- Dacia Spring zmieści 4 osoby, ma długość 3,7 m i waży mniej niż tonę
- Ceny zaczynają się od 79 900 zł. Testowaliśmy droższą wersję Comfort Plus
- Dzięki dopłacie koszt zakupu Springa można obniżyć nawet o 27 tys. zł
Nie daje frajdy z prowadzenia, nie przekonuje też przestronnością, jakością wykończenia ani bogactwem wyposażenia. Mimo to jego pojawienie się na rynku aut elektrycznych przyniosło duży sukces sprzedażowy. W pierwszym teście najtańszy elektryk w Polsce – Dacia Spring.
Dacia Spring – rośnie sprzedaż elektryków
Mnóstwo ludzi psioczy na auta elektryczne (w tym autor), że są drogie i – z powodu niewielkiego zasięgu oraz długiego czasu ładowania – niepraktyczne. Wielu narzeka, ale jak się okazuje, z miesiąca na miesiąc coraz więcej osób kupuje samochody elektryczne. Jak podaje PZPM, pod koniec listopada 2021 r. po polskich drogach jeździły już 35 222 elektryczne osobówki.
Niemal połowę (49 proc., tj. 17 145 szt.) tej części parku pojazdów stanowiły auta z napędem wyłącznie elektrycznym (BEV), a pozostałą część (51 proc.) – hybrydy typu plug-in (PHEV; 18 077 szt.). Wystarczy przyjrzeć się tylko sprzedaży Dacii Spring, obecnie najtańszemu na rynku aut elektrycznych modelowi (cena od 79 900 zł). W ciągu 9 miesięcy na całym świecie złożono na nią aż 43 tysiące zamówień. W Polsce do końca listopada br. sprzedało się 271 Dacii Spring. Duża część z nich trafiła do floty pojazdów carsharingowych firmy Traficar. W teście sprawdzamy, które cechy auta poza „atrakcyjną” ceną mogą przekonać indywidualnego klienta do zakupu Springa.
Mierząca 3,7 m długości Dacia to niewielki samochód należący do segmentu A. Mimo to jej czteromiejscowe wnętrze jest zaskakująco przestronne. Pasażerowie na przednich siedzeniach mają sporo miejsca na nogi i nad głową. Co prawda, jednym bokiem ciała są przytuleni do drzwi, co jest i wadą, i zaletą, gdyż z jednej strony mają ograniczone ruchy, z drugiej – na ostrych łukach ich ciało ma dobry punkt podparcia. Po prostu fotele słabo trzymają na boki, nie dostaniecie w nich także, nawet za dopłatą, regulacji wysokości.
Dacia Spring – cztery miejsca dla podróżnych
Na tylnej kanapie przestronność jest gorsza, ale to żadna nowość w samochodach segmentu A. Zmieszczą się tu dwie dorosłe osoby o wzroście 183 cm, ale kolanami będą masować plecy osób siedzących w pierwszym rzędzie. Poza tym ilość miejsca nad głową jest dla nich optymalna, a pozycja całkiem wygodna.
Dacia Spring – zaskakująco pojemny kufer
Największa niespodzianka czeka jednak w bagażniku. Mając w pamięci, że to elektryk, dużym zaskoczeniem jest jego pojemność – aż 270 l. Kufer ma regularne kształty, dzięki składanemu w całości oparciu kanapy można zwiększyć pojemność do 1100 l, a pod podłogą mieści się koło zapasowe. Dostęp do niego kryje pokrywa, która niestety, nie ma uchwytu do unoszenia – o tej porze roku nie da się nie ubrudzić rąk.
Dacia Spring – budżetowy elektryk ze skórzanymi fotelami
We wnętrzu Springa są tanie materiały, choć poczucie oszczędności w testowym egzemplarzu (bogatsza wersja Comfort Plus) rekompensują: skórzane fotele, cyfrowy zestaw zegarów, system multimedialny z nawigacją i 7-calowym ekranem oraz elementy pokryte lakierem fortepianowym z pomarańczowymi wstawkami.
Dacia Spring – jak obsłużyć komputer pokładowy
Obsługa elementów pokładowych Springa jest intuicyjna, z wyjątkiem komputera pokładowego, którym steruje się słabo dostrzegalnym i mało wygodnym przyciskiem znajdującym się na cyfrowych wskaźnikach. Także chwilę zajęło nam zapamiętanie, by uruchamiać Springa w trybie jazdy N (na wskaźnikach wówczas zapala się kontrolka „OK”), w przeciwnym razie nie ruszy się samochodem mimo przełączenia w pozycję „D”.
