Gąbka z irchyPrzydatna jest przede wszystkim we wnętrzu auta do usuwania zaparowania z czystej szyby. Jeśli będziemy używać jej do ścierania szyby zwilżonej detergentem, szybko „złapie” brud i będzie pozostawiać zacieki. Można ją prać, ale nie jest to najlepsze rozwiązanie. Wygodnie się ją przewozi w aucie, może być zawsze pod ręką, usuwa zaparowanie, nie pozostawia smug.Łatwo ją zepsuć, brudząc tłustą substancją. Stosunkowo wysoka cena. Tylko do użytku wewnątrz auta. Preparat polerującyWbrew nazwie nie usunie zarysowań z szyby, najwyżej niewielkie zmatowienia. Nadaje się jednak doskonale do usuwania trwałych zabrudzeń i resztek substancji chemicznych – np. niewidzialnych wycieraczek. Polerujemy szmatką lub ścierką jednorazową.Jeden ze skuteczniejszych sposobów na usunięcie z szyby wżartych zanieczyszczeń.Środek dość kłopotliwy w użyciu, końcowy efekt uzyskamy tradycyjnym płynem do szyb. Pianka do szyb i gazetaPianka do szyb nie ścieka ze szkła tak jak zwykły płyn – to zaleta, bo środek ma czas na zmiękczenie np. resztek owadów. Jeśli nie mamy pod ręką czystej szmatki lub ręcznika papierowego, użyjmy... starej gazety. Gazeta współpracuje dobrze także z płynem do szyb.Sprej nie wyleje się w bagażniku; gazeta jest zawsze łatwo dostępna i higieniczna, bo jednorazowa.Duże spreje trudno dyskretnie przewozić w aucie; sprej jest często mniej wydajny niż środek w płynie.Pianka do szyb i szmataBawełniane szmatki można kupować, jednak najlepiej używać starych ubrań, np. T-shirtów. Dobra bawełna nie rysujeszkła i nie pozostawia zacieków, dobrze poleruje. Niestety, szmatki używane do mycia szyb trzeba bardzo często wymieniać lub prać.Skuteczne narzędzie do mycia i polerowania szyby, można używać szmat z domowego recyklingu.Szmatki szybko się brudzą, zapiaszczone rysują powierzchnię. Niewysuszone gniją i śmierdzą. Gąbka i płyn do szybPłyn – tak, gąbka do szyby – nie! W ostateczności gąbka (czysta) nada się do usunięcia z grubsza resztek owadów i innych zanieczyszczeń. Nie ma jednak szans na uzyskanie czystej i pozbawionej smug powierzchni szyby. Płyn dobrze współpracuje z ręcznikami z papieru.W samochodzie gąbka jest często pod ręką. Płyn do szyb jest skuteczniejszy niż płyn do spryskiwacza. Płyny do szyb gorzej sprawdzają się w czyszczeniu szyby niż pianki, gdy jest gorąco – odparowują. Ircha naturalnaIrcha naturalna to odpowiednio wyprawiona skóra. Bardzo dobrze wchłania wodę, równie dobrze wchłania zanieczyszczenia. Nie pozostawia zacieków. Trzeba jednak o nią dbać – myć, a w przypadku niektórych irch nie dopuszczać do wysuszenia. Dużo zachodu.Ircha świetnie wchłania wodę i nie pozostawia zacieków na szkle. Dobrze usuwa zaparowanie. W przypadku kontaktu z brudną powierzchnią „łapie” brud. Wymaga dbałości. Dużo kosztuje. Płyn i ściągaczkaŚciągaczka przyda się, gdy chcemy nie brudząc rąk, osuszyć szybę. Postarajmy się jednak o ściągaczkę, która z jednej strony ma gąbkę wzmocnioną materiałem – do szorowania. Zwykła ściągaczka przyda się wyłącznie do osuszenia szyby po umyciu. Niedrogie narzędzie wielokrotnego użytku, przydatne zarówno przy myciu auta, jak i w podróży.Jako samodzielne narzędzie nie nadaje się do usuwania trwałych zanieczyszczeń, np. owadów. Do usuwania owadówW mieście rzadko się przyda, na trasie może okazać się niezbędny. Zamiast męczyć wycieraczki i marnować płyn do szyb, warto się zatrzymać, spryskać szkło preparatem do rozpuszczania owadów i zetrzeć resztki czymkolwiek. Warto też to zrobić przed wjazdem do myjni. Duża zawartość rozpuszczalników organicznych skutecznie usuwa zaschnięte resztki owadów.Do uzyskania końcowego efektu potrzebny zwykły płyn do szyb. Agresywny detergent trzeba spłukać.Pasta i polerkaPasta do polerowania szyb w praktyce nadaje się do porządnego doczyszczenia