- Porsche potrafi: dwa silniki, aż 761 KM i zużycie tylko 24 kWh na 100 km
- Sprawdziliśmy, że Taycan Turbo S przyspiesza od 0 do 200 km/h w 9,9 s
- Porsche obiecuje zasięg 401 km, tymczasem w naszym teście wyszło...
Bezemisyjna jazda i komfort akustyczny to cechy, które przemawiają za autami elektrycznymi, mniej – cena zakupu i niewielki zasięg. Również odnajdujemy je w Porsche Taycanie, tyle że poza nimi ten elektryk zachwyca właściwościami jezdnymi i osiągami godnymi superauta. W teście druga odmiana nadwoziowa Taycana – Cross Turismo (od 2022 r. dostępna jest trzecia – Sport Turismo) w topowej wersji Turbo S o mocy 761 KM.
Przeczytaj też:
Porsche Taycan Cross Turismo – nowy tryb jazdy Gravel
Uterenowione kombi – tak w pierwszej chwili pomyśleliśmy o nowym modelu Porsche. Ale stwierdzenie to nie pasuje do auta, które ma zaledwie 1,4 m wysokości, muskularne obłości i opadającą linię dachu. Owszem, zwiększony o 20 mm względem pozostałych wersji prześwit (dzięki pneumatycznemu zawieszeniu z możliwością regulacji), wykonane z ciemnego tworzywa osłony nadkoli i progów oraz dodatkowy tryb jazdy Gravel sugerują zdolność do jazdy poza asfaltem. Założymy się jednak, że nikt autem ze sportowym ogumieniem i prześwitem 15,7 cm nie będzie zapuszczał się w teren.
Porsche Taycan Cross Turismo – z tyłu więcej miejsca nad głową
To Porsche na pewno jednak zwróci uwagę przechodniów, bo zachwyt nad offroadowym stylem przynosi w końcu popularność – patrz SUV-y. One jednak są znacznie praktyczniejsze. Wyżej poprowadzona linia dachu w Cross Turismo, owszem, pozwoliła uzyskać z tyłu kilka dodatkowych centymetrów nad głową (wraz z opcjonalnym panoramicznym dachem nawet 6 cm), ale w Taycanie z tyłu nie siedzi się tak wygodnie, jak we flagowych limuzynach Mercedesa czy BMW. Po kombi, o, przepraszamy, raczej shooting brake’u, spodziewaliśmy się też większego przyrostu przestrzeni bagażowej. Tymczasem w testowym Turbo S jest jej z tyłu mniej (379 l) niż w klasycznym Taycanie (407 l). Komu zależy na większym kufrze, musi siłą rzeczy w Cross Turismo zrezygnować z wersji Turbo. Wówczas auto dysponuje tylnym kufrem 430 l plus 84-litrowym z przodu.
Porsche Taycan Cross Turismo – praktyczny, ale nie rodzinny
Nie nastawiajcie się jednak na to, że Cross Turismo jest idealnym wakacyjnym rodzinnym pojazdem. Po pierwsze, jego ładowność wynosi mniej niż 500 kg, po drugie, każdy dodatkowy kilogram zwiększa zużycie prądu, a po trzecie, zasięg znacznie kurczy się przy dużych prędkościach. W tej ostatniej kwestii nie jest jednak tak źle, bowiem na odcinku autostradowym ważący ponad 2,3 t Taycan przy średniej prędkości 119 km/h zużywał 26,5 kWh/100 km, co pozwala bez bagażu i z kierowcą pokonać 315 km. Ale nawet biorąc pod uwagę lepiej rozwiniętą sieć szybkich ładowarek na południu Europy, nie zachęca nas to do urlopowego wyjazdu Taycanem do Włoch lub Chorwacji (4 ładowania).
Porsche Taycan Cross Turismo – pieruńsko szybki
Za to z chęcią udamy się nim (zwłaszcza w wersji Turbo S) na niemiecką autostradę (oczywiście, taką bez ograniczeń prędkości) lub na tor. Podróżowanie z prędkością 250 km/h to nadal w elektrykach rzadkość, podobnie jak uzyskiwanie przyspieszeń od 0 do 100 km/h w 2,9 s (do 200 km/h w 9,9 s!). I te parametry Taycana Turbo S zapamiętaliśmy z testu najbardziej, bowiem podczas prób pomiaru przyspieszenia mieliśmy obawy, że za chwilę odetnie nam prąd... tym razem w mózgu.
Porsche Taycan Cross Turismo – naszym zdaniem
Ten samochód jest pełen sprzeczności. Po pierwsze, jest superautem mającym nadwozie kombi, po drugie, mimo świetnych osiągów i fenomenalnego prowadzenia nadal pozostaje komfortowy, po trzecie, ma w nazwie "Turbo S", choć to elektryk i żadnej turbiny nie ma. Wcale nie jestem tym zaskoczony, bo inżynierowie Porsche już nie raz udowodnili (choćby w "911-ce", która ma silnik z tyłu i prowadzi się ją fenomenalnie), że przeciwności są po to, by je przezwyciężać. Nie przepadam za elektrykami, ale gdybym już musiał nimi jeździć (za kilka lat nie będę miał wyboru), to niech będzie to Taycan Turbo S w praktycznej odmianie Cross Turismo.
