W wyniku niedawnego aliansu w włoskim Fiatem, pięcioletni business plan Chrysler Group przewiduje ofensywę w sferze zespołów napędowych, obejmującą również problematykę progresywnej elektryfikacji oferowanych na rynku pojazdów.

"Chrysler Group zamierza jak najszybciej adaptować istotne technologie Fiata, m.in. Multiair, wtrysku bezpośredniego czy turbodoładowania oraz systemy przekładniowe do swego portfolio zespołów napędowych" - powiedział Paolo Ferrero, wiceprezes Chrysler Powertain - "Już w roku 2014 ponad 80 proc. obecnie stosowanych zespołów napędowych Chrysler Group zmieni się nie do poznania."

Aby możliwie skutecznie połączyć posiadane możliwości, globalnym centrum wiedzy w zakresie technologii silników Diesla i benzynowych małej pojemności (poniżej 1,8 litra) jest Fiat Powertrain, a w zakresie silników o większej pojemności oraz elektryfikacji pojazdów - Chrysler Powertrain. Ich zadanie polega na takim wykorzystaniu zasobów i doświadczenia w zakresie konstrukcji zespołów napędowych i pojazdów, aby osiągnąć maksymalne obniżenie zużycia paliw w odpowiednich klasach pojazdów, produkowanych przez oba koncerny.

Nowe silniki czterocylindrowe

Nowością w gamie jednostek czterocylindrowych Chrysler Group będzie silnik FIRE (Fully Integrated Robotized Engine) o pojemności 1,4 litra w układzie rzędowym z zastosowaniem technologii Multiair, firmowany przez Fiat Powertrain.

Silnik FIRE 1.4 dostępny będzie w dwóch odmianach - wolnossącej i turbodoładowanej. Obie wersje posiadają głowice 16-zaworowe i pracują w nowoczesnej technologii Fully Variable-valve Actuation, popularnie zwanej Multiair. Stworzona przez firmę FiatT technologia Multiair pozwala znacząco zredukować emisję spalin i zużycie paliwa podnosząc jednocześnie moc silnika.

Dzięki złożonemu układowi elektro-hydraulicznemu, który uruchamia zawory, osiągnięto wzrost mocy o 10 proc. i momentu obrotowego przy niskich obrotach do 15 proc. - przy spadku zużycia paliwa i emisji spalin nawet o 10 proc. w porównaniu z silnikiem poprzedniej generacji. W systemie Multiair wykorzystano szereg patentów FIAT Powertain dotyczących samej konstrukcji, procesów spalania oraz sterowania, które umożliwiają płynną zmianę wzniosu i częstotliwości otwarcia zaworów każdego z cylindrów niezależnie, podczas pojedynczego suwu tłoka. System Multiair doskonale sprawdza się w samochodach klasy subkompaktowej, a pierwszym pojazdem w Ameryce Północnej z silnikiem 1.4 FIRE będzie FIAT 500.

Charakterystyka czterocylindrowego, rzędowego silnika 1.4 FIRE Multiair:

- Moc maksymalna: 100 KM (75 kW) przy 6750 obr./min

- Moment maksymalny: 129 Nm przy 4250 obr./min

Charakterystyka czterocylindrowego, rzędowego silnika 1.4 FIRE Turbo Multiair:

- Moc maksymalna: 170 KM (128 kW) przy 6750 obr./min

- Moment maksymalny: 231 Nm przy 3000 obr./min

Kolejną nowością w gamie jednostek napędowych Chrysler Powertain jest nowy, czterocylindrowy silnik Benzynowy Silnik Światowy (World Gas Engine lub WGE) o pojemności 2,4 litra, również wyposażony w system Multiair. Jest to przykład szybkiej integracji włoskiej technologii w operacjach Chrysler Powertrain. Technologia Multiair w silniku WGE 2.4 pozwala w porównaniu z poprzednikiem - zwiększyć wytwarzaną moc i moment obrotowy w dolnym zakresie obrotów przy jednoczesnym ograniczeniu zużycia paliwa i emisji spalin. W fazie rozwojowej znajduje się wersja WGE 2.4 Multiair z turbodoładowaniem.

Charakterystyka czterocylindrowego, rzędowego silnika 2.4 World Gas Engine Multiair (dane wstępne):

- Moc maksymalna: 190 KM (142 kW) przy 6000 obr/min

- Moment maksymalny: 237 Nm przy 4200 obr/min

Nowy silnik V-6 Pentastar

Chrysler Powertain racjonalizuje gamę jednostek napędowych V-6, oferując zamiast sześciu - nowoczesny i paliwooszczędny silnik Pentastar V-6 o pojemności 3,6 litra. Jako pierwszy otrzyma go nowy Jeep Grand Cherokee MY 2011, którego premiera przewidziana jest na drugi kwartał bieżącego roku.

Silnik Pentastar V-6 jest najbardziej zaawansowaną konstrukcją w historii Chryslera - charakteryzującą się optymalnym zastosowaniem wybranych technologii podnoszących kulturę pracy i osiągi przy minimalizacji zużycia paliwa. W porównaniu z silnikami V-6 Chryslera poprzedniej generacji, Pentastar pozwala zaoszczędzić średnio do 8 procent paliwa i wytwarza większość momentu obrotowego w zakresie 1800-6400 obr./min. Napędzający Grand Cherokee MY 2011 Pentastar V-6 dysponuje 33-procentową przewagą mocy i 11-procentową przewagą momentu obrotowego wobec swego poprzednika. Silnik ten może być już w najbliższej przyszłości wyposażony w system Multiair, bezpośredni wtrysk paliwa oraz turbodoładowanie.

Charakterystyka silnika 3,6-litrowego silnika V-6 Pentastar:

- Moc maksymalna: 280 KM (209 kW) przy 6400 obr./min

- Moment maksymalny: 353 Nm przy 4400 obr./min

Nowe rozwiązania systemów przekładniowych:

Już w tegorocznych samochodach segmentu D produkcji Chrysler Group montowane będą sześciostopniowe, dwusprzęgłowe skrzynie przekładniowe DDCT konstrukcji Fiata, umożliwiające poprawę osiągów pojazdu przy zmniejszonym o 10 procent zużyciu paliwa. Skrzynia ta może pracować w trybie ekonomicznym lub sportowym i przenosi moment obrotowy do 350 Nm. DDCT pracuje z wydajnością przekładni mechanicznej - zachowując elastyczność i wygodę użytkowania przekładni automatycznej.

Elektryfikacja pojazdów

W listopadzie 2009 roku Chrysler ogłosił powstanie nowej struktury organizacyjnej obejmującej "centrum kompetencji" w dziedzinie elektryfikacji pojazdów Chrysler Group i Fiat Group. Istniejące zasoby, dotąd rozproszone w różnych zespołach ds. elektryfikacji, zostały podporządkowane sferze rozwoju zespołów napędowych oraz inżynierii pojazdów.

W ramach swego pięcioletniego business planu Chrysler Group przygotowuje obecnie do produkcji w roku 2010 samochód Ram 1500 z napędem hybrydowym. Trwają również prace nad skompletowaniem niewielkiej jeszcze floty testowych pick-upów i minivanów Ram 1500 typu ‘plug-in hybrid’ we współpracy z rządowym Departamentem Energii USA. A ponieważ pojazdy o napędzie czysto elektrycznym doskonale sprawdzają się jako pojazdy użytkowe, Chrysler Group rozważa możliwość uruchomienia produkcji małych furgonów o napędzie elektrycznym w latach 2011-2012.