starych szyb – szkło to materiał tak twardy, że rys i tak nie damy rady usunąć. Będziemy bardziej skuteczni, jeśli raz na jakiś czas (z umiarem!) wspomożemy się polerką mechaniczną.Skuteczne usuwanie "niewidzialnych wycieraczek" i innych wżartych, ręcznie nieusuwalnych substancji.Konieczne jest użycie narzędzia elektrycznego, praca jest żmudna, nadmierny docisk może uszkodzić szybę. Ręczniki papieroweWysokiej jakości, niepylące ręczniki papierowe przy regularnym myciu szyby są lepsze niż ircha. Są tańsze i bardziej higieniczne, nie trzeba ich prać. Dobrze sprawdzają się, współpracując z płynem lub pianką do mycia szyb w spreju. Uwaga: nie wszystkie ręczniki są niepylące.Rolki papierowych ręczników kuchennych są niedrogie i łatwe do przewożenia w aucie.Niskiej jakości ręczniki (zdarzają się dość często) pozostawiają pył – przeszkadza to we wnętrzu.Chusteczki jednorazoweCzęsto są nadmiernie wilgotne, aby oczyścić bez zacieków małą powierzchnię (np. lusterko), a za małe, aby myć nimi całą szybę. Mają sens, gdy opakowanie można po otwarciu szczelnie zamknąć – inaczej reszta po miesiącu wyschnie "na wiór". Niewielkie rozmiary opakowania ułatwiają przewożenie chusteczek pod ręką. Niepotrzebny płyn do szyb.W kiepskich opakowaniach niewykorzystane ściereczki wysychają. Mycie szyb jest mało wydajne.
Czym umyć szybę?
Choć po porządnym umyciu auta lakier jest czysty i lśniący, przejrzystość szyb najczęściej pozostawia wiele do życzenia. Na szkle po pierwsze widać wszystkie niedoskonałości, a po drugie tenmateriał jest o wiele twardszy niż lakier i – jeśli jest porowaty ze starości – o wiele trudniej doprowadzić go do porządku. Ale to możliwe. Uwaga: sens ma walka z wżartym brudem i zmatowieniami. Głębokie rysy są nieusuwalne. Mechaniczne polerowanie spowoduje powstanie wgłębień, które zepsują optykę i uniemożliwią pracę wycieraczek. O tym warto pamiętać: szkło łatwo porysować, ale trudno wygładzić. Dlatego też używanie brudnych, zapiaszczonych gąbek i szmat jest absolutnie niedozwolone! Dlatego też do uzyskania krystalicznie czystej, lśniącej powierzchni – co wymaga polerowania – bezpieczniej jest używać świeżo wypranych szmat lub jednorazowych chusteczek, ręczników kuchennych, a nawet... zwiniętej w kulkę strony z gazety drukowanej na miękkim papierze. To, że papier jest zadrukowany, w niczym nie przeszkadza! Jeżeli zwykły płyn do szyb nie przywraca szybie idealnej przejrzystości, sięgnijcie po ostrzejsze środki. Pamiętajcie jednak, że bardzo często szary nalot pojawia się we wnętrzu auta. Najpierw więc usuńmy ten wewnętrzny nalot (udaje się to zwykle dość łatwo), a potem zabierzmy się za z reguły bardziej zniszczoną i zabrudzoną zewnętrzną stronę szyb. Możemy użyć pasty lub płynu do polerowania szkła. Nie ma obawy – szkło jest tak twarde, że ręcznie go na pewno nie uszkodzimy. Nie usuniemy też widocznych, głębokich rys, ale głęboko wżarty brud i lekkie zmatowienia na pewno.Chrońszyby!Wymiana piór wycieraczek raz na rok zmniejsza ryzyko tworzenia zmatowień i rys spowodowanych przez wycieraczki. Używając ich, nie żałujmy płynu do szyb. Wycieraczki nie powinny pracować na sucho.Tendencja do powstawania zarysowań przedniej szyby zależy także od jej jakości. Jeśli szyba jest miękka, po 3-4 latach może być już poważnie porysowana. Próby polerowania będą nieskuteczne. Lepszą opcją (niektóre szyby kosztują 200-400 zł) jest wymiana szyby na nową. Wydłużymy życie przedniej szyby, regularnie ją myjąc. Podczas „mokrej” pogody warto też raz dziennie przetrzeć pióra wycieraczek papierem lub szmatką. Używanie "niewidzialnych wycieraczek" sprzyja samoczynnemu oczyszczaniu szyb, jednak pogarsza pracę mechanicznych wycieraczek. Takie preparaty można polecić bez zastrzeżeń jedynie do użycia na szybach bocznych i tylnej.