- Nowy 308 otrzymał znaną z poprzednika, ale zmodyfikowaną platformę EMP2
- 308 ma o 55 mm większy rozstaw osi, dłuższe o 110 mm nadwozie i o 20 mm obniżone
- 308 PHEV 225 przyspieszał od 0 do 100 km/h w 7,1 s i uzyskał zasięg EV 39 km
- Nowy Peugeot 308 – stylistyczny majstersztyk
- Nowy Peugeot 308 – nieco więcej miejsca
- Nowy Peugeot 308 – nadal z i-Cockpitem
- Nowy Peugeot 308 – osiągi godne GTI
- Nowy Peugeot 308 – w trybie hybrydowym 7,1 l/100 km
- Przeczytaj też:
- Nowy Peugeot 308 – komfortowa podróż
- Nowy Peugeot 308 – moim zdaniem
- Nowy Peugoet 308 – ocena
Panuje powszechna opinia, że samochody francuskie mają komfortowe zawieszenia i trwałe silniki Diesla. Cechy te przyczyniły się z pewnością także do sukcesu sprzedażowego kompaktowych Peugeotów, których wyprodukowano ponad 7 milionów. Przypomnijmy tylko, że będąca przedstawicielką tej klasy „308-ka” jest produkowana od 2007 roku, a obecnie w salonach można kupić jej najnowszą, trzecią generację. Mimo fali hejtu, która płynie w stronę jednostek wysokoprężnych, w „308-ce” nadal znajdziemy je obok benzyniaków. Przedstawicielami ekologicznych napędów w Peugeocie są za to dwie hybrydy typu plug-in (180 i 225 KM), niedługo dołączy też wersja elektryczna.
Nowy Peugeot 308 – stylistyczny majstersztyk
Żeby w „308-ce” możliwe było zastosowanie dodatkowych akumulatorów i silników elektrycznych, konieczne było zmodernizowanie znanej z poprzednika platformy EMP2. Przy okazji modyfikacji zwiększono o 55 mm jej rozstaw osi, wydłużono nadwozie aż o 110 mm i nieznacznie je obniżono (20 mm). Wraz ze zmianą proporcji karoserii auto nabrało sportowego charakteru, który w wersji GT Pack dodatkowo wzmacniają ciemne elementy nadwozia (felgi, tylne szyby i światła), rozbudowane zderzaki i chromowane obwódki końcówek wydechu. Zwykle nie komentujemy wyglądu, ale przyznamy, że nowe 308 to stylistyczny majstersztyk.
Nowy Peugeot 308 – nieco więcej miejsca
Większy o 5,5 cm rozstaw osi miał spowodować przyrost przestrzeni, odczuwalny zwłaszcza w drugim rzędzie siedzeń (w poprzedniku właśnie tam był największy deficyt miejsca). Sprawdziliśmy miarką, że realnie przełożył się tylko na dodatkowe 2 cm przestrzeni na wysokości kolan. W nowym 308 nadal nie można mówić o megawygodzie, gdy siedzi się na tylnej kanapie. Pasażer o wzroście 183 cm miejsca nad głową ma na styk (testowe auto wyposażono w okno dachowe). Nie masuje kolanami pleców kierowcy, głównie dlatego, że w oparciu przedniego siedzenia zastosowano wnękę z tworzywa. Gdy więc spróbujemy wysunąć kolana poza nią, robi się ciasno. Podobny problem jest ze stopami, gdy kierowca opuści fotel do najniższej pozycji. Wówczas siedzący za nim pasażer ledwo mieści buty pod fotelem. Skoro jesteśmy przy fotelach, to pochwalimy przednie siedzenia. Nie tylko za wyprofilowanie, funkcje masażu, podgrzewania czy elektrycznego sterowania, lecz przede wszystkim za wygodę, potwierdzoną certyfikatem AGR. Wracając do tylnej kanapy – doceniamy jej wygodne umieszczenie na wysokości 35 cm oraz znajdujący się w oparciu podłokietnik wraz z otworem na narty.
Nowy Peugeot 308 – nadal z i-Cockpitem
Dużą uwagę we wnętrzu „308-ki” przykuwają nowe multimedia, a konkretnie wirtualne zegary z projekcją 3D (w GT i GT Pack seryjne) oraz całkowicie inny system obsługi pokładowej. W pierwszym przypadku ekrany robią wrażenie techniką 3D, ale podobnie jak w „208-ce” (tam pojawiły się po raz pierwszy), mogą nocą rozpraszać i tak już zmęczony wzrok kierowcy. Kolejna cecha, która nas do nich nie przekonuje, to brak wskazań prędkości na tarczy prędkościomierza. Owszem, odczytacie wartość cyfrową obok nich, ale podczas jazdy strzałka wędruje po pustej tarczy. Dziwi nas także, że inżynierowie Peugeota nadal upierają się przy stosowaniu często krytykowanego i-Cockpitu, gdyż mała kierownica także w tym modelu w górnej części zasłania widok zegarów.
