Auto Świat EV Testy Sprawdziłem, czy elektryczny silnik rzeczywiście najlepiej sprawdza się w małym aucie

Sprawdziłem, czy elektryczny silnik rzeczywiście najlepiej sprawdza się w małym aucie

Renault Zoe E-Tech to przedstawiciel klasy B, a zatem samochód, który powinien najlepiej sprawdzić się podczas jazdy w mieście. Pod maską francuskiego malucha pracuje elektryczny silnik, a taki napęd wydaje się optymalny w przypadku miejskiego modelu. Podczas testu sprawdziłem, jak spisuje się na zakorkowanych ulicach i czy rzeczywiście jazda na prąd to najlepszy wybór do takiego samochodu.

Renault Zoe
Zobacz galerię (27)
Tomasz Kamiński / Auto Świat
Renault Zoe
  • Renault Zoe E-Tech napędzane jest elektrycznym silnikiem produkującym 136 KM oraz 245 Nm
  • Samochód rozpędza się do 100 km/h po 9,5 s, prędkość maksymalna wynosi 140 km/h, natomiast maksymalny zasięg to 386 km
  • Renault Zoe E-Tech dostępny jest obecnie w wersji wyposażeniowej Iconic, za którą trzeba zapłacić od 180 500 zł, a testowany egzemplarz to wydatek 194 200 zł
  • Samochód został użyczony przez importera, a po teście zwrócony

Renault Zoe E-Tech – dla kogo?

Renault Zoe E-Tech to nie tylko propozycja dla fanów elektrycznych samochodów. To także idealny pojazd dla osób, które większość czasu spędzają podczas jazdy w mieście. To jednak także samochód dla kierowców, których nie zraża konieczność zapłacenia za model klasy B niemal 200 tys. zł.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Renault Zoe E-Tech – opis modelu

Renault Zoe E-Tech to niemal weteran wśród elektrycznych samochodów, w produkcji jest już od 2012 r. Jednak w obecnej postaci samochód różni się nieco od tego, który pojawił się w 2012 r., bowiem w 2019 r. samochód poddano modernizacji.

Renault Zoe E-Tech to typowy, 5-drzwiowy przedstawiciel segmentu B. Z przodu wyróżniają się efektownie ukształtowane reflektory oraz duży wlot powietrza pod zderzakiem. Z kolei z tyłu na pierwszy plan wysuwają się lampy w kształcie rombu. Patrząc na pojazd z boku, ma się wrażenie obcowania z 3-drzwiowym modelem.

To dlatego że klamki tylnych drzwi ukryto sprytnie w ich ramkach. Niestety, takie rozwiązanie niesie za sobą również minus w postaci niewygodnego otwierania drzwi.

Renault Zoe E-Tech – wrażenia z jazdy

Renault Zoe E-Tech napędzany jest elektrycznym silnikiem o mocy 135 KM. Dzięki niemu samochód rozpędza się do setki po 9,5 s. Podczas jazdy do wyboru jest standardowy tryb lub ustawienie Eco.

To w pierwszym z nich dynamika zadowoli nawet najbardziej wybrednych kierowców. To prawda, że przyspieszenie do setki po 9,5 s nie robi wrażenia (szczególnie w przypadku elektrycznego samochodu, który kojarzony jest ze świetną dynamiką), ale subiektywnie ma się odczucie znacznie lepszego przyspieszenia.

Renault Zoe
Renault ZoeTomasz Kamiński / Auto Świat

Kiedy ustawimy tryb Eco, dynamika pojazdu zmniejsza się odczuwalnie. Reakcja na wciskanie pedału gazu staje się mniej spontaniczna, a pojazd zwiększa prędkość z wyraźnym ociąganiem. Trzeba jednak przyznać, że w takim ustawieniu Renault Zoe E-Tech rozpędza się wystarczająco sprawnie, a samochód nie staje się zawalidrogą.

Podczas jazdy doceniliśmy również ciszę, jaka panuje we wnętrzu. Dopiero po przekroczeniu 100 km/h słyszalne stają się odgłosy toczenia oraz wiatru owiewającego karoserię. Na szczęście są one na tyle niewielkie, że nie obniżają akustycznego komfortu podróżowania.

Renault Zoe E-Tech – wnętrze

Renault Zoe E-Tech ma część pasażerską, której wykończenie budzi mieszane uczucia. Z jednej strony cieszą miękkie materiałowe wstawki na desce rozdzielczej, a z drugiej nieprzyjemne w dotyku okazują się twarde plastiki na drzwiach czy na podszybiu. Poza tym nieciekawa jest sztuczna skóra, którą wykończono siedzenia oraz kierownicę.

Renault Zoe E-Tech nie jest wprawdzie mistrzem przestronności, ale wygospodarowana ilość miejsca na nogi czy nad głowami w obu rzędach siedzeń w zupełności wystarczy nie tylko w trakcie krótkich, miejskich przejażdżek, lecz także podczas dalszych wyjazdów.

