- Renault Zoe E-Tech napędzane jest elektrycznym silnikiem produkującym 136 KM oraz 245 Nm
- Samochód rozpędza się do 100 km/h po 9,5 s, prędkość maksymalna wynosi 140 km/h, natomiast maksymalny zasięg to 386 km
- Renault Zoe E-Tech dostępny jest obecnie w wersji wyposażeniowej Iconic, za którą trzeba zapłacić od 180 500 zł, a testowany egzemplarz to wydatek 194 200 zł
- Samochód został użyczony przez importera, a po teście zwrócony
Renault Zoe E-Tech – dla kogo?
Renault Zoe E-Tech to nie tylko propozycja dla fanów elektrycznych samochodów. To także idealny pojazd dla osób, które większość czasu spędzają podczas jazdy w mieście. To jednak także samochód dla kierowców, których nie zraża konieczność zapłacenia za model klasy B niemal 200 tys. zł.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Renault Zoe E-Tech – opis modelu
Renault Zoe E-Tech to niemal weteran wśród elektrycznych samochodów, w produkcji jest już od 2012 r. Jednak w obecnej postaci samochód różni się nieco od tego, który pojawił się w 2012 r., bowiem w 2019 r. samochód poddano modernizacji.
Renault Zoe E-Tech to typowy, 5-drzwiowy przedstawiciel segmentu B. Z przodu wyróżniają się efektownie ukształtowane reflektory oraz duży wlot powietrza pod zderzakiem. Z kolei z tyłu na pierwszy plan wysuwają się lampy w kształcie rombu. Patrząc na pojazd z boku, ma się wrażenie obcowania z 3-drzwiowym modelem.
To dlatego że klamki tylnych drzwi ukryto sprytnie w ich ramkach. Niestety, takie rozwiązanie niesie za sobą również minus w postaci niewygodnego otwierania drzwi.
Renault Zoe E-Tech – wrażenia z jazdy
Renault Zoe E-Tech napędzany jest elektrycznym silnikiem o mocy 135 KM. Dzięki niemu samochód rozpędza się do setki po 9,5 s. Podczas jazdy do wyboru jest standardowy tryb lub ustawienie Eco.
To w pierwszym z nich dynamika zadowoli nawet najbardziej wybrednych kierowców. To prawda, że przyspieszenie do setki po 9,5 s nie robi wrażenia (szczególnie w przypadku elektrycznego samochodu, który kojarzony jest ze świetną dynamiką), ale subiektywnie ma się odczucie znacznie lepszego przyspieszenia.
Kiedy ustawimy tryb Eco, dynamika pojazdu zmniejsza się odczuwalnie. Reakcja na wciskanie pedału gazu staje się mniej spontaniczna, a pojazd zwiększa prędkość z wyraźnym ociąganiem. Trzeba jednak przyznać, że w takim ustawieniu Renault Zoe E-Tech rozpędza się wystarczająco sprawnie, a samochód nie staje się zawalidrogą.
Podczas jazdy doceniliśmy również ciszę, jaka panuje we wnętrzu. Dopiero po przekroczeniu 100 km/h słyszalne stają się odgłosy toczenia oraz wiatru owiewającego karoserię. Na szczęście są one na tyle niewielkie, że nie obniżają akustycznego komfortu podróżowania.
Renault Zoe E-Tech – wnętrze
Renault Zoe E-Tech ma część pasażerską, której wykończenie budzi mieszane uczucia. Z jednej strony cieszą miękkie materiałowe wstawki na desce rozdzielczej, a z drugiej nieprzyjemne w dotyku okazują się twarde plastiki na drzwiach czy na podszybiu. Poza tym nieciekawa jest sztuczna skóra, którą wykończono siedzenia oraz kierownicę.
Renault Zoe E-Tech nie jest wprawdzie mistrzem przestronności, ale wygospodarowana ilość miejsca na nogi czy nad głowami w obu rzędach siedzeń w zupełności wystarczy nie tylko w trakcie krótkich, miejskich przejażdżek, lecz także podczas dalszych wyjazdów.
