Transport drogowy jest odpowiedzialny za 18 proc. emisji CO2 spowodowanej działalnością człowieka. Przemysł motoryzacyjny to największy użytkownik energii pochodzącej z paliw kopalnych. Na świecie jest ok. 900 milionów samochodów i innych pojazdów silnikowych. W latach 2030 - 2040 liczba ta sięgnie ok. 1,5 miliarda pojazdów. Pojazdy drogowe wytwarzają rocznie 5 miliardów ton CO2. Liczba ta stale rośnie.

Przy światowych trendach w dążeniu do oszczędności energetycznej stawia to olbrzymie wyzwanie przed producentami opon. 13 i 14 lipca tym centrum wiedzy i dyskusji o wpływie opon na zużycie paliwa stanie się Zielone Miasteczko Michelin w Sopocie

Opony "odpowiadają" za 20 proc zużycia paliwa czyli, jak łatwo policzyć, także za co piąte tankowanie pojazdu. Poziom spalania to czynnik, którym w coraz większym stopniu kierują się kierowcy przy wyborze auta.

- Kluczowym czynnikiem decydującym o energooszczędności opony jest jej opór toczenia. Im większy opór toczenia opony, tym więcej energii jest zużywane przez silnik, co oznacza większe zużycie paliwa. - podkreśla Tomasz Młodawski ekspert Michelin - Opór toczenia opony zależy od składu mieszanki gumy, wagi  opony, rzeźby bieżnika, a także wewnętrznej budowy opony. Obniżenie oporów toczenia to rezultat badań naukowców i technologów Michelin. Przełomowa innowacja, jaką było dodanie krzemionki do mieszanki gumowej, spowodowała zmiejszenie strat energii związanych z odkształcaniem się opon, przy równoczesnym spadku oporów toczenia - dodaje.

Michelin, wprowadzając krzemionkę do składu mieszanki gumowej zapoczątkował produkcję gamy opon, oznaczonych logiem GREEN X.

W Zielonym Miasteczku w Sopocie, Michelin zaprezentuje między innymi tajemnice technologii, dzięki którym kierowcy na całym świecie jeżdżący na najpopularniejszych oponach tej gamy, czyli MICHELIN ENERGY Saver, zredukowali zużycie paliwa o około 184 miliony litrów. Pozwoliło to na obniżenie emisji CO2 o 460,000 ton, co jest równe ilości dwutlenku węgla wydzielanego rocznie przez 177,000 samochodów.

Producenci samochodów rozumieją zależność między oponami a energooszczędnością samochodów. Zielone opony Michelin są coraz częściej montowane jako pierwsze wyposażenie aut w Europie. W 2008 r. opona Michelin Energy Saver otrzymała ponad 120 homologacji jako wyposażenie oryginalne europejskich samochodów osobowych.

W Zielonym Miasteczku w Sopocie, Michelin zaprezentuje po raz pierwszy szerszej publiczności w Polsce najnowszą oponę gamy Energy Saver z oznaczeniem S1.

W odróżnieniu od modeli standardowych, opony S1 posiadają opory toczenia niższe jeszcze o 0,5 kg/t,. W czerwcu w VII Superteście Ekonomii, Ford Focus na oponach Michelin Energy Saver S1, na liczącej 350 km trasie z Warszawy do Poznania, spalił o ponad 400 ml mniej paliwa, niż identyczny samochód wyposażony w energooszczędne opony innego czołowego producenta.

W Sopocie będzie można też zobaczyć pierwszą na świecie energooszczędną oponę do samochodów sportowych i usportowionych Michelin Pilot Sport 3. Od ekspertów Michelin kierowcy odwiedzający Zielone Miasteczko dowiedzą się jak w prosty sposób ograniczać zużycie paliwa w swoim aucie i jak duży wpływ na ekonomię jazdy mogą mieć dobrze dobrane opony. Podczas Zielonego Miasteczka będzie także można obejrzeć filmy edukacyjne o bezpieczeństwie, trwałości i ekologii opon Michelin, oraz wziąć udział w grach i konkursach

W Zielonym Miasteczku Michelin w Sopocie będzie można poznać wyniki testów oraz dowiedzieć się jak niezależne instytucje badawcze TÜV SÜD , ADAC i DEKRA przeprowadzają takie testy.

Zielone Miasteczko Michelin Sopot 13-14 lipca 2010, na skwerze przy Molo w Sopocie, w godzinach 11:00-21:00.