- Elektryczne Porsche Taycan 4 Cross Turismo jest "uterenowioną" wersją Taycana i dzięki temu lepiej sprawdza się w polskich realiach
- Samochodem może wygodnie podróżować nawet cała rodzina, a funkcjonalność modelu zwiększa sensowna przestrzeń bagażowa
- Pod względem własności trakcyjnych i wrażeń z jazdy to rodzinne Porsche wysoko ustawia poprzeczkę, a przy tym nie emituje zanieczyszczeń
- Samochód został użyczony przez importera, a po teście zwrócony
Porsche Taycan 4 Cross Turismo – opis modelu
Zacznijmy od tego, że Porsche Taycan 4 Cross Turismo to "kawał fury", który niemal niczym nie zdradza drzemiącego w nim potencjału. A ten w dużej mierze zawdzięcza elektrycznemu napędowi, który bezgłośnie i bez jakichkolwiek wibracji niezwykle sprawnie wprawia w ruch ten, bądź co bądź, duży samochód. Wizualnie Taycan wydaje się nawet większy, niż wskazują na to wymiary auta. Z długością 4974 mm śmiało możemy zestawić go, np. z kombi BMW serii 5, od którego jest dłuższe jedynie o 11 mm.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Co innego, gdy mówimy o szerokości i wysokości nadwozia. Chociaż Taycan 4 Cross Turismo jest nieco wyżej zawieszony niż "zwykły" Taycan, to z wysokością wynoszącą 1409 mm jest zauważalnie niższy od wielu aut kombi. Dla przykładu przywoływane już wcześniej BMW serii 5 jest niemal 100 mm wyższe. Ta względnie nieduża wysokość w połączeniu z szerokim nadwoziem tworzy jedyny w swoim rodzaju efekt wizualny, z masywną, nisko osadzoną sylwetką, której przednią część stanowi długa maska, a cała kabina jest przesunięta do tyłu.
Dzięki temu zabiegowi nie ma szans, żeby samochód pomylić z jakimkolwiek innym, a przede wszystkim, żeby nie zauważyć, że to Porsche. Ale duża szerokość (1967 mm), która korzystnie wpływa na stabilność auta podczas jazdy, ma też swoje mniej pozytywne konsekwencje. Jeśli chcemy zostawiać samochód w garażu, ten musi być wystarczająco szeroki. Powiedzmy sobie jednak jasno, jeśli stać kogoś na auto z pół miliona złotych (cena bazowa testowanego modelu to 473 tys. zł), to kwestie garażowania nie są na pewno tymi, które mogłyby zniechęcić do zakupu Taycana 4 Cross Turismo.
Porsche Taycan 4 Cross Turismo – wnętrze
Wnętrze to udana mieszanka klasyki i nowoczesności. Rozłożenie poszczególnych elementów do obsługi auta natychmiast przywodzą na myśl pozostałe modele Porsche. Ale jako że mamy już XXI wiek i praktycznie większość producentów przestawiła się na cyfrowe wyświetlacze, znajdziemy je również w Taycanie 4 Cross Turismo. Ten główny o przekątnej 16,8 cala umieszczono za kierownicą. Wyświetlane są na nim m.in. informacje dotyczące jazdy i trybów pracy układu napędowego. Co ciekawe, niektóre funkcjami możemy sterować dotykowo z poziomu tego wyświetlacza.
Mniejszy ekran (10,9 cala) umieszczono na górze konsoli centralnej i ten pełni rolę centrum sterowania dla systemu multimedialnego. Trzeci, najmniejszy ekran (8,4 cala) umieszczono na środkowym tunelu pomiędzy przednimi fotelami. Ten umożliwia sterowanie różnymi funkcjami, w tym np. obsługę układu klimatyzacji, a naciśnięcie wirtualnych przycisków potwierdzają informacje zwrotne w postaci odpowiedzi haptycznych, jak np. w smartfonie.
- Przeczytaj także: Sprawdziłem, czy elektryczny silnik rzeczywiście najlepiej sprawdza się w małym aucie
Porsche Taycan 4 Cross Turismo – bagażnik
Zaletą "uterenowionego" Taycana 4 Cross Turismo jest dość duża ilość miejsca we wnętrzu. To Porsche, które może pełnić funkcję rodzinnego auta na każdą okazję. Śmiało może podróżować nim nawet czwórka dorosłych osób, przy czym zarówno te jadące z przodu, jak i osoby siedzące z tyłu (o czym przekonałem się, jadąc z dość postawnymi sąsiadami) nie mogą narzekać na ciasnotę.
Do tego dochodzi jeszcze możliwość zabrania bagażu. Ten możemy umieścić w kufrze za tylnymi siedzeniami. Licząc do górnej krawędzi tylnych foteli, jego pojemność wynosi słuszne 446 l. Gdy Taycanem podróżuje jedna, ewentualnie dwie osoby, można złożyć tylne siedzenia i powiększyć przestrzeń bagażową do 1212 l. Gdyby i to było zbyt mało, w odwodzie pozostaje jeszcze przedni kufer (84 l). Jego regularny kształt i dość duża pojemność zachęcają do włożenia tu np. walizki kabinowej, którą przy można zabrać ze sobą na pokład podczas podróży lotniczej.
