- BMW iX M60 dysponuje mocą systemową 619 KM
- To obecnie najmocniejszy elektryczny SUV marki
- Do setki przyspiesza w 3,6 s, a jego prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 250 km/h
- za BMW iX M60 trzeba zapłacić minimum 574 900 zł
Do listy "naj" tego ubiegłorocznego debiutanta BMW można dorzucić jeszcze co najmniej kilka pozycji, spośród których spora część będzie dotyczyć wyglądu. Tak, ocen gustu klientów staramy się raczej unikać, ale jeśli powiemy, że design tego modelu budzi największe kontrowersje, to przecież nie nadwyrężymy niczyjego zaufania.
Foto: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Foto: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Foto: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Jedni bowiem będą się BMW iX zachwycać, inni uznają go za największą pokrakę marki. Faktem jest, że sylwetka tego modelu zwraca na siebie uwagę, a gigantyczne "zęby" zamkniętego grilla jednoznacznie sugerują, że mamy do czynienia z elektrykiem. Z kolei 22-calowe koła, że pewnie "stąpa" on po ziemi, a oznaczenia "M60" – że potrafi to robić naprawdę w dobrym tempie i rzeczywiście tak jest.
BMW iX M60 – przestronność w technostylu
Następne "naj" znajdziemy we wnętrzu. Eleganckim, przestronnym i dopracowanym. Obszerne fotele są wygodne i reguluje się je teraz przyciskami umieszczonymi na drzwiach. Mają wentylację, podgrzewanie i potrafią na życzenie nieźle wymasować. Drzwi nie otwiera się od środka tradycyjną klamką, tylko przyciskiem (awaryjną klamkę zamontowano pod podłokietnikiem). Z tyłu miejsca także jest pod dostatkiem, zarówno na nogi, jak i nad głową. Bagażnik może nie jest bardzo duży, ale pojemność od 500 do nawet 1750 l gwarantuje, że swobodnie zmieścimy bagaż na dłuższy wyjazd, a w razie potrzeby zapakujemy przedmioty o długości do 1,9 m.
Zobacz też: To najtańsze auto 500+ w Polsce. Już wiemy, jak jeździ Kia EV6 GT
Jakość wykończenia i poziom wyposażenia również są "naj", a to, co zwraca największą uwagę po zajęciu miejsca za kierownicą, to ogromna zakrzywiona tafla szkła, pod którą umieszczono 12,3-calowy ekran cyfrowych zegarów oraz 14,9-calowy dotykowy do obsługi systemu multimedialnego iDrive, w najnowszej, ósmej już odsłonie. Można to robić dotykowo, gestami, używając poleceń głosowych lub korzystając ze sprawdzonego kryształowego pokrętła, którego powierzchnia również reaguje na dotyk.
Technika robi tu piorunujące wrażenie, a użytkownik ma do dyspozycji mnóstwo funkcji. Jest np. nawigacja z danymi w chmurze, łączność 5G z internetem, perfekcyjna wizualnie rzeczywistość rozszerzona na wyświetlaczach plus head-up o wysokiej rozdzielczości, zdalne aktualizacje (over-the-air), a także niemal audiofilski system audio Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound. Do tego mamy możliwość wybrania kilku trybów ledowego podświetlenia wnętrza, wentylacji, muzyki czy prezentowania danych, by uczynić przebywanie na pokładzie jak najbardziej przyjemnym i dopasowanym do nastroju. Oczywiście, ogarnięcie wszystkich tych rozwiązań wymaga pewnej wprawy. Na szczęście zawsze pod ręką jest też elektroniczna instrukcja obsługi, a do najczęściej obsługiwanych funkcji mamy osobne przyciski na konsoli środkowej i kierownicy.
Zobacz też: Mercedes EQE SUV. Co potrafi elektryczny SUV klasy wyższej?
BMW iX M60 – potężna moc
O ile wnętrze i wyposażenie iX M60 zachwycają, o tyle potencjał napędu naprawdę obezwładnia. Zwłaszcza gdy uświadomisz sobie, że pod tym względem nie jest to ostatnie słowo BMW – w kolejce na debiut rynkowy czeka przecież jeszcze bardziej hardcorowe, pełnokrwiste BMW iX M. Ale czy rzeczywiście potrzeba czegoś więcej? W BMW iX M60 silnik elektryczny umieszczony z przodu dostarcza 258 KM, a drugi z tyłu – 489 KM. Łączna moc systemowa to 619 KM, a moment obrotowy 1015 Nm wzrasta do 1100 Nm po aktywacji procedury startowej Launch Control.
Wystarczająco dużo, by zamienić ważącego przecież sporo, bo prawie 2,5 tony, SUV-a w zwinny i inteligentny pocisk manewrujący. Reakcje na ruchy pedałem akceleratora potrafią być natychmiastowe i brutalne. I nie chodzi tu tylko o sprint do setki, który w próbach testowych trwał zaledwie 3,6 s, czyli o 0,2 s szybciej niż oficjalnie deklaruje BMW, lecz o szaloną wręcz swobodę nabierania prędkości. Podczas wyprzedzania na trasie iX M60 zachowuje się tak, jakby naginał czasoprzestrzeń. Spójrzcie tylko na wyniki elastyczności w tabeli. Niesamowite i kuszące zarazem.
Zobacz też: Ioniq 6 – jeździmy nową elektryczną limuzyną Hyundaia
BMW iX M60 – temperament sportowego bolidu
Co ważne, mimo tego demonicznego potencjału elektrycznego SUV-a BMW bardzo łatwo się kontroluje. Ruchy prawą stopą z wyczuciem pozwalają na płynną jazdę, opony Pirelli P Zero gwarantują świetną przyczepność, a sterowany elektronicznie napęd na obie osie i układ czterech kół skrętnych zapewniają perfekcyjną trakcję. I naprawdę sporadycznie i tylko na ostrych zakrętach daje o sobie znać duża masa pojazdu, ale to już fizyka.
