Logo
Automat lepszy! Wybór skrzyni biegów do terenówki

Automat lepszy! Wybór skrzyni biegów do terenówki

Robert Rybicki
Robert Rybicki

Manualna czy automatyczna? Takie dylematy często nurtują kierowców przed zakupem kolejnego modelu. W przypadku samochodu wykorzystywanego w terenie warto wziąć pod uwagę jeszcze kilka dodatkowych czynników. Wniosek jest jednak dość prosty – skrzynia automatyczna zdecydowanie wygrywa pojedynek!Zacznijmy jednak od wad takiej przekładni.

Właściwie są dwie – pierwsza to zwiększone zużycie paliwa. Zazwyczaj to 1-3 l/100 km (w zależności od konstrukcji skrzyni i jej dopasowania do charakterystyki silnika). Druga to trudność zabezpieczenia przed wodą (porządne wymaga wyjęcia i rozebrania przekładni, przez co sporo kosztuje) i niemal natychmiastowe uszkodzenie, gdy dojdzie do zalania. W przeciwieństwie do "manuala" przekładnia automatyczna wykorzystuje olej nie tylko do smarowania, ale też do zmiany przełożeń. A z wodą to niemożliwe.

Przekładnia manualna jest w stanie pokonać nawet kilkaset kilometrów z wodą w oleju (choć również jej to oczywiście nie służy). Przejdźmy do zalet. Przekładnia automatyczna praktycznie całkowicie eliminuje szarpnięcia i uderzenia w układzie napędowym, które są nie do uniknięcia w przypadku jazdy autem ze skrzynią manulaną. Kto ma nowoczesnego diesla ten słyszał zapewne o dwumasowym kole zamachowym – przy skrzyni automatycznej takie nie występuje. Chronione są też przeguby, mosty itp. W perspektywnie przynosi to większe oszczędności niż koszty zużytego paliwa i zabezpiecza przed awarią daleko poza domem.

Kolejnych zalet "automatu" szukać można podczas wolnej jazdy – mozolne wdrapywanie się np. na skały wymaga jazdy z aptekarską dokładnością i minimalną prędkością. To duże obciążenie dla sprzęgła skrzyni "ręcznej". W przypadku automatycznej prędkość regulujemy hamulcem i niczym to nie grozi. Kolejne plusy dotyczą grząskiego podłoża.

Zbyt wysoki bieg oznacza coraz słabszy "ciąg" i konieczność redukcji – a to doskonały moment na ugrzęźnięcie (w skrzyni manualnej na moment zmiany biegu trzeba odłączyć napęd). W przypadku "automatu" biegi zmieniane są bez przerywania napędu.

Warto też wykorzystywać dodatkowe położenia dźwigni – np. 3, 2 i 1. Blokują one wyższe biegi (np. na 3. "automat" nie załączy już 4. i 5. biegu), co jest szczególnie przydatne podczas holowania przyczep w górach czy jazdy w terenie (podjazdy, piasek itp.). Dodajmy, że w korku nie ma potrzeby "zrzucania" dźwigni na N czy P – kontrolujemy tylko "pełzanie" auta pedałem hamulca.

Udostępnij:
Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium