- Kia EV6 GT to topowa wersja w gamie elektrycznego modelu EV6, która potrafi zachowywać się jak sportowy bolid
- Produkcja seryjna modelu startuje w sierpniu, a dostawy do klientów już jesienią tego roku
- Dzięki 800-woltowej architekturze auto można ładować na superszybkich ładowarkach o mocy 350 kW
- zasięg wersji GT to nawet 424 km w cyklu WLTP
Kia EV6 to pierwszy zaprojektowany od podstaw jako auto elektryczne model Kii. Ten model jest dostępny na rynku od sierpnia ubiegłego roku i od tamtej pory znalazł w Europie już ponad 24,5 tys. klientów, w tym 16,5 tys. aut trafiło do odbiorców tylko w obecnym roku. Trend wzrostowy się utrzymuje i Kia liczy na to, że po wprowadzeniu do oferty EV6 topowej wersji GT popularność modelu jeszcze bardziej wzrośnie, a przy okazji wzmocni pozycję marki na rynku, i to nie tylko w klasie samochodów z napędem elektrycznym. Podczas pierwszych jazd testowych nową wersją mogliśmy się przekonać, czy pokładane w Kii EV6 GT nadzieje są uzasadnione.
Kia EV6 GT — sportowe przyprawienie
Styliści Kii nie zdecydowali się na radykalne zmiany wyglądu modelu EV6 GT i tylko delikatnie "przyprawili" sportowymi akcentami nadwozie modelu. To m.in. zmieniony przedni zderzak, nowe 21-calowe alufelgi zarezerwowane dla tej wersji, spod których widać zielone zaciski tarcz hamulcowych (w EV6 GT mają średnicę 380 mm z przodu i 360 mm z tyłu), aerodynamiczny tylny spoiler, dyfuzor w tylnym zderzaku i dyskretne oznaczenie "GT" na klapie bagażnika. We wnętrzu dynamiczny charakter został podkreślony zastosowaniem kubełkowych, obszytych zamszem foteli z charakterystycznymi przeszyciami zieloną nicią i chromowaną wstawką "GT" na oparciach.
Symbol ten znalazł się także na desce rozdzielczej oraz na zielonym przycisku na kierownicy, którego wciśnięcie uwalnia pełny potencjał samochodu. Co ważne, zmiany stylistyczne nie wpłynęły na funkcjonalność auta, a to oznacza, że do dyspozycji pasażerów jest mnóstwo miejsca zarówno z przodu, jak i na tylnej kanapie oraz w bagażniku, który przy standardowym ustawieniu foteli mieści 480 l, a po ich rozłożeniu – 1260 l (dodatkowe 20 l przestrzeni wygospodarowano w schowku pod przednią maską). Jakością wykończenia i poziomem wyposażenia Kia EV6 GT wyraźnie celuje w segment premium.
Kia EV6 GT — inteligentne wzmocnienie
O charakterze samochodu decydują oczywiście zmiany wprowadzone w układach jezdnym i napędowym. I tak, o ile przedni silnik jest taki sam, jak w najmocniejszej dotychczas wersji AWD, i dysponuje 218 KM, o tyle ten umieszczony przy tylnej osi ma moc wyższą o 63 proc. i teraz osiąga 367 KM. Dostał też nowy dwustopniowy inwerter, który ułatwia zarządzanie mocą i jednocześnie poprawia wydajność motoru. Łączna moc układu to rekordowe dla marki 585 KM i moment obrotowy 740 Nm (AWD ma odpowiednio 325 KM i 605 Nm). Standardowy system chłodzenia silników został wzbogacony o układ olejowy, który pozwala zachować optymalną temperaturę podczas dłuższej pracy z maksymalnym obciążeniem. Nowy jest także sterownik odpowiadający za płynne przekazywanie potencjału silników na wszystkie koła.
