Wymiary (dł./szer./wys. 4,43/1,80/1,67 m, rozstaw osi 2,60 m) są zbliżone do Toyoty RAV4 (4,40/1,81/1,69 m i 2,56 m), którą postrzega się jako najgroźniejszego konkurenta. Volkswagen postawił na przestronną kabinę pasażerską, o czym świadczy nie tylko większy rozstaw osi, lecz także pojemność przestrzeni bagażowej. Pomimo zaangażowania na rynku amerykańskim i ambicji powalczenia w segmencie premium Volkswagen zrezygnował z planowanego początkowo silnika 6-cylindrowego. Ponieważ klienci zdecydowanie wolą jednostki 4-cylindrowe. Poza tym VR6 nie istnieje jeszcze w wersji dieslowskiej. Istotne jest też to, że 6-cylindrowiec mocno zwiększyłby obciążenie przedniej osi, a turbodoładowane silniki 4-cylindrowe spełniają wysokie wymagania co do osiągów. Podstawowy silnik to benzynowe, 1,4-litrowe TSI, które we współpracy z kombinacją turbosprężarki i kompresora osiąga 150 KM. Powyżej plasuje się 2-litrowe TFSI - turbodoładowane z bezpośrednim wtryskiem, które oferowane będzie w dwóch wersjach mocy: 170-konne o niższym ciśnieniu powietrza doładowującego i o wyższym ciśnieniu rozwijające moc 200 KM. W dieslach Volkswagen żegna się z pompowtryskiwaczami i stawia na oszczędniejsze, czystsze silniki z wtryskiem Common Rail. Tiguan otrzyma 2-litrowe TDI o mocy (do wyboru) 140 lub 170 KM. Z wyjątkiem 1.4 TSI wszystkie wersje będą miały napęd 4Motion ze sprzęgłem Haldex i zmiennym rozdziałem momentu obrotowego. To samo dotyczy skrzyni biegów: oprócz wersji podstawowej wszystkie otrzymają przekładnię 6-biegową. Do 200-konnej benzynowej i obu diesli w opcji dostępna będzie skrzynia DSG.
Volkswagen Tiguan
Terenowy Volkswagen oficjalnie został zaprezentowany podczas targów IAA we Frankfurcie. Tiguan, choć skonstruowany na płycie podłogowej aktualnej generacji Golfa, jest od niego większy.