Dacia Spring – maksymalnie 130 km/h
Trochę przyzwyczajeni do testowych elektryków, których moce przekraczały raczej 200 KM, obawialiśmy się osiągów zaledwie 45-konnego samochodu. Tu na szczęście z pomocą przyszła niska masa auta (zaledwie 983 kg wobec ponad 2-tonowych wcześniej testowanych aut BEV). Spring bardzo sprawnie startuje ze świateł i do 70 km/h jego dynamika jest dobra – do miasta w sam raz. Później motor wyraźnie słabnie – rozpędzanie w zakresie prędkości 80-120 km/h trwa wieczność, bo 32 s. Co ciekawe, testowym Springiem udało nam się rozpędzić do licznikowych 130 km/h (wg danych fabr. to 125 km/h), ale podczas jazdy z tą prędkością (wykorzystanie pełnej mocy) ogrzewanie się dezaktywowało.
Dacia Spring – średnie zużycie 15,8 kWh/100 km
W kwestii zużycia prądu dużo zależy oczywiście od temperatury otoczenia, prędkości i obciążenia Springa. Gdy testowaliśmy go w październiku w temp. ok. 10 st. C, zużywał średnio na pętli pomiarowej 15,8 kWh/100 km (zasięg 173 km). W teście na początku grudnia (temp. od -3 do -6 st. C) miejskie spalanie wynosiło ok. 16 kWh/100 km (zasięg 171 km), przy stałej prędkości 130 km/h – 23,5 kWh/100 km (116 km).
Dacia Spring – szybkie ładowanie w mniej niż godzinę
Uzupełnianie akumulatorów prądem nie jest błyskawiczne. Spring pozwala ładować je prądem stałym z mocą do 30 kW, co czasowo przekłada się na ciut poniżej jednej godziny do wartości 80 proc. Z gniazdka domowego do pełna trwa ok. 14 godzin, wallbox ogranicza ten czas do 5 godzin.
Dacia Spring – zbyt silnie wspomagany układ kierowniczy
Springiem w mieście jeździ się poprawnie. Auto jest zwrotne, a silnie wspomagany układ kierowniczy pozwala lekko kręcić kierownicą. Niestety, poza miastem owa lekkość utrudnia przekazywanie informacji o tym, co dzieje się z kołami. Samochód sprężyście resoruje nierówności drogi i mimo małego rozstawu osi nie podskakuje. Na zakrętach nadwozie nie wychyla się mocno, tam jednak lekko pracujący układ kierowniczy zniechęca do szybkiej jazdy.
Dacia Spring – ocena
Nadwozie: czteromiejscowe auto segmentu A oferuje przyzwoitą przestrzeń pasażerską i duży kufer. Tanie materiały. Tylko jedna gwiazdka w crashteście Euro NCAP. Ocena: 4
Napęd: moc jest niewygórowana (45 KM), podobnie jak masa (983 km), ale to wystarczy, by Spring pierwszy ruszył spod świateł. Ocena: 4
Prowadzenie: poprawne, choć układ kierowniczy mógłby lepiej informować o tym, co dzieje się z kołami. Ocena: 3
Multimedia: radio, navi, interfejsy AA i Apple CarPlay – czego chcieć więcej? Plus za czytelne menu, jakość kamery cofania tylko przeciętna. Ocena: 5
Komfort: krótki rozstaw, ale komfort jazdy OK. Ocena: 4
Koszty: z dopłatą 27 000 zł w programie „Mój elektryk” cena jest korzystna. Atutem jest także 3-letnia gwarancja. Ocena: 5
Ocena końcowa: 4
Dacia Spring – moim zdaniem
Spring ma być tanim elektrykiem i takim jest. Nie marudzimy więc, że ma kiepskie materiały i braki w wyposażeniu czy precyzji prowadzenia. Jest za to autem w pełni funkcjonalnym, które zmieści 4 osoby i aż 270 l bagażu. Nie nadaje się w trasę, bo biorąc pod uwagę czas ładowania, małą baterię i prędkość maksymalną, daleka podróż nie ma sensu.
