• Porsche potrafi: dwa silniki, aż 761 KM i zużycie tylko 24 kWh na 100 km
  • Sprawdziliśmy, że Taycan Turbo S przyspiesza od 0 do 200 km/h w 9,9 s
  • Porsche obiecuje zasięg 401 km, tymczasem w naszym teście wyszło...

Bezemisyjna jazda i komfort akustyczny to cechy, które przemawiają za autami elektrycznymi, mniej – cena zakupu i niewielki zasięg. Również odnajdujemy je w Porsche Taycanie, tyle że poza nimi ten elektryk zachwyca właściwościami jezdnymi i osiągami godnymi superauta. W teście druga odmiana nadwoziowa Taycana – Cross Turismo (od 2022 r. dostępna jest trzecia – Sport Turismo) w topowej wersji Turbo S o mocy 761 KM.

Porsche Taycan Cross Turismo – nowy tryb jazdy Gravel

Uterenowione kombi – tak w pierwszej chwili pomyśleliśmy o nowym modelu Porsche. Ale stwierdzenie to nie pasuje do auta, które ma zaledwie 1,4 m wysokości, muskularne obłości i opadającą linię dachu. Owszem, zwiększony o 20 mm względem pozostałych wersji prześwit (dzięki pneumatycznemu zawieszeniu z możliwością regulacji), wykonane z ciemnego tworzywa osłony nadkoli i progów oraz dodatkowy tryb jazdy Gravel sugerują zdolność do jazdy poza asfaltem. Założymy się jednak, że nikt autem ze sportowym ogumieniem i prześwitem 15,7 cm nie będzie zapuszczał się w teren.

Porsche Taycan Cross Turismo – wymiary Foto: Auto Świat
Porsche Taycan Cross Turismo – wymiary

Porsche Taycan Cross Turismo – z tyłu więcej miejsca nad głową

To Porsche na pewno jednak zwróci uwagę przechodniów, bo zachwyt nad offroadowym stylem przynosi w końcu popularność – patrz SUV-y. One jednak są znacznie praktyczniejsze. Wyżej poprowadzona linia dachu w Cross Turismo, owszem, pozwoliła uzyskać z tyłu kilka dodatkowych centymetrów nad głową (wraz z opcjonalnym panoramicznym dachem nawet 6 cm), ale w Taycanie z tyłu nie siedzi się tak wygodnie, jak we flagowych limuzynach Mercedesa czy BMW. Po kombi, o, przepraszamy, raczej shooting brake’u, spodziewaliśmy się też większego przyrostu przestrzeni bagażowej. Tymczasem w testowym Turbo S jest jej z tyłu mniej (379 l) niż w klasycznym Taycanie (407 l). Komu zależy na większym kufrze, musi siłą rzeczy w Cross Turismo zrezygnować z wersji Turbo. Wówczas auto dysponuje tylnym kufrem 430 l plus 84-litrowym z przodu.

Porsche Taycan Cross Turismo – praktyczny, ale nie rodzinny

Nie nastawiajcie się jednak na to, że Cross Turismo jest idealnym wakacyjnym rodzinnym pojazdem. Po pierwsze, jego ładowność wynosi mniej niż 500 kg, po drugie, każdy dodatkowy kilogram zwiększa zużycie prądu, a po trzecie, zasięg znacznie kurczy się przy dużych prędkościach. W tej ostatniej kwestii nie jest jednak tak źle, bowiem na odcinku autostradowym ważący ponad 2,3 t Taycan przy średniej prędkości 119 km/h zużywał 26,5 kWh/100 km, co pozwala bez bagażu i z kierowcą pokonać 315 km. Ale nawet biorąc pod uwagę lepiej rozwiniętą sieć szybkich ładowarek na południu Europy, nie zachęca nas to do urlopowego wyjazdu Taycanem do Włoch lub Chorwacji (4 ładowania).

Porsche Taycan Cross Turismo – pieruńsko szybki

Za to z chęcią udamy się nim (zwłaszcza w wersji Turbo S) na niemiecką autostradę (oczywiście, taką bez ograniczeń prędkości) lub na tor. Podróżowanie z prędkością 250 km/h to nadal w elektrykach rzadkość, podobnie jak uzyskiwanie przyspieszeń od 0 do 100 km/h w 2,9 s (do 200 km/h w 9,9 s!). I te parametry Taycana Turbo S zapamiętaliśmy z testu najbardziej, bowiem podczas prób pomiaru przyspieszenia mieliśmy obawy, że za chwilę odetnie nam prąd... tym razem w mózgu.

Porsche Taycan Cross Turismo – naszym zdaniem

Ten samochód jest pełen sprzeczności. Po pierwsze, jest superautem mającym nadwozie kombi, po drugie, mimo świetnych osiągów i fenomenalnego prowadzenia nadal pozostaje komfortowy, po trzecie, ma w nazwie "Turbo S", choć to elektryk i żadnej turbiny nie ma. Wcale nie jestem tym zaskoczony, bo inżynierowie Porsche już nie raz udowodnili (choćby w "911-ce", która ma silnik z tyłu i prowadzi się ją fenomenalnie), że przeciwności są po to, by je przezwyciężać. Nie przepadam za elektrykami, ale gdybym już musiał nimi jeździć (za kilka lat nie będę miał wyboru), to niech będzie to Taycan Turbo S w praktycznej odmianie Cross Turismo.

Ocena końcowa: 5

Porsche Taycan Cross Turismo Turbo S – pomiary "Auto Świat"

Przyspieszenie 0-50 km/h 1,2 s
0-100/0-130 km/h 2,9/4,4 s
0-160/0-200 km/h 6,3/9,9 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 1,4 s
80-120 km/h 1,7 s
Masa rzeczywista/ładowność 2388/492 kg
Rozdział masy (przód/tył) 48/52 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 11,3/11,3 m
Hamow. ze 100 km/h        zimne 44,0 m* (opony zimowe)
                                             gorące  45,1 m* (opony zimowe)
Hałas w kabinie przy 50 km/h 56 dB (A)
przy 100 km/h 62 dB (A)
przy 130 km/h 66 dB (A)
Średnie zużycie prądu 24,0 kWh/100 km
Zasięg rzeczywisty 348 km

*pomiary wykonane w temperaturze otoczenia 9 stopni Celsjusza

Porsche Taycan Cross Turismo Turbo S – dane producenta

Silniki, typ, umieszczenie 2 elektryczne, synchroniczne, z przodu i z tyłu
Łączna moc maksymalna 625 (761 KM w trybie boost)
Łączny moment obrotowy 1050 Nm (przy Launch Control)
Skrzynia biegów p./t.; napęd aut. 1/2; 4x4
Poj. akum. brutto/netto 93,4/83,7 kWh
0-100 km/h; prędkość maks. 2,9 s; 250 km/h
Śr. zużycie prądu wg WLTP 25,6 kWh/100 km
Zasięg wg WLTP 401 km
Maks. moc ładowania AC/DC 22/270 kW
Min. czas ładowania AC/DC 5 godz./23 min (0-80 proc.)
Poj. bagażnika (przód/tył) 84/379-1145 l
Marka i model opon test. auta Pirelli P Zero Winter
Rozmiar opon test. auta p. | t.  245/45 | 285/40 R 19
Masa przyczepy z hamulcem/bez brak możliwości holowania

Porsche Taycan Cross Turismo Turbo S – wyposażenie

Wersja Cross Turismo Turbo S
Reflektory matrycowe LED S
Multim./ładowarka pokł. 22 kW S/7230 zł
Nawigacja online/klima 4-stref. S/3560 zł
Pakiet Offroad/audio Burmester 8620/19 890 zł
Tylna oś skrętna/utrzymanie pasa r. S/S
Ceramiczne tarcze hamulcowe S
Adapt. stabilizatory PDCC Sport 14 190 zł
Adaptac. pneumatyczne zawieszenie S

Porsche Taycan Cross Turismo Turbo S – gwarancje/ceny

Cena podst. test. wersji/po doposażeniu 810 000/1 004 491 zł
Gwarancja mech./na akumulator 2 lata/8 lat lub 160 tys. km
Przeglądy co 30 tys. km lub 2 lata