Auto Świat Chińczyk dojechał do Krakowa

Chińczyk dojechał do Krakowa

Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan

To był niecodzienny test. Pierwszy chiński autobus elektryczny BYD K9 dotarł dzisiaj o 5 rano do Krakowa. Bez najmniejszych problemów na jednym ładowaniu pokonał liczącą 295 kilometrów trasę z Warszawy

BYD K9
Zobacz galerię (10)
Auto Świat
BYD K9

Przyznać trzeba, iż niektórzy obawiali się tej próby. Teoretycznie jedno ładowanie baterii powinno w autobusie BYD K9 wystarczyć na pokonanie dystansu około 300 kilometrów, a więc prawie tyle samo ile wynosi odległość pomiędzy obu miastami. Przyjęto, iż autobus będzie poruszał się z prędkością do ok. 70 km/h, co zgodnie ze specyfikacja techniczną gwarantowało najmniejsze zużycie energii elektrycznej. Dwaj kierowcy autobusu spisali się na medal. W Krakowie wskaźnik zużycia energii wskazywał jeszcze zapas 31 proc. Z Warszawy wyjechał o godz. 23.00, a na mecie w Krakowie zameldował się o 5.00. BYD K9 zdał więc z powodzeniem swój pierwszy polski egzamin.

BYD K9 to w pełni elektryczny autobus miejski o długości 12 m. Nowoczesna stylistyka zewnętrzna oraz bogate wyposażenie wnętrza zapewniają najwyższy komfort podróżowania pasażerom. Wewnątrz znajduje się 18 miejsc siedzących oraz jedno miejsce przeznaczone dla osoby niepełnosprawnej na wózku inwalidzkim. Ergonomiczne miejsce pracy kierowcy oraz pełny zestaw wskaźników monitorujący pracę całego pojazdu to elementy poprawiające bezpieczeństwo podróżowania.

Nowoczesna stylistyka, ergonomia i funkcjonalność to podstawowe kryteria przyświecające projektantom autobusu BYD k9. Wyszli oni z założenia, że innowacyjny napęd elektryczny nie może zmniejszać użyteczności pojazdu i negatywnie wpływać na komfort podróżowania pasażerów. Także kabina kierowcy wyposażona jest we wszystkie rozwiązania technologiczne zapewniające odpowiednie warunki pracy i bezpieczeństwo. Na dachu pojazdu zamontowano panele słoneczne, które zasilają układ wentylacji i klimatyzacji wnętrza pojazdu.

Dwa silniki o mocy 90 kW i momencie obrotowym 550 Nm każdy montowane są w piastach kół tylnych. Pozwalają one rozpędzić pojazd do prędkości 50 km/h w mniej niż 20 sekund. Prędkość maksymalna to 70 km/h. Takie parametry są w pełni wystarczające do sprawnego poruszania się w ruchu miejskim.

długość / wysokość / szerokość12 000 mm / 3 300 mm / 2 550 mm
rozstaw osi6 200 mm
rozstaw kół (przód/tył)2 096 mm / 1 836 mm
prześwit140 mm
masa własna18 000 kg
prędkość maksymalna70 km/h
zasięg300 km
moc silnika2x90 kW
maksymalny moment obrotowy2x550 Nm
zawieszeniepneumatyczne z amortyzatorami teleskopowymi
opony275/70R 22.5
układ kierowniczyhydrauliczne wspomaganie kierownicy
rodzaj systemu ładowaniaszybkie ładowanie
moc systemu ładowania100 kW
czas ładowania3 h

Pojazd wyposażony jest w zestaw baterii żelazowych, panele słoneczne montowane na dachu, system odzyskiwania energii podczas hamowania oraz system inteligentnego zarządzania energią, co daje zasięg w warunkach miejskich 300 km. Dzięki systemowi szybkiego ładowania możliwe jest naładowanie akumulatorów w 30 minut do 50% całkowitej pojemności.

Pojazd spełnia wszystkie standardy dotyczące bezpieczeństwa pasażerów i otoczenia. Baterie zainstalowane w autobusie przeszły szereg testów, które wykazały, że są one odporne na zgniatanie, przebijanie, bardzo wysoką temperaturę, pełne rozładowanie czy też nadmierne ładowanie oraz spięcia elektryczne. Nawet w przypadku pożaru i całkowitego spalenia pojazdu baterie nie stanowią dodatkowego zagrożenia. Materiały użyte do produkcji pojazdu, a szczególnie zestawu baterii są w pełni bezpieczne dla środowiska i podlegają pełnemu recyklingowi.

Autobus BYD k9 jako w pełni elektryczny pojazd nie emituje do atmosfery żadnych zanieczyszczeń. Jest także bardzo cichy, a dzięki systemowi odzyskiwania energii jeszcze bardziej ekonomiczny w eksploatacji. System ten pozwala bowiem nie tylko zwiększyć efektywność wykorzystania energii (mniejsze straty energii) ale także zmniejsza zużycie układu hamulcowego, co w przypadku pojazdu eksploatowanego w mieście ma ogromne znaczenie. Wprowadzanie autobusów elektrycznym do obsługi pasażerów w centrach dużych miastach jest szczególnie efektywne ponieważ przyczynia się do poprawy jakości powietrza w dużych skupiskach ludności i ogranicza uciążliwy hałas, który jest obecny właśnie w centrum miasta.

Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków