O tym, że nowy DAF XF jest popularny, tego pisać nie trzeba. Jednak jego poprzednik, XF 105, wciąż nie składa broni. Do daty wprowadzenia Euro 6, czyli 31 grudnia 2013, Euro 5 pozostaje wciąż atrakcyjną alternatywą. Z tego powodu XF 105.460 Space Cab ATe jeszcze raz ruszył na trasę testową. Sympatyczny tytan pracy z Holandii wciąż ma do zaoferowania nowoczesny wygląd. A odświeżone wiosną minionego roku wnętrze cieszy oko nowymi fotelami i pokryciem drzwi. Dobre recenzje zbiera także nowy regulowany spoiler dachowy. Dzięki temu bez narzędzi i wspinaczki można go w prosty sposób dopasować do wysokości naczepy.

Serce jak dzwon

DAF XF 105.460 wyposażony jest w sprawdzony silnik Euro 5 12,9 l Paccar MX w wersji 460 KM EEV. 6-cylindrowy, rzędowy silnik Diesla osiąga moc znamionową już od 1500 obr./min i daje do dyspozycji maksymalny moment obrotowy 2300 Nm w zakresie 1000-1410 obr./min. Przy 40-tonowym zestawie stosunek mocy i masy wynosi 11,5 KM/t, a maksymalny poziom momentu obrotowego 57,5 Nm/t.

Obok mocy silnika warto wspomnieć o 12-biegowym automacie ZF AS Tronic. Dzięki tej przekładni kierowca cieszy się wysoką harmonią jazdy, prostą obsługą oraz wydajnością. Przy szybkim przełożeniu 2,69:1, testowy DAF potrzebował jedynie 1160 obr./min aby osiągnąć na autostradzie prędkość 80 km/h.

Oszczędnie w trasie

Ponadto DAF XF 105.460 z zużyciem całkowitym 33,6 l/100 km, przy średniej prędkości 71,5 km/h, okazał się naprawdę oszczędnym pojazdem. Pojazd testowy okazał się także mistrzem oszczędności na autostradzie. Z wynikiem 30,3 l/100 km i średnią prędkością 79 km/h doskonale wypada na tle konkurencji.

Niskie zużycie paliwa w każdej konkurencji stawia DAF XF 105.460 w dobrym świetle. Przy zużyciu na autostradzie na poziomie 30,3 l/100 km zabrakło niewiele, by osiągnąć tytuł mistrza oszczędności, który w tej klasie pojazdów, od 440 KM, przyznawany jest poniżej granicy 30 litrów.

DAF Trucks z serią XF 105 ATe wykonał dobrą robotę. "ATe" (Advanced Transport Efficiency) oznacza rozległy program wsparcia ze strony holenderskiego producenta w celu podniesienia rentowności oferowanych pojazdów. Obejmuje ono zarówno szkolenia kierowców, jak i specjalne specyfikacje pojazdów, zaczynające się od automatycznej skrzyni ZF AS Tronic przez system start&stop, aż do kompletnego pakietu spoiler, włącznie z bocznymi owiewkami.

Przekonująca harmonia jazdy

Podczas testu DAF XF 105.460 przekonał przede wszystkim wysoką harmonią jazdy i dojrzałym komfortowym dostrojeniem podwozia, zawieszeniem kabiny i foteli oraz niskim poziomem hałasu. Do tego dochodzi perfekcyjne zachowanie podczas kierowania, z dużą siłą cofającą i stabilną jazdą na wprost oraz wyśmienitą widocznością dzięki szerokiemu kątowi w lusterkach wstecznych.

Zachwycający jest także przebieg momentu obrotowego, który od ruszenia zapewnia harmonijne przyspieszanie. Inteligentny program AS Tronic całkiem szybko podejmuje kilka koniecznych przeskoków biegów. Także dla bezpiecznej jazdy z góry dekompresyjny hamulec silnikowy MX wyposażony jest w imponującą wysoką moc 435 KM. Dzięki AS Tronic i specjalnemu programowi włączania hamulca silnikowego bez problemu można wykorzystać potencjał hamowania z efektywną prędkością obrotową. Denerwujący jest tylko ciągły brak funkcji reset dla bremsomatu.

W wersji dla jednego kierowcy XF Space Cab z dużym schowkiem zewnętrznym i wystarczającą liczbą półek oferuje solidny komfort podczas długich tras.

Wydajny pakiet oszczędnościowy

W sumie DAF XF 105.460 Space Cab okazał się solidnym tytanem pracy. Przede wszystkim po odświeżeniu na początku minionego roku, pojazd ma do zaoferowania sprawdzoną technikę, wysoki komfort i sympatyczny wygląd. Dzięki temu XF 105 ATe Euro 5 jest alternatywą do czasu obowiązkowego Euro 6.

Do tego dochodzi cena podstawowa 113020 euro za kompletnie wyposażony pojazd testowy DAF XF 105.460 Space Cab ATe 4×2 EEC, przy którym pozostaje tylko krótka lista życzeń specjalnych: ESP, ACC z ostrzeganiem przed najechaniem na przeszkodę i asystentem pasa ruchu (LDWS), które DAF Truck zawarł razem z wzmocnionym hamulcem silnikowym MX, kamerą boczną z monitorem, reflektorami ksenonowymi z urządzeniem czyszczącym i ostrzeganiem o zjeżdżaniu do tyłu w pakiecie bezpieczeństwa za 10960 euro (cena w Niemczech).