Nowy Peugeot 308 – osiągi godne GTI
Układ hybrydy plug-in (PHEV) w 308 tworzy dobrze znany czterocylindrowy silnik 1.6 Turbo/180 KM połączony ze 110-konnym motorem elektrycznym i oferuje łącznie 225 KM i aż 360 Nm. Parametry te są imponujące, podobnie zresztą jak osiągi (zmierzone przez nas 0-100 km/h w 7,1 s). Współpraca silnika elektrycznego z benzyniakiem odbywa się poprawnie, choć czasem zdarzają się nieprzyjemne szarpnięcia napędu. Po naładowaniu akumulatora 12,4 kWh (najlepiej zamówić od razu większą ładowarkę pokładową 7,4 kW za 1800 zł), będziecie cieszyć się w mieście cichą – przy 50 km/h to zaledwie 56 dB (A) – i ekonomiczną jazdą (zużycie 24,9 kWh na 100 km; koszt 17,50 zł/100 km). Niestety, zimą (w temperaturze 2 stopni Celsjusza) na elektryku przejedziecie tylko 39 km zamiast obiecanych przez Peugeota 59 km (wg WLTP). Można próbować przemieszczać się na prądzie także w trasie, nawet z prędkością do 135 km/h, ale realny zasięg będzie jeszcze mniejszy.
Nowy Peugeot 308 – w trybie hybrydowym 7,1 l/100 km
Przeczytaj też:
Dobra wiadomość jest taka, że gdy skończy się prąd, można kontynuować jazdę na benzyniaku. Ten, obciążony dodatkowymi 300 kg, pochodzącymi z elementów układu hybrydowego (silnika, okablowania, ładowarki pokładowej i akumulatora), zużywać będzie wówczas średnio 7,1 l/100 km – koszt 40 zł za 100 km (w trybie hybrydowym 21 proc. pętli pomiarowej przejechane bezemisyjnie). Całkiem niezły wynik, biorąc pod uwagę to, że mimo rozładowanego akumulatora – gdy wciśnie się gaz do dechy – nadal do dyspozycji jest 225 KM. W trybie Sport silnik reaguje błyskawicznie, podobne pochwały za żywiołowość zbiera wówczas 8-stopniowa skrzynia biegów (możliwa także manualna zmiana przełożeń łopatkami za kierownicą).
Do dobrych osiągów napędu dostosowano podwozie. Oczywiście, w cięższej wersji hybrydowej jest nieco usztywnione (tylna oś nadal wyposażona w belkę skrętną), ale w takim stopniu, że nie ogranicza to wygody jazdy na co dzień. Mimo braku regulacji twardości amortyzatorów i 18-calowych felg aluminiowych wyposażonych w opony o niskim profilu pochłanianie nierówności drogi odbywa się bez większych zastrzeżeń.
Nowy Peugeot 308 – komfortowa podróż
Większych uwag nie mamy także do precyzji układu kierowniczego, choć naszym zdaniem mała kierownica i silniejsze wspomaganie nieco zakłócają przekazywanie informacji o tym, co dzieje się z kołami. Większa masa hybrydy nie pogorszyła znacząco zachowania „308-ki” podczas jazdy autostradowej ani w zakręcie, a tam kierowcy ze sportowym zacięciem mogą mieć nawet sporo frajdy z prowadzenia. W pierwszym przypadku trzeba jednak liczyć się ze wcale nie małym spalaniem. W trybie hybrydowym przy przepisowych 140 km/h 1,7-tonowy kompakt zużywa 8,7 l/100 km benzyny, co wobec zbiornika paliwa o pojemności 40 l (o 12 l mniejszy niż w spalinówkach) starczy na 450 km.
Wersja z hybrydą 225 KM jest droga (cena od 169 600 zł za wersję GT, topowy GT Pack droższy o 8900 zł), o ok. 30 000 zł droższa od topowych 130-konnych odmian benzynowych i wysokoprężnych. Pamiętajcie jednak, że oprócz wyższej mocy w hybrydzie otrzymacie bogatsze wyposażenie, m.in. system automatycznego hamowania, działający w oparciu o kamerę i radar.
