Samochody wyposażone w aktywne systemy bezpieczeństwa stają się już standardem na zachodnioeuropejskich drogach. W Niemczech udział nowych pojazdów z ABS kształtuje się obecnie w granicach ponad 90 proc., a co drugi nowo zarejestrowany pojazd posiada ESP. Samochodów wyposażonych w te układy sukcesywnie przybywa także w Polsce.

Zaprojektowany przez Boscha ABS obchodził w ubiegłym roku 25-lecie. System zapobiega blokowaniu się kół w trakcie hamowania, umożliwia również bezpieczne ominięcie przeszkody czy zmianę kierunku jazdy bez konieczności zatrzymania pojazdu. W roku 1987 na bazie ABS wprowadzono do produkcji seryjnej system ASR, regulujący poślizg kół przy ruszaniu, dzięki czemu auto może lepiej przyspieszać również na powierzchni o obniżonej przyczepności. Elektroniczny system kontroli trakcji (ESP), uważany obecnie za najbardziej kompleksowy system modulacji siły hamowania, został zaprezentowany przez firmę Bosch w 1995 roku. Wpływa on na poprawę stabilności pojazdu nie tylko podczas hamowania i przyspieszania, ale również we wszystkich pozostałych sytuacjach na drodze. Jeśli pojazdowi grozi poślizg, system ESP obniża moc silnika i dodatkowo wyhamowuje poszczególne koła, co przyczynia się do znacznego wzrostu bezpieczeństwa jazdy.

Aby systemy te funkcjonowały właściwie, konieczne są regularne przeglądy samochodu, a także właściwy dobór płynów hamulcowych. Płyn hamulcowy, jako ciecz higroskopijna, chłonie wodę z powietrza. Ponieważ zbyt duże (około 3 procentowe) stężenie wody w płynie powoduje utratę sprawności hamulców oraz korozję elementów układu hamulcowego, co 1-2 lata lub po przejechaniu 20-40 tysięcy km płyn powinien być wymieniany. O jakości płynu decyduje jego lepkość, odporność na wysokie temperatury, właściwości smarne oraz zgodność z pozostałymi elementami układu hamulcowego.

Obecnie na rynku polskim najpopularniejsze są płyny hamulcowe o oznaczeniu DOT 3, DOT 4 i DOT 5,1. Myśląc o poprawie warunków pracy i skuteczności działania aktywnych systemów bezpieczeństwa ABS, ASR czy ESP, Bosch opracował i wprowadził do sprzedaży w styczniu 2005 roku nowy płyn hamulcowy DOT 4 HP. Charakteryzuje się on niskim współczynnikiem lepkości w szerokim zakresie temperatur, dzięki czemu poprawia się działanie hamulców. Lepszy jest również komfort kierowania pojazdem, ponieważ zmniejsza się uczucie "chrobotania" pod pedałem hamulca. Co ważne, nawet w ekstremalnie niskich temperaturach płyn zapewnia poprawne i szybkie działanie systemów bezpieczeństwa.