W większości sytuacji pneumatyczne zawieszenie idealnie utrzymuje stabilność samochodu i bez problemu radzi sobie z nierównościami, i to mimo 22-calowych kół. Sztywność amortyzacji można regulować, wielkość prześwitu również, dzięki czemu iX nie boi się zjeżdżać z utwardzonych dróg. W trybie Efficiency staje się za to superkomfortowym rodzinnym cruiserem. Pochwalić należy także doskonałe hamulce, które pozwalają błyskawicznie zatrzymać tego kolosa – ze 100 km/h na niewiele ponad 32 m. Jedyne elementy, które nie wszystkim przypadną do gustu, to delikatnie za mocne wspomaganie układu kierowniczego i sztucznie generowane przez głośniki brzmienie napędu. To ostatnie, skomponowane przez Hansa Zimmera, na parkingu metaliczną nutą ostrzega innych o zbliżającym się elektryku, a na trasie już w bardziej sportowym tonie stymuluje odczuwanie jazdy. Ale można je wyłączyć.
BMW iX M60 – przyzwoity zasięg
Co ważne, długie rozkoszowanie się prowadzeniem iX M60 umożliwia jedna z największych w klasie baterii, o poj. 105,2 kWh netto. Choć do deklarowanego zasięgu WLTP na poziomie 561 km nie udało nam się zbliżyć, to i tak, zważywszy na zachęcający do dynamicznej jazdy napęd, zanotowany przez nas wynik 410 km na jednym ładowaniu uznajemy za bardzo dobry.
BMW iX M60 – ocena
Nadwozie
Oryginalny design idzie w parze z dopieszczonym, przestronnym i luksusowym wnętrzem. Ocena: 5+
Napęd
Imponująca moc. Zachwycające dynamika i elastyczność, godne najlepszych sportowych modeli. Ocena: 5+
Prowadzenie
Znakomite właściwości jezdne, perfekcyjna trakcja i układ napędu 4x4. Wybitne hamulce, za to zbyt silnie wspomagany układ kierowniczy. Ocena: 6
Multimedia
Pakiet najnowszych rozwiązań, z 5G na czele, intuicyjna obsługa, CarPlay i Android Auto bezprzewodowe. Ocena: 6
Spalanie
Zważywszy na potencjał napędu wodzącego na pokuszenie – zupełnie przyzwoite. Ocena: 5
Komfort
Pneumatyczne zawieszenie, adaptacyjna amortyzacja, luksus i absolutna wygoda. Ocena: 6
Koszty
Cena adekwatna do mocy, wyposażenia i charakteru. To 100-proc. klasa premium. Ocena: 5
Ocena końcowa: 5+
BMW iX M60 – naszym zdaniem
Kolos na elektrycznych nogach, i to w najlepszym tych słów znaczeniu. BMW iX M60 potrafi zawrócić w głowie zarówno sposobem, w jaki się prowadzi, jak i oryginalnością przestronnego wnętrza. Może nie imponuje zasięgiem, ale pod każdym innym względem to jeden z najlepszych elektrycznych SUV-ów na rynku. I jeden z najdroższych.
BMW iX M60 – wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 1,6 s |
0-100 km/h | 3,6 s |
0-130/0-160/0-200 km/h | 5,4/7,7/12,8 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 1,6 s (aut.) |
80-120 km/h | 2,0 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 2488/672 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 49/51 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 12,2/12,4 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 32,0 m |
gorące | 32,5 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 52 dB (A) |
przy 100 km/h | 60 dB (A) |
przy 130 km/h | 64 dB (A) |
Średnie zużycie energii | 28,3 kWh/100 km |
Zasięg | 410 km |
BMW iX M60 – dane producenta
Silniki, typ, umieszczenie | 2 elektr., synchroniczne, p. i t. |
Moc maksymalna | 619 KM |
Maks. moment obrotowy | 1015 Nm |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 1/4x4 |
Poj. akumulatora netto | 105,2 kWh |
0-100 km/h; prędkość maks. | 3,8 s; 250 km/h |
Śr. zużycie prądu wg WLTP | 21,9 kWh/100 km |
Zasięg wg WLTP | 561 km |
Maks. moc ładowania AC/DC | 11/195 kW |
Min. czas ładow. AC 0-100%/DC 10-80% | 10 h 45 min (11 kW)/35 min |
Poj. bagażnika | 500-1750 l |
Marka i model opon test. auta | Pirelli P Zero |
Rozmiar opon test. auta | 275/40 R 22 |
Masa przyczepy z hamulcem/bez | 2500/750 kg |
BMW iX M60 – wyposażenie
Wersja | M60 |
Klimatyzacja aut. 4-strefowa | S |
System 4 kół skrętnych | S |
Pneumatyczne zawieszenie | S |
Reflektory laserowe | S |
Bowers & Wilkins Diamond Surround | S |
Syst. asyst. kierowcy Professional | S |
22-cal. koła/hak holowniczy | 11 800/5800 zł |
Lakier czerwony Aventurine | 11 300 zł |
BMW iX M60 – gwarancja/ceny
Cena podstawowa test. wersji | 574 900 zł |
Gwar. mech./perf./akumulator | 2 lata/12 lat/8 lat lub 160 tys. km |
Przeglądy | wg wskazań lub co 2 lata |
Cena testowanego auta | 645 400 zł |