Na tym nie koniec modyfikacji. Kia EV6 GT standardowo jest wyposażona w tylny dyferencjał z elektronicznie ograniczonym uślizgiem (e-LSD), a w przednim zawieszeniu mocno zmieniono geometrię i kinematykę po to, by poprawić zachowanie auta przy większych prędkościach i na dynamicznie pokonywanych zakrętach, przy jednoczesnym zapobieganiu podsterowności i nurkowaniu w trakcie hamowania. Co ciekawe, przednie sprężyny są bardziej miękkie niż w AWD – o 9 proc. – ale tylne już o 11 proc. sztywniejsze. O 15 proc. sztywniejsza jest też tylna belka stabilizująca. Unikalne dla EV6 GT są także półaktywne amortyzatory (High-Performance Dampers), które odpowiadają za poprawę zwinności, a przy tym wpływają na komfort jazdy. Ich działanie reguluje system elektronicznie kontrolowanego zawieszenia (ECS), który reaguje na warunki drogowe, styl jazdy oraz wybrany tryb – do wyboru: Eco, Normal, Sport i GT. Przykładowo w momencie zmiany z Normal na Sport zawieszenie usztywnia się o 20-30 proc. i podobnie o kolejne 20-30 proc. przy przejściu ze Sport na GT. I to wyraźnie czuć podczas jazdy, tym bardziej że zmienia się wtedy także przełożenie układu kierowniczego oraz reakcje na ruchy pedałem gazu.
Kia EV6 GT — 3,5 s do setki!
Oczywiście, najwięcej przyjemności za kierownicą dostarcza tryb GT. Wówczas elektryk zachowuje się, jakby dostał solidną dawkę adrenaliny, i każdy ruch prawą stopą przekłada się na natychmiastowe katapultowanie auta do przodu. Przyspieszenie wgniata wręcz w fotel – setkę Kia EV6 GT osiąga w 3,5 s, ale prędkość wcale jej nie onieśmiela. Pewnym zachowaniem i trzymaniem się nawierzchni prowokuje wręcz do ostrej, agresywnej jazdy. Co więcej, da się nawet wyłączyć ESP i aktywować Drift Mode, w którym 100 proc. momentu trafia na tylne koła, a to pozwala wprowadzać GT w efektowne slajdy. Czysta zabawa. Jedyne, czego wówczas brak, to brzmienie wydechu, bo niesamowitym potencjałem EV6 GT dzieli się chętnie, ale w ciszy.
Kia EV6 GT — pierwsze wrażenie (co nam się podoba, a co nie)
Kia EV6 GT to wilk w owczej skórze. Kryjącego się w napędzie potencjału nie zdradza raczej stonowaną stylistyką nadwozia i tylko drobne akcenty dają do zrozumienia, z jakim autem mamy do czynienia. Czasami można za to zatęsknić za brakiem basowego brzmienia wydechu, nawet takiego generowanego przez głośniki.
Kia EV6 GT — naszym zdaniem
Kropka nad i w palecie Kii EV6 robi bardzo dobre wrażenie. Kia nie ograniczyła się tylko do podwyższenia mocy modelu, lecz wprowadziła kilka istotnych modyfikacji, dzięki którym korzystanie z takiego potencjału napędu daje prawdziwą frajdę, godną sportowych limuzyn klasy premium. Co ważne, na co dzień Kia EV6 GT pozostaje komfortowym, świetnie wyposażonym elektrykiem, z najlepszą relacją mocy do ceny na rynku.
Ocena: 5
Kia EV6 GT — dane techniczne
Silniki | dwa elektryczne, synchroniczne |
Moc | 585 KM |
Moment obrotowy | 740 Nm |
Pojemność baterii | 77,4 kWh (brutto) |
Zasięg | 424 km (WLTP) |
Napęd | 4x4/ skrzynia 1 b. |
Długość/szerokość/wysokość | 4695/1890/1545 mm |
Rozstaw osi | 2900 mm |
V maks. | 260 km/h |
0-100 km/h | 3,5 s |
Średnie zużycie energii | 20,6 kWh/100 km |
Cena | od 339 900 zł |