Dacia Spring – wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 5,8 s |
0-100 km/h | 21,9 s |
0-130 km/h | bd. |
Czasy rozpędzania 60-100 km/h | 14,2 s (aut.) |
80-120 km/h | 32,0 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 983/317 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 53/47 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 10,3/10,1 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 36,6 m |
gorące | 36,0 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 63 dB (A) |
przy 100 km/h | 71 dB (A) |
przy 130 km/h | bd. |
Średnie zużycie w teście (prąd) | 15,8 kWh/100 km |
Zasięg rzeczywisty | 173 km |
Dacia Spring – dane producenta
Silnik, typ | elektr., synchroniczny |
Umieszczenie | z przodu |
Moc maksymalna | 45 KM |
Maks. moment obrotowy | 125 Nm |
Skrzynia biegów/napęd | automatyczna/przedni |
Poj. akum. brutto/netto | 28,3/27,4 kWh |
0-100 km/h; prędkość maks. | 19,1 s; 125 km/h |
Śr. zużycie prądu wg WLTP | 11,9 kWh/100 km |
Zasięg wg WLTP | 230 km |
Moc ładowarki AC/DC | 6,6/30 kW |
Pojemność bagażnika | 270-1100 l |
Marka i model opon test. auta* | Bridgestone Turanza T005* |
Rozmiar opon test. auta | 165/70 R 14 |
Masa przyczepy z hamulcem | brak możliwości holowania |
**pomiary wykonane w październiku na oponach letnich, w aucie widocznym na zdjęciach są opony zimowe Uniroyal Rain Type
Dacia Spring – wyposażenie
Wersja | Comfort Plus Electric 45 |
6 airbagów/komputer pokładowy | S/S |
Klima man./elektr. ster. szyby p. i t. | S/S |
Sys. multim. z ekranem 7”/navi/AA i Apple CP | S/S/S |
Wspomaganie ruszania pod górę | S |
Elektr. ster. lusterka/skł. oparcie | S/S |
Tapicerka ze skóry pomarańcz. | S |
Gniazdo CCS/kabel: Typ 2/230 V | 2500/1500 zł/S |
Lakier metalik/alufelgi/koło zapas. | S/S/S |
Dacia Spring – gwarancja/ceny
Cena podstawowa test. wersji | 86 900 zł |
Gwarancja mech./perfor./akum. | 3 lata/7 l./8 l. lub 120 tys. km |
Przeglądy | co 2 lata lub 30 tys. km |
Cena testowanego auta | 90 900 zł |
Niewielkie wymiary idealnie sprawdzą się w mieście. Podczas jazdy poza miastem czuć, że Spring jest lekki (983 kg).
Jak tak niewielkie auto komfort jazdy jest zadowalający. Drażni zbyt silnie wspomagany układ kierowniczy.
Mierząca 3,7 m długości Dacia to niewielki samochód należący do segmentu A.
Jednostka elektryczna ma niewygórowaną moc 45 KM. Akumulator o pojemności 27,4 kWh jest chłodzony powietrzem.
Pomarańczowe akcenty ożywiają kolorystycznie twarde i szare tworzywa (typowe dla aut segmentu A). Wrażenie budżetowego wnętrza rekompensuje bogate wyposażenie wersji Comfort Plus, m.in.: skórzane fotele, system multimedialny z 7-calowym ekranem i kamera cofania. Springa uruchamia się klasycznym kluczykiem, ale by czynność się udała, trzeba przestawić selektor jazdy w tryb N
Springa uruchamia się klasycznym kluczykiem, ale by czynność się udała, trzeba przestawić selektor jazdy w tryb N.
Po lewej stronie wskaźnik wykorzystania mocy, po prawej – informacja o trybie jazdy i zapasie energii oraz przycisk komputera pokładowego.
Na ekranie zegarów znajdziecie niezbędne informacje. Tryb Eco oszczędza energię, ale ogranicza prędkość do 100 km/h.
Klimatyzacja manualna jest seryjna. Przełączniki sterowania szyb na konsoli centralnej to nie jest zbyt wygodne rozwiązanie.
Klasycznie: łatwo dostępne analogowe przyciski do często używanych funkcji.
Przednie fotele są niewielkie i mają słabe podparcie boczne na wysokości ramion (rekompensuje je bliskość drzwi). Brakuje regulacji wysokości
Ilość miejsca z tyłu jest przyzwoita jak na segment A. Nad głową sporo przestrzeni, na kolana – tylko na styk.
Imponująca jak na auto segmentu A (o elektrycznym nie wspominając) pojemność bagażnika (270 l).
Gniazdo CCS pozwala ładować Springa prądem stałym (DC), jak i przemiennym (AC). Wymaga jednak dopłaty 2500 zł.
Znany z innych modeli Dacii klarowny w obsłudze system multimedialny z navi, współpracujący z interfejsami AA i Apple CarPlay.
Choć Dacia Spring z realnym zasięgiem 173 km i prędkością maksymalną 125 km/h (licznikowo 130 km/h) nie jest autem w trasy, to nawigację docenia się w dużych miastach.
Relingi dachowe w typowym aucie miejskim są zbędne, ale w tej wersji pomarańczowe akcenty ożywiają wygląd Springa.
Pokrywę otwiera się małym przyciskiem, ale brakuje uchwytu.