Porsche Taycan 4 Cross Turismo – prowadzenie
Oprócz dużej ilości miejsca w kabinie kolejną zaletą "uterenowionego" Porsche Taycana są jego właściwości jezdne. Nieznacznie wyższe zawieszenie niż w wielu innych modelach niemieckiej marki sprawia, że pokonywanie np. progów zwalniających nie oznacza dylematu — przejadę bez problemu, czy przytrę brzuchem. A to wszystko bez specjalnego poświęcania stabilności i pewności prowadzenia. Pod tym względem Taycan 4 Cross Turismo to rasowe Porsche.
Nawet przy dość spokojnej jeździe ten, jak by nie patrzeć, rodzinny model nie pozostawia złudzeń, że mamy do czynienia z autem nastawionym na sportowe doznania. Dość twarde zawieszenie po włączeniu trybu Sport staje się jeszcze twardsze. Ale żeby była jasność, to wszystko nie oznacza braku komfortu. Owszem, nie poczujemy się jak na wygodnej kanapie, ale nie będziemy mieli także wrażenia, że siedzimy na desce.
Porsche Taycan 4 Cross Turismo – wrażenia z jazdy
Chociaż 4 Cross Turismo jest podstawową, czytaj najsłabszą, wersją podwyższonego Taycana, to i tak trudno narzekać na niedostatki mocy lub dynamiki. Elektryczny napęd przenosi na cztery koła moc 280 kW (380 KM). Gdy skorzystamy z chwilowego zwiększenia mocy z Launch Control, moc rośnie do 350 kW (476 KM). Dzięki temu auto rozpędza się od 0 do 100 km/h w 5,1 s (z Launch Control) i kończy przyspieszać, gdy Taycan 4 Cross Turismo osiągnie prędkość maksymalną 220 km/h.
Jak można oczekiwać po aucie elektrycznym, podczas jazdy można rozkoszować się praktycznie całkowitym brakiem wibracji i kojącą ciszą. Tak, Taycan 4 Cross Turismo jest bardzo dobrze dopracowany akustycznie i nawet przy prędkościach autostradowych trudno autu cokolwiek zarzucić. Jeśli mogłoby to stanowić dla kogoś problem, zawsze może sięgnąć po opcjonalne wyposażenie, które Porsche określa jako sportowy dźwięk Porsche Electric Sport Sound i za które trzeba dopłacić niecałe 2,2 tys. zł.
- Przeczytaj także: Range Rover Sport 3.0D. Luksusowy, terenowy, a do tego jeszcze sportowy i z dieslem
Porsche Taycan 4 Cross Turismo – zużycie energii
Co istotne w tym wszystkim, sportowe doznania nie są okupione absurdalnie wysokim zużyciem energii. Oczywiście, gdy będziemy chcieli wykorzystać pełen potencjał, musimy liczyć się z szybkim wyczerpaniem zapasu energii. Ale w codziennej jeździe zużycie prądu na poziomie 20-21 kWh nie stanowi wyczynu, choć żaden problem osiągnąć zużycie sięgające 26 i więcej kWh. Biorąc pod uwagę fakt, że wbudowana bateria ma pojemność 83,7 kWh (netto), podawany przez producenta zasięg w trybie mieszanym przekraczający 400 km jest jak najbardziej realny. Nie ma co jednak wierzyć, że nawet podczas miejskich podróży zdołamy pokonać ponad 550 km.
Porsche Taycan 4 Cross Turismo – koszty zakupu
Atutem Porsche Taycana 4 Cross Turismo są nie tylko fantastyczne własności jezdne i przestronne wnętrze, lecz także możliwość daleko idącej personalizacji auta. Oczywiście każde odstępstwo od już i tak bogatego wyposażenia standardowego oznacza dodatkowy wydatek. Dowód? Wnętrze bez skórzanych elementów wykończone w dwóch kolorach: Graphite Blue/Slate Grey wymaga dopłaty ponad 17,5 tys. zł, a Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) niemal 14,2 tys. zł.
Warto zastanowić się nad sensownością zakupu 21-calowych felg Cross Turismo Design. Co prawda prezentują się one niesamowicie, ale na wielu polskich drogach wciąż mogą okazać się kłopotliwe w użytku, a kosztują, bagatela, prawie 18,4 tys. zł. Polakierowanie obręczy na kolor Vesuvius Grey winduje cenę auta o ponad 5 tys. zł.
Najdroższą opcją w testowanym modelu był stały dach panoramiczny z kontrolą stopnia nasłonecznienia (VLC). Za luksus dozowania ilości światła słonecznego przenikającego do wnętrza Taycana 4 Cross Turismo Porsche każe sobie zapłacić prawie 22 tys. zł. Nic więc dziwnego, że cena testowego egzemplarza znacząco przekroczyła koszt zakupu bazowej wersji (473 tys. zł) i osiągnęła poziom ponad 722 tys. zł. W czasie kilku dni przekonałem się jednak o tym, że przynajmniej część z udogodnień oferowanych przez Porsche faktycznie warto wybrać, podobnie jak samego Taycana 4 Cross Turismo.