• Wraz z autem dostaje się list powitalny, kluczyk w czerwonej obudowie i... czerwony dozownik na płyn do dezynfekcji.
  • Mimo ceny 143 800 zł „500-ka” w testowanej specyfikacji nie miała podgrzewanych siedzeń. Taki brak w elektryku powoduje, że zimą intensywniej korzysta się z ogrzewania, które jest bardziej energochłonne.
  • Wskaźnik zasięgu Fiata 500 ma tendencję do bycia nazbyt optymistycznym i co też ciekawe, aplikacja oceniająca styl jazdy podaje wyniki zużycia wyższe niż komputer pokładowy.
  • Więcej takich historii znajdziesz na stronie głównej Onetu

Pamiętacie – był już kiedyś mały Fiat w wersji Red. Wraz z edycjami Brown, Silver i Black była to najszlachetniejsza odmiana Malucha. W Polsce produkowana, ale wyłącznie na eksport. Natomiast Fiata 500 RED należy łączyć z założoną przez frontmana zespołu U2 organizacją dobroczynną RED (podobnie jak produkty Apple’a z tym logo).

Cena: od 138 500 zł – jest to najtańsza wersja małego elektryka z większą baterią (42 kWh brutto) i mocniejszym silnikiem (118 KM). Decydujący się na tę odmianę dokładają cegiełkę do zwalczania zagrożeń zdrowia na świecie (m.in. AIDS i COVID). Fiat, Jeep i RAM zobowiązały się do wsparcia organizacji kwotą min. 4 mln dolarów.

Wraz z autem dostaje się list powitalny, kluczyk w czerwonej obudowie i... czerwony dozownik na płyn do dezynfekcji. Za 2999 zł można też zamówić elektryczną hulajnogę pasującą stylem do auta, natomiast najpierw radziłbym postawić krzyżyk przy podgrzewanych siedzeniach (2000 zł), których testowana „500-ka” nie miała. Taki brak w elektryku powoduje, że zimą intensywniej korzysta się z ogrzewania, które jest bardziej energochłonne.

Fiat 500 RED 42 kWh – ile przejedzie na ładowaniu?

Pomiar zużycia energii przeprowadziłem w temperaturze wahającej się od -5 do -2°C, na starcie dogrzałem kabinę z sieci. W trybie Normal (poza nim są jeszcze Range, zmieniający charakterystykę rekuperacji, i Sherpa – ograniczający działanie nawiewu i prędkość do 80 km/h) Fiat zużył średnio 19,9 kWh/100 km, co przekłada się na zasięg 187 km. W mieście zmierzyłem 15,8 kWh/100 km, więc teoretycznie można by przejechać 236 km na ładowaniu, ale realnie, gdy auto stoi i się wychładza, więc przy każdym starcie ponownie włącza się ogrzewanie, zużycie przekracza już 19 kWh.

Na autostradzie poza wynikiem 22,5 „na sto” odnotowałem też... nagły spadek wydajności ogrzewania – od 130 km/h w kabinie robi się chłodno. Na drodze krajowej Fiat potrzebował 19,4 kWh/100 km, a na ekspresówce 21,9 – jechałem na niej pod wiatr (nie szybciej niż 120 km/h), ale wiał on z prędkością tylko 10 km/h.

Fiat 500 RED 42 kWh – może chciałbyś się jeszcze naładować po drodze do ładowarki?

Wskaźnik zasięgu ma tendencję do bycia nazbyt optymistycznym i co też ciekawe, aplikacja oceniająca styl jazdy podaje wyniki zużycia wyższe niż komputer pokładowy – przyczyny nie udało mi się ustalić. Co też zaskakujące: nawet jeśli w nawigacji ma się ustawioną ładowarkę jako cel (będący w zasięgu), to w momencie spadku poziomu naładowania poniżej 20 proc. „fiacik” proponuje... wyszukanie ładowarki w pobliżu. Troskliwy...

Maksymalna moc ładowania 85 kW jest wśród najmniejszych elektryków dobrym wynikiem: dzięki odpowiedniej ładowarce uzupełnienie 0-80 proc. zajmuje tylko 25 min. Za to 80-100 proc. – jeszcze kolejne 35 min. Wówczas bowiem moc ładowania istotnie spada. Do domowego ładowania może teoretycznie wystarczyć zwykłe gniazdko, tu 0-100 proc. trwa ok. 15 godz.