Nowy Peugeot 308 – moim zdaniem
Zakup hybrydy typu plug-in to dobre rozwiązanie dla osób, które w dniach roboczych korzystają z auta na krótkich miejskich odcinkach, a weekendowo lub wakacyjnie jeżdżą w trasy. Warunkiem oczywiście jest posiadanie w domu albo pracy dostępu do gniazdka elektrycznego lub wallboxa. Wówczas na co dzień można eksploatować auto bezemisyjnie i za niewiele. Kto jednak umie kalkulować, ten policzy, że tania jazda miejska na prądzie nikomu nie zrekompensuje 30 000 zł wydanych na zakup hybrydy (nawet taksówkarzom; ci nie kupią plug-ina, bo jeżdżą więcej niż 40 km dziennie). Oczywiście, poza aspektem finansowym można rozważać zakup hybrydowej „308-ki” jako auta dbającego o środowisko (tylko w mieście, na autostradzie już nie) lub pojazdu oferującego świetne osiągi. W drugim przypadku sportową jazdę będzie jednak zakłócać dodatkowe 300 kg masy...
Nowy Peugoet 308 – ocena
Nadwozie: liczyliśmy na większy przyrost przestrzeni z tyłu. Kufer PHEV-a mniejszy niż w spalinówkach. Świetny styl, wykończenie i fotele. Ocena: 5
Napęd: rewelacyjne osiągi, ale współpraca benzyniaka z elektrykiem nie jest idealna pod względem płynności. Ocena: 5
Prowadzenie: nie jest to wzorzec precyzji, ale potrafi dawać sporo frajdy. Nadal nie ma regulowanych amortyzatorów i tylnej osi wielowahaczowej. Ocena: 5
Multimedia: nie jesteśmy fanami zegarów 3D i i-Cockpitu. Duży plus za nowy system sterowania multimediami. Imponują też ich możliwości. Ocena: 5
Zużycie i zasięg: przy regularnym ładowaniu tania jazda miejska. Na autostradzie spalanie nie zachwyca. Zasięg EV również. Ocena: 5
Komfort: dobre wyciszenie, przyjemne resorowanie. Ocena: 5+
Koszty: by tanio jeździć, trzeba wpierw dużo zapłacić. Ocena: 3
Ocena końcowa: 5-
Nowy Peugeot 308 – wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,8 s |
0-100 km/h | 7,1 s |
0-130/0-160 km/h | 10,6/15,4 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 3,6 s (aut.) |
80-120 km/h | 4,3 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1680/440 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 58/42 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 11,2/11,2 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 41,3 m (opony zimowe) |
gorące | 42,5 m (opony zimowe) |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | B: 57/EV: 56 dB (A) |
przy 100 km/h | B: 64 dB (A) |
przy 130 km/h | B: 67 dB (A) |
Średnie zużycie benzyny/prądu | 7,1 l/23,9 kWh na 100 km |
Zasięg na benzynie/prądzie | 560/39 km |
Nowy Peugeot 308 – dane producenta
Silniki: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 + elektryczny |
Ustawienie silników | poprzecznie z przodu |
Pojemność skokowa | 1598 cm3 |
Maks. moc; mom. silnika benz. | 180 KM/6000; 250 Nm/1750 obr./min |
Maks. moc; mom. silnika elektr. | 110 KM/2500; 320 Nm/500-2500 obr./min |
Całk. moc/mom. sys. hybryd. | 225 KM/360 Nm |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 8/przedni |
0-100 km/h; prędkość maks. | 7,5 s; 235 (EV: 135) km/h |
Zużycie wg WLTP (95 okt./prądu) | 1,2 l/bd. na 100 km |
Emisja CO2 wg WLTP | 27 g/km |
Czas ład. wallbox 7,4 kW (32 A) | 0-100 proc.: 1 godz. 55 min |
Poj. bagaż./zb. paliwa/akum. (brutto) | 361-1271/40 l/12,4 kWh |
Masa przyczepy z hamulcem/bez | 1500/750 kg |
Marka i model opon test. auta | Continental WinterContact T870 P |
Rozmiar opon | 225/40 R 18 |
Nowy Peugeot 308 – wyposażenie
Wersja | GT Pack Hybrid 225 |
6 airbagów/reflektory LED Matrix | S/S |
Klima aut. 2-str./utrzym. środk. pasa ruchu | S/S |
Navi/kamery 360°/wirtual. zegary | S/S/S |
Focal Premium Hi-Fi/fotel kier. AGR | S/S |
Ładow. pokład.7,4 kW/adaptac. temp. | 1800 zł/S |
Otw. szklany dach/dostęp bezklucz. | 5500 zł/S |
Podgrzew. fotele przód z f. masażu | S |
Lakier specjalny/alufelgi 18 cali | 3500 zł/S |
Nowy Peugeot 308 – gwarancje/ceny
Cena podstawowa test. wersji | 178 500 zł |
Gwarancja mech./na akumulator | 2 lata/8 lat lub 160 tys. km |
Przeglądy | co 30 tys. km lub co rok |
Cena testowanego auta | 189 300 zł |
Galeria zdjęć
Nowy Peugeot 308 otrzymał nie tylko bardziej drapieżną stylistykę, lecz także zmodyfikowaną platformę podwoziową EMP2, umożliwiającą między innymi zastosowanie hybrydowego napędu typu plug-in (do wyboru wersje 180 i 225 KM).
