Obok sprawdzającego samochody pod względem bezpieczeństwa, renomowanego instytutu EuroNCAP, mamy szereg redakcji prezentujących i oceniających samochody, często jeszcze przed debiutem. Ostatecznie, już po zakupie auta, weryfikacją jego jakości zajmują się organizacje takie jak J.D. Powers, czy WhatCar?.

Ten ostatni, renomowany brytyjski serwis motoryzacyjny, przeprowadził ostatnio we współpracy z Warranty Direct kolejne, piąte badanie niezawodności. Główny wniosek z całego badania: kupując samochód prestiżowy musimy liczyć się z defektami jak w każdym innym modelu - a stawiamy przecież na lepszą jakość i niezawodność. Czyli powtarza się zasada, że im więcej inwestujesz tym więcej ryzykujesz.

Skąd te wnioski? Według badania Land Rover, Saab, Audi, czy Alfa Romeo są markami mniej godnymi polecania w wyżej wymienionych kwestiach niż Skoda - najbardziej niezawodny europejski producent. Mercedes-Benz jest jedynym producentem na starym kontynencie, który wszedł do pierwszej dziesiątki.

Co więc kupować? Najmniejsze ryzyko według badania, ponoszą osoby decydujące się na produkty dalekowschodnich marek. Podium zajmują bowiem kolejno Honda, Mazda (na pierwszym miejscu przez ostatnie cztery lata) i Toyota. Spośród japońskich aut z "dużym H" na masce jedynie niespełna 10% potrzebowało interwencji mechanika w przeciągu dwóch lat, gdy po przeciwnej stronie lokuje się ostatni w stawce Land Rover. 45% brytyjskich nosorożców wymagało napraw.

Poniżej prezentujemy wynik badania WhatCar?: listę trzydziestu sprawdzanych marek według ich niezawodności (% napraw na 100 aut w ciągu dwóch lat / ocena):

1 Honda  9,9% / *****

2 Mazda  10,7% / *****

3 Toyota  12,9% / *****

4 Nissan  13.,% / *****

5 Lexus  15,1% / *****

6 Hyundai 16,2 / *****

7 Mitsubishi 17% / *****

8 Daewoo 21,9% / ****

9 Skoda  25,2% / ***

10 MercedesBenz 25,6% / ***

11 Subaru 26,3% / ***

12 Seat  27,6% / ***

13 Volvo  28,5% / ***

14 Porsche  29,6% / ***

15 Volkswagen 30,1% / ***

16 Peugeot 30,8% / ***

17 BMW  34% / ***

18 Fiat  35,3% / **

19 Vauxhall (Opel)  35,9% / **

20 Ford  36,4% / **

21 Chrysler 37,2% / **

22 MG  37,7% / **

23 Jaguar 37,9% / **

24 Citroen 38% / **

25 Renault  38,4% / **

26 Alfa Romeo 39,4% / **

27 Rover  40,3% / *

28 Audi  41,2% / *

29 Saab  42,1% / *

30 Land Rover 45,4% / *