Fiat 500 RED 42 kWh – kłopoty z widocznością

Mimo że „500-ka” znakomicie czuje się w mieście, jest bardzo zwrotna, żwawo, płynnie i cicho się rozpędza, to przyjemność nieco psuje nie najlepsza widoczność. Zbyt nisko zawieszone lusterko w połączeniu z przesadnie wysoką pozycją fotela (i brakiem możliwości opuszczenia siedziska) sprawia, że nie widzi się sporego fragmentu prawej części perspektywy – trzeba się schylić, by nie przeoczyć pieszego, rowerzysty lub by dostrzec sygnalizator.

Gabaryty gabarytami, ale dostępność czujników parkowania tylko w topowej wersji zadziwia. Za to komfort resorowania okazuje się nawet lepszy niż w spalinowych wersjach „500-ki”, elektryk mniej podskakuje. Satysfakcjonująco działa także nowoczesny system multimedialny, standardowo z 10,25-calowym ekranem.

Fiat 500 RED 42 kWh – nasza opinia

Nawet w zimowych warunkach mały elektryk Fiata oferuje zasięg pozwalający swobodnie poruszać się po mieście i bliskich okolicach, do 80 proc. też całkiem prędko się ładuje. Niestety, nawet uwzględniając dofinansowanie NFOŚiGW (18 750 zł), „500-ka” na prąd jest dwukrotnie droższa od spalinowej wersji. Owszem, auto jest sumienniej wykonane, nowocześniejsze, do tego lepiej jeździ i ma niższe koszty eksploatacji, ale wciąż mówimy tu o raczej dwuosobowym, pomysłowo, lecz jeszcze nie kompletnie wyposażonym maluchu. Jest przeuroczy, etyczny i… bezczelnie drogi. OCENA: 4+

Fiat 500 RED 42 kWh – wymiary

Fiat 500 – wymiary Foto: Auto Świat
Fiat 500 – wymiary

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

Fiat 500 RED 42 kWh – wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 3,2 s
0-100 km/h 8,6 s
0-130 km/h 14,8 s
60-100 km/h 4,6 s
80-120 km/h 6,4 s
Masa rzeczywista/ładowność 1349/341 kg
Rozdział masy (przód/tył) 58/42 proc.
Śr. zawracania (w lewo/prawo) 10,0/9,9 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) 38,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące hamulce) 35,2 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 57 dB (A)
przy 100 km/h 66 dB (A)
przy 130 km/h 71 dB (A)
Średnie zużycie prądu w teście 19,9 kWh/100 km
Zasięg 187 km

Fiat 500 RED 42 kWh – dane techniczne (producenta)

Silnik: typ elektryczny, synchroniczny, z magnesami stałymi
Ustawienie silnika z przodu
Maksymalna moc 118 KM
Maks. moment obrotowy 220 Nm
Skrzynia biegów 1b. redukcyjna
Napęd przedni
0-100 km/h 9,0 s
Prędkość maks. 150 km/h
Śr. zużycie prądu wg WLTP 13,6 kWh/100 km
Zasięg wg WLTP 331 km
Poj. akumulatora (brutto/netto) 42/37,3 kWh
Czas ładowania AC 2,3/11 kW (0-100%) 15 h 15 min/4 h 15 min
Czas ładowania DC 50/85 kW (10-80%) 34 min/25 min
Pojemność bagażnika 185-550 l
Marka i model opon* Continental EcoContact 6
Rozmiar opon* 195/55 R 16
Masa przyczepy z hamulcem/bez brak możliwości holowania

*pomiar zasięgu na oponach Dunlop Winter Response 185/65 R 15

Fiat 500 RED 42 kWh – wyposażenie

Wersja Red
6 airbagów S
Reflektory LED 2500 zł
Klimatyzacja aut. S
Elektr. ster. szyby S
Nawigacja/CarPlay i Android Auto S/S
Wirtualne zegary S
Ładowarka indukcyjna 700 zł
Asystent pasa ruchu/ograniczeń prędkości S/S
Ładowanie AC 11 kW i DC 85 kW S
Lakier czerwony 2000 zł
Alufelgi 16 cali 2000 zł

Fiat 500 RED 42 kWh – cena i gwarancja

Cena podst. testowanej wersji 138 500 zł
Cena testowanego auta 143 800 zł**
Gwarancja mechaniczna/na akumulator 2 lata/8 lat lub 160 tys. km
Przeglądy co 15 tys. km lub rok

**Bez dofinansowania z NFOŚiGW, do którego auto się kwalifikuje