Nowy 308 jest dłuższy o 11 cm, niższy o 2 cm i ma większy o 5,5 cm rozstaw osi.
Kompaktowe 308 to pierwszy model Peugeota, który otrzymał nowe logo producenta. Pod nim ukryto radar wykorzystywany przez systemy asystujące.
Przyciemnione tylne szyby i światła, czarne alufelgi oraz chromowane końcówki wydechu nadają „308-ce” GT Pack rasowy charakter. Prześwit wynosi 14 cm.
Doładowany benzyniak 180 KM jest połączony ze 110-konną jednostką elektryczną. Napęd trafia na przednią oś.
Mimo wielu krytycznych uwag pod adresem i-Cockpitu Peugeot postanowił kontynuować to rozwiązanie w kolejnej generacji 308. Mała kierownica potrafi nadal zasłaniać część zegarów (w GT i GT Pack wirtualne 3D). Podoba nam się jakość materiałów (w wersjach hybrydowych przeszyte zieloną nicią) i obsługa nowych multimediów.
W GT Pack seryjne trójwymiarowe wirtualne zegary. Są ładne, oryginalne, ale nie zawsze czytelne (np. brak wskazań prędkości na tarczy). W 308 PHEV do wyboru 3 tryby jazdy. W elektrycznym można jechać do 135 km/h.
Wybór przełożeń możliwy selektorem na tunelu środkowym...
...lub łopatkami za kierownicą.
Świetnie podpierające ciało na zakrętach oraz wygodne w trasach fotele AGR (std. w GT Pack). Oba przednie mają funkcję podgrzewania i masażu oparcia (z regulacją trybów i intensywnością).
Fotel kierowcy ma elektryczne sterowanie z pamięcią ustawień i regulacją długości siedziska
Mimo opcjonalnego okna dachowego (otwierane) ilość miejsca nad głową jest OK. Na wysokości kolan przestrzeni jest na styk, brakuje jej na stopy, gdy pasażer z przodu obniży swój fotel.
Pełne ładowanie z domowego gniazdka 230 V (8 A) za pomocą standardowe ładowarki 3,7 kW zajmuje 7 godz. 5 min.
Pod podłogą bagażnika znajduje się akumulator 12,4 kWh. Standardowo jest połączony z ładowarką pokładową o mocy 3,7 kW (7,4 kW za dopłatą 1800 zł). Układ hybrydowy waży dodatkowe 300 kg i realnie pozwala przejechać na prądzie 39 km.
Jeśli nie macie dostępu do punktu ładowania, a będziecie potrzebować wjechać do strefy dostępnej tylko dla elektryków, możecie uzupełnić baterię z silnika spalinowego. Nie jest to ekologiczne, bo zwiększa zużycie paliwa.
Na ekranie multimediów można nie tylko obserwować przepływ energii między silnikami a akumulatorem, lecz także otrzymać info o zużyciu prądu.
Obsługa klimatyzacji na ekranie. Plus za przyciski szybkiego wyboru (analogowe i elektroniczne).
Wysoki komfort podróży zwiększa dwustrefowa klimatyzacja, wyposażona w filtr HE. Umieszczony w kabinie czujnik pyłu zawieszonego PM 2.5 (cząstek stałych) określa stan jakości powietrza i wyświetla go na ekranie multimediów. Filtr docenicie podczas postoju w korkach lub jazdy za starą ciężarówką.
Bagażnik wersji hybrydowej (361 l) jest pomniej-szony względem klasycznych spalinówek o 51 l. Plus za otwór na narty, minus za próg po złożeniu oparcia kanapy.
Nowego Peugeota 308 można zamówić z silnikami benzynowymi, wysokoprężnymi i napędem hybrydowym. Planowane jest też wprowadzenie na rynek wersji elektrycznej.