- Bazowy Porsche Taycan dostępny jest wyłącznie z tylnym napędem
- Dla wersji RWD dostępne są dwie wersje mocy: 326 i 380 KM
- Testowy Taycan rozpędza się do „setki” w 5,4 s i ma zasięg ponad 400 km
- Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Natychmiastowa dostępność dużego momentu niezależnie od obrotów silnika to marzenie inżynierów od silników spalinowych. W jednostce elektrycznej to norma, dlatego sięgnięcie po nią w przypadku producentów aut sportowych było tylko kwestią czasu. Na taki napęd zdecydowało się także Porsche, które od 2019 roku oferuje pierwsze zaprojektowane od podstaw seryjne auto elektryczne.
Porsche Taycan RWD – nadwozie
Choć patrząc na Taycana, trudno w to uwierzyć, ten sportowy elektryk jest sedanem. Dodajmy: całkiem przestronnym i funkcjonalnym. W dwóch rzędach siedzeń wygodnie mogą podróżować 4 dorosłe osoby, choć ze względu na nisko osadzone siedzenia ani wysiadanie, ani zapinanie dzieci w fotelikach nie należy do wygodnych czynności. Do Taycana zabierzecie całkiem przyzwoitą ilość bagażu (491 l), ale podczas pakowania walizek trzeba je rozdzielić na dwa kufry.
Porsche Taycan RWD – silnik
Bazową wersję Taycana (czyt. tylnonapędową) można kupić dopiero od stycznia bieżącego roku. Dysponuje mocą 326 KM, ale gdy do niej zamówicie mocniejszy akumulator (netto