W aucie doceniliśmy również wygodną pozycję za kierownicą oraz łatwą obsługę urządzeń pokładowych. Poszczególne funkcje aktywuje się za pośrednictwem dotykowego ekranu o przekątnej 9,3 cala lub za pomocą dużych pokręteł i przycisków. Na pochwałę zasługują również czytelne, cyfrowe wskaźniki eksponowane na 10,25-calowym
Renault Zoe E-Tech – pojemność i ustawność bagażnika
Renault Zoe E-Tech ma kufer o pojemności 338 l. To całkiem dobra wartość, jak na pojazd klasy B. Jednak gorzej jest, niestety z ukształtowaniem kufra. W testowanym egzemplarzu to przede wszystkim wina umieszczonego na podłodze subwoofera firmy Bose.
Wiemy, że Renault Zoe E-Tech nie jest samochodem, w którym możliwości transportowe będą w pierwszej kolejności brane pod uwagę podczas zakupu, niemniej jednak zdarzają się sytuacje, gdy nawet niedużym autem chcemy przewieźć większe gabaryty. Niestety w tym modelu będzie to utrudnione, bowiem po złożeniu tylnej kanapy na podłodze powstają aż dwa, duże progi – po obudowie baterii oraz ze złożonych oparć siedzenia.
Renault Zoe E-Tech – zużycie energii i koszty eksploatacji
Na pokładzie Renault Zoe E-Tech znalazły się akumulatory o pojemności 52 kWh. Po naładowaniu ich na 100 proc., według producenta można pokonać maksymalnie 386 km, a średnie zapotrzebowanie na energię to 17,7 kWh/100 km.
Podczas testu udało nam się uzyskać nawet niższe zużycie prądu – na poziomie 16,5 kWh/100 km. Jednak maksymalny zasięg deklarowany przez komputer pokładowy to około 320 km. Na szczęście w miejskich warunkach, dzięki dobrej i częstej rekuperacji dałoby się pokonać około 350 km. To w zupełności wystarczający dystans, jak na miejski model.
Czas ładowania baterii w zakresie 0-100 proc.:
- gniazdo o mocy 3,7 kW – 16 godz. 10 min;
- gniazdo o mocy 7,4 kW – 9 godz. 25 min;
- gniazdo o mocy 11 kW – 6 godz.;
- gniazdo o mocy 22 kW – 3 godz.
Czas ładowania baterii w zakresie 0-80 proc. za pomocą gniazda o mocy 50 kW to 1 godz. 10 min.
Renault Zoe E-Tech – prowadzenie
Renault Zoe E-Tech ma zawieszenie, które dobrze radzi sobie z tłumieniem wszelkich nierówności nawierzchni. Francuski elektryczny maluch nie jest sportowym modelem, zatem nie oczekujemy od niego możliwości dynamicznego pokonywania zakrętów. Jednak pod tym względem samochód również sprawdza się, a to przede wszystkim zasługa baterii umieszczonych w podłodze.
Taka zabudowa obniża środek ciężkości, a tym samym przyczynia się do zapobiegania nadmiernych przechyłów karoserii. Szkoda tylko, że w opanowaniu pojazdu nie pomaga mało precyzyjny układ kierowniczy.
Renault Zoe E-Tech – finansowanie i gwarancja
Renault Zoe E-Tech to, niestety drogi elektryk. Za to niewielkie auto trzeba zapłacić minimum 180 500 zł, a gdy doliczy się ceny opcji, to koszt zakupu testowanego egzemplarza wzrósł do 194 200 zł.
Wziąwszy pod uwagę, że za niemal 200 tys. zł otrzymuje się nieduży pojazd o ograniczonej przydatności podczas dalekich wyjazdów, to jest to wygórowana suma. Niestety, taka jest cena elektromobilności.
Czytaj więcej o RENAULT ZOERENAULT Zoe - galeria
Renault Zoe E-Tech – czy warto kupić?
Wydanie na elektryczny samochód niemal 200 tys. zł już dzisiaj nie szokuje. Jednak w przypadku Renaulta Zoe E-Techa trzeba zastanowić się, czy warto wydać taką kwotę. Owszem, auto jest udane, ale jednak to tylko miejski model, a w dodatku jego konstrukcja jest już wiekowa. Poza tym za 184 900 zł można mieć znacznie nowocześniejsze i większe Renault Megane E-Tech, którego elektryczny silnik generuje 131 KM.