem staje się płynna. Nie jest to więc czarny panel z widocznym obrysem lecz jakby zawieszona w przestrzeni płaszczyzna, która dzięki odpowiedniemu oświetleniu tworzy trójwymiarową strukturę. Cyfrowe urządzenie w swojej zasadniczej konfiguracji zawiera dwa okrągłe wskaźniki: po lewej stronie znajduje się powermeter (pokazujący jak mocno kierowca wciska pedał gazu), po prawej – prędkościomierz. Między nimi pozostawiono pole, na którym pojawiają się dodatkowe informacje potrzebne kierowcy. Dzięki nowym rozwiązaniom okrągłe tarcze wskaźników wyglądają jak zawieszone w wirtualnej przestrzeni. Grafika wskaźników zmienia się stosownie do wybranego trybu jazdy („E-Mode” albo „GTE”).
Cztery ekrany
Dotykowy ekran centralnego urządzenia multimedialnego ma przekątną 10,1 cala. Obok niego znajdują się suwaki do obsługi klimatyzacji. Dotykowy ekran (12,3 cala) pełniący rolę modułu systemu media-control znajduje się także z tyłu pomiędzy fotelami, służy on do obsługi multimediów, telefonu i nawigacji.
Ponadto, za pomocą systemu media-control pasażerowie podróżujący z tyłu korzystają z dwóch ekranów znajdujących się w oparciach przednich foteli (każdy o przekątnej 10,1 cala). Obok 12,3-calowego monitora także znajdują się suwaki – dzięki nim, pasażerowie siedzący z tyłu mogą zmieniać ustawienia automatycznej, czterostrefowej klimatyzacji.
Hybryda typu plug-in
Hybrydowy zespół napędowy typu plug-in w Sport Coupe Concept GTE pozwala na oszczędną jazdę i zapewnia autu sportowe osiągi. Zastosowany w nim silnik spalinowy to doładowana trzylitrowa sześciocylindrowa jednostka z bezpośrednim wtryskiem (TSI), osiągająca moc 220 kW/299 KM i maksymalny moment obrotowy o wartości 500 Nm. Elektrycznymi komponentami układu napędowego są litowo-jonowe akumulatory (umieszczone w tunelu środkowym) oraz dwa silniki elektryczne. Ten z przodu umieszczono w obudowie 6-biegowej przekładni DSG (DQ400E), generuje on moc 40 kW. Drugi silnik elektryczny, umieszczony z tyłu, wytwarza moc 85 kW. Moc systemowa całego układu wynosi 279 kW/380 KM. Dzięki silnikowi znajdującemu się z tyłu auta oraz dzięki „elektrycznemu wałowi Kardana” siła napędowa systemu może być w razie potrzeby przekazywana do każdego z czterech kół.
Coupe osiągające prędkość 250 km/h, a w sportowym trybie „GTE-Mode” przyspiesza do 100 km/h w ciągu zaledwie 5,0 s. Mimo że jest tak dynamiczny, studyjny Sport Coupe Concept GTE okazuje się bardzo oszczędny – średnie zużycie paliwa (w trybie mieszanym) wynosi tylko 2,0 l/100 km. W trybie „E-Mode” samochód może pokonać 50 km wyłącznie jako auto elektryczne, a więc nie emitujące żadnych szkodliwych substancji. Korzystając z możliwości całego zespołu napędowego, po jednokrotnym zatankowaniu do pełna, coupe Volkswagena może pokonać ponad 1.200 km.
Napęd 4x4 dzięki „elektrycznemu wałowi Kardana”
Jeśli wymaga tego sytuacja, Sport Coupe Concept GTE może mieć napęd na cztery koła. W tym przypadku (a także przy niskim stanie naładowania akumulatora), znajdujący się z przodu silnik elektryczny zaopatrywany w energię kinetyczną poprzez spalinowy V6 TSI, pełni rolę generatora, a tym samym staje się źródłem prądu dla drugiej jednostki elektrycznej znajdującej się na tylnej osi. Ponieważ energia potrzebna do napędu tylnej osi jest przekazywana w systemie „by wire”, a nie mechanicznie, można mówić o „elektrycznym wale Kardana”. Z tego powodu, że silnik TSI napędza (poprzez znajdujący się z przodu silnik elektryczny) elektryczną jednostkę napędową umieszczoną z tyłu, napęd na cztery koła może być realizowany także wtedy, gdy stan naładowania akumulatora jest niski.
Dane techniczne Sport Coupe Concept GTE
Nadwozie/koła
Rodzaj nadwozia: 4-drzwiowe, 4-miejscowe coupe
Długość/szerokość/wysokość: 4.870 mm/1.865 mm/1.407 mm
Rozstaw osi: 2.841 mm
Pojemność bagażnika: 480 l
Wielkość kół/rozmiar opon: 9,5 J x 21, ET45/265/30 R21
Układ napędowy
Zespół napędowy: hybryda typu plug-in
Przeniesienie napędu: na cztery koła przy pomocy „elektrycznego wału Kardana”
Silnik benzynowy: 3.0 V6 TSI (turbo z bezpośrednim wtryskiem paliwa), 220 kW/299 KM, 500 Nm
Silniki elektryczne przód/tył: 40 kW/220 Nm i 85 kW/270 Nm
Moc zespołu napędowego: 279 kW/380 KM
Przekładnia: 6-biegowa DSG (DQ400E)
Rodzaj akumulatora: litowo-jonowy
Pojemność akumulatora: 10,7 kW
Osiągi/zużycie paliwa
Prędkość maksymalna w trybie hybrydowym: 250 km/h (elektronicznie ograniczona)
Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,0 s
Zużycie paliwa, średnio wg NEDC: 2,0 l/100 km
Emisja CO2, średnio wg NEDC: 46 g/km
Zasięg w trybie elektrycznym: > 50 km
Zasięg całkowity: > 1200 km