Ocena końcowa: 5
Porsche Taycan Cross Turismo Turbo S – pomiary "Auto Świat"
Przyspieszenie 0-50 km/h | 1,2 s |
0-100/0-130 km/h | 2,9/4,4 s |
0-160/0-200 km/h | 6,3/9,9 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 1,4 s |
80-120 km/h | 1,7 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 2388/492 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 48/52 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 11,3/11,3 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 44,0 m* (opony zimowe) |
gorące | 45,1 m* (opony zimowe) |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 56 dB (A) |
przy 100 km/h | 62 dB (A) |
przy 130 km/h | 66 dB (A) |
Średnie zużycie prądu | 24,0 kWh/100 km |
Zasięg rzeczywisty | 348 km |
*pomiary wykonane w temperaturze otoczenia 9 stopni Celsjusza
Porsche Taycan Cross Turismo Turbo S – dane producenta
Silniki, typ, umieszczenie | 2 elektryczne, synchroniczne, z przodu i z tyłu |
Łączna moc maksymalna | 625 (761 KM w trybie boost) |
Łączny moment obrotowy | 1050 Nm (przy Launch Control) |
Skrzynia biegów p./t.; napęd | aut. 1/2; 4x4 |
Poj. akum. brutto/netto | 93,4/83,7 kWh |
0-100 km/h; prędkość maks. | 2,9 s; 250 km/h |
Śr. zużycie prądu wg WLTP | 25,6 kWh/100 km |
Zasięg wg WLTP | 401 km |
Maks. moc ładowania AC/DC | 22/270 kW |
Min. czas ładowania AC/DC | 5 godz./23 min (0-80 proc.) |
Poj. bagażnika (przód/tył) | 84/379-1145 l |
Marka i model opon test. auta | Pirelli P Zero Winter |
Rozmiar opon test. auta p. | t. | 245/45 | 285/40 R 19 |
Masa przyczepy z hamulcem/bez | brak możliwości holowania |
Porsche Taycan Cross Turismo Turbo S – wyposażenie
Wersja | Cross Turismo Turbo S |
Reflektory matrycowe LED | S |
Multim./ładowarka pokł. 22 kW | S/7230 zł |
Nawigacja online/klima 4-stref. | S/3560 zł |
Pakiet Offroad/audio Burmester | 8620/19 890 zł |
Tylna oś skrętna/utrzymanie pasa r. | S/S |
Ceramiczne tarcze hamulcowe | S |
Adapt. stabilizatory PDCC Sport | 14 190 zł |
Adaptac. pneumatyczne zawieszenie | S |
Porsche Taycan Cross Turismo Turbo S – gwarancje/ceny
Cena podst. test. wersji/po doposażeniu | 810 000/1 004 491 zł |
Gwarancja mech./na akumulator | 2 lata/8 lat lub 160 tys. km |
Przeglądy | co 30 tys. km lub 2 lata |
Galeria zdjęć
Precyzja prowadzenia, zachowanie się auta na zakrętach, a do tego komfort jazdy – wszystko to w tym modelu doprowadzono do perfekcji.
Taycana Cross Turismo ma większy o 2 cm prześwit, wykonane z ciemnego tworzywa osłony nadkoli i progów oraz dodatkowy tryb jazdy Gravel.
Wyżej poprowadzona linia dachu zwiększyła przestrzeń nad głowami pasażerów tylnych siedzeń.
Offroadowa stylizacja w elektrycznym aucie, w dodatku sportowym, który przyspiesza od 0 do 100 km/h w 2,9 s.
W elektrycznym Porsche zamiast analogowych przycisków i pokręteł znajdziecie aż cztery ekrany. Choć menu jest przejrzyste, to przy wyborze funkcji trzeba odwrócić wzrok od prowadzenia. Świetne materiały.
Czytelny zestaw wirtualnych zegarów ma możliwość programowania wskazań.
Poza klasycznymi trybami (Sport, Sport Plus, Normal i Range) kierowca Cross Turismo ma dodatkowy – Gravel.
Niezależnie od wybranego trybu można konfigurować twardość amortyzatorów i zwiększać prześwit podwozia.
Realny zasięg wyniósł 348 km – wg WLTP 401 km.
Czterostrefowa klima w opcji (3560 zł). W serii są m.in. asystent utrzymania pasa ruchu, tempomat adaptacyjny, unikanie kolizji z funkcją wykrywania pieszych.
Cienki, szklany oraz wyżej poprowadzony dach sprawia, że wysokim nie zabraknie przestrzeni nad głową. Uda są dobrze podparte, ale na stopy w zimowych butach miejsca nie ma wiele.
Z lewej strony jest gniazdo ładowania prądem zmiennym (Typ 2)...
... z prawej – stałym lub zmiennym (CCS). Takie rozwiązanie docenia się przy miejskich ładowarkach.
Maksymalny prąd ładowania DC to 270 kW. Możliwość ładowania prądem AC z mocą 22 kW to wydatek 7230 zł.
Przestrzeń bagażowa jak w SUV-ie (463 l), tyle tylko, że podzielona: skrytka pod przednią maską mieści 84 l...
... tylny kufer standardowo ma 379 l, a po złożeniu oparć kanapy 1145 l.
Ceny Taycana Cross Curismo Turbo S zaczynają się od 810 000 zł.