Renault Zoe
Renault ZoeTomasz Kamiński / Auto Świat

W aucie doceniliśmy również wygodną pozycję za kierownicą oraz łatwą obsługę urządzeń pokładowych. Poszczególne funkcje aktywuje się za pośrednictwem dotykowego ekranu o przekątnej 9,3 cala lub za pomocą dużych pokręteł i przycisków. Na pochwałę zasługują również czytelne, cyfrowe wskaźniki eksponowane na 10,25-calowym

Renault Zoe E-Tech – pojemność i ustawność bagażnika

Renault Zoe E-Tech ma kufer o pojemności 338 l. To całkiem dobra wartość, jak na pojazd klasy B. Jednak gorzej jest, niestety z ukształtowaniem kufra. W testowanym egzemplarzu to przede wszystkim wina umieszczonego na podłodze subwoofera firmy Bose.

Renault Zoe
Renault ZoeTomasz Kamiński / Auto Świat

Wiemy, że Renault Zoe E-Tech nie jest samochodem, w którym możliwości transportowe będą w pierwszej kolejności brane pod uwagę podczas zakupu, niemniej jednak zdarzają się sytuacje, gdy nawet niedużym autem chcemy przewieźć większe gabaryty. Niestety w tym modelu będzie to utrudnione, bowiem po złożeniu tylnej kanapy na podłodze powstają aż dwa, duże progi – po obudowie baterii oraz ze złożonych oparć siedzenia.

Renault Zoe E-Tech – zużycie energii i koszty eksploatacji

Na pokładzie Renault Zoe E-Tech znalazły się akumulatory o pojemności 52 kWh. Po naładowaniu ich na 100 proc., według producenta można pokonać maksymalnie 386 km, a średnie zapotrzebowanie na energię to 17,7 kWh/100 km.

Renault Zoe
Renault ZoeTomasz Kamiński / Auto Świat

Podczas testu udało nam się uzyskać nawet niższe zużycie prądu – na poziomie 16,5 kWh/100 km. Jednak maksymalny zasięg deklarowany przez komputer pokładowy to około 320 km. Na szczęście w miejskich warunkach, dzięki dobrej i częstej rekuperacji dałoby się pokonać około 350 km. To w zupełności wystarczający dystans, jak na miejski model.

Czas ładowania baterii w zakresie 0-100 proc.:

  • gniazdo o mocy 3,7 kW – 16 godz. 10 min;
  • gniazdo o mocy 7,4 kW – 9 godz. 25 min;
  • gniazdo o mocy 11 kW – 6 godz.;
  • gniazdo o mocy 22 kW – 3 godz.

Czas ładowania baterii w zakresie 0-80 proc. za pomocą gniazda o mocy 50 kW to 1 godz. 10 min.

Renault Zoe E-Tech – prowadzenie

Renault Zoe E-Tech ma zawieszenie, które dobrze radzi sobie z tłumieniem wszelkich nierówności nawierzchni. Francuski elektryczny maluch nie jest sportowym modelem, zatem nie oczekujemy od niego możliwości dynamicznego pokonywania zakrętów. Jednak pod tym względem samochód również sprawdza się, a to przede wszystkim zasługa baterii umieszczonych w podłodze.

Taka zabudowa obniża środek ciężkości, a tym samym przyczynia się do zapobiegania nadmiernych przechyłów karoserii. Szkoda tylko, że w opanowaniu pojazdu nie pomaga mało precyzyjny układ kierowniczy.

Renault Zoe E-Tech – finansowanie i gwarancja

Renault Zoe E-Tech to, niestety drogi elektryk. Za to niewielkie auto trzeba zapłacić minimum 180 500 zł, a gdy doliczy się ceny opcji, to koszt zakupu testowanego egzemplarza wzrósł do 194 200 zł.

Wziąwszy pod uwagę, że za niemal 200 tys. zł otrzymuje się nieduży pojazd o ograniczonej przydatności podczas dalekich wyjazdów, to jest to wygórowana suma. Niestety, taka jest cena elektromobilności.

Renault Zoe E-Tech – czy warto kupić?

Wydanie na elektryczny samochód niemal 200 tys. zł już dzisiaj nie szokuje. Jednak w przypadku Renaulta Zoe E-Techa trzeba zastanowić się, czy warto wydać taką kwotę. Owszem, auto jest udane, ale jednak to tylko miejski model, a w dodatku jego konstrukcja jest już wiekowa. Poza tym za 184 900 zł można mieć znacznie nowocześniejsze i większe Renault Megane E-Tech, którego elektryczny silnik generuje 131 KM.

NASZA OCENA:
OCENY SZCZEGÓŁOWE:
Przestronność wnętrza:
Eksploatacja:
Jazda:
Utrata wartości:
Pojemność akumulatorów52 kWh
Maksymalna moc100/136 kW/KM
Maksymalny moment obrotowy245 Nm
Skrzynia biegówaut. 1b
Napędprzedni
Przyspieszenie 0-100km/h9.5 s
Prędkość maksymalna140 km/h
Średnie zużycie energii elektrycznej17.7 WLTP kWh/100km
Moc ładowania AC22 kW
Czas ładowania AC180 min
Moc ładowania DC50 kW
Czas ładowania DC70 min
Zasięg samochodu385.97 km
Długość / Szerokość / Wysokość4087/1787/1562 cm
Pojemność bagażnika min-max338 l
Cena od180 500 zł
Rata leasingu od0 zł/miesiąc
Koszt wynajmu od0 zł/doba
Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków