Natychmiastowa dostępność dużego momentu niezależnie od obrotów silnika to marzenie inżynierów od silników spalinowych. W jednostce elektrycznej to norma, dlatego sięgnięcie po nią w przypadku producentów aut sportowych było tylko kwestią czasu. Na taki napęd zdecydowało się także Porsche, które od 2019 roku oferuje pierwsze zaprojektowane od podstaw seryjne auto elektryczne.
Choć patrząc na Taycana, trudno w to uwierzyć, ten sportowy elektryk jest sedanem. Dodajmy: całkiem przestronnym i funkcjonalnym. W dwóch rzędach siedzeń wygodnie mogą podróżować 4 dorosłe osoby, choć ze względu na nisko osadzone siedzenia ani wysiadanie, ani zapinanie dzieci w fotelikach nie należy do wygodnych czynności. Do Taycana zabierzecie całkiem przyzwoitą ilość bagażu (491 l), ale podczas pakowania walizek trzeba je rozdzielić na dwa kufry.
Porsche Taycan RWD – silnik
Bazową wersję Taycana (czyt. tylnonapędową) można kupić dopiero od stycznia bieżącego roku. Dysponuje mocą 326 KM, ale gdy do niej zamówicie mocniejszy akumulator (netto 83,7 kWh), moc wzrośnie do 380 KM (przy użyciu Launch Control nawet do 476 KM). Takim zapasem mocy dysponował nasz egzemplarz, który gwarantował superosiągi (0-100 km/h w 5,4 s). W ich uzyskaniu pomagała wyjątkowa wśród aut elektrycznych dwustopniowa przekładnia, zamocowana wraz z silnikiem przy tylnej osi. Do jej pracy mamy jedną uwagę, bowiem podczas testu z okolic tylnej osi dochodziły nieprzyjemne szarpnięcia, przypominające brutalną zmianę biegów. Szokujące (tym razem pozytywnie) okazało się zużycie energii, które na dystansie niemal 500 km wyniosło tylko 20,1 kWh/100 km. Jedyne, co nam przeszkadzało, to brak pamięci ustawienia rekuperacji i rasowego brzmienia silnika.
Porsche Taycan RWD – prowadzenie
To, że Taycan jest ciężkim (2,1 t) autem elektrycznym, w niczym nie przeszkadza. Jego układ kierowniczy natychmiastowo wykonuje polecenia prowadzącego bez zbędnej nerwowości. Podwozie z kolei zachęca do sportowej jazdy i pozostawia dużą rezerwę komfortu.
Porsche Taycan RWD – koszty
Bazowy Taycan jest wyraźnie tańszy od mocniejszych wariantów, ale wcale nie tani. Cena zaczyna się od 389 000 zł za wariant 326 KM. Gdy wybierzecie mocniejszy akumulator (i moc) oraz pakiet Sport Chrono, cena szybko pójdzie w górę.
Porsche Taycan RWD – to nam się podoba
-
znakomite osiągi,
-
niskie zużycie energii (duży realny zasięg),
-
wzorowe prowadzenie
Porsche Taycan RWD – to nam się nie podoba
-
wysoka cena,
-
szarpania pochodzące z tylnej osi,
-
mało rasowe brzmienie,
-
brak pamięci rekuperacji
Porsche Taycan RWD – moim zdaniem
Taycan to obecnie najlepszy elektryk na rynku. Bazowa wersja potrafi osiągnąć 100 km/h ze startu po 5,4 s i rozpędzić się do 230 km/h. Co najważniejsze, można nim bez trudu przejechać ponad 400 km. Jeśli musiałbym już jeździć elektrykiem, niech to będzie Taycan. Niesmak pozostawiły szarpania układu napędowego.
Porsche Taycan RWD – osiągi
Przyspieszenie 0-100 km/h
|
5,4 s
|
Prędkość maksymalna
|
230 km/h
|
Zużycie (WLTP) średnie
|
21,5-25,4 kWh/100 km
|
Emisja CO2 (WLTP)
|
0 g/km
|
Teoretyczny zasięg
|
407-484 km
|
Porsche Taycan RWD – dane techniczne
Silnik
|
elektryczny synchroniczny
|
Umieszczenie silnika
|
przy tylnej osi
|
Moc maksymalna
|
380 KM (chwil. 476 KM)
|
Moment obrotowy
|
357 Nm
|
Napęd/skrzynia biegów
|
na koła tylne/2-stop.
|
Dł./szer./wysokość
|
4963/1966/1395 mm
|
Rozstaw osi
|
2900 mm
|
Poj. bagażników (p./t.)
|
84/407 l
|
Masa własna/ładowność
|
2130/665 kg
|
Poj. akumul. (brutto/netto)
|
93,4/83,7 kWh
|
Maks. moc ład. prąd. stał.
|
270 kW
|
Cena z akum. Perf. Plus
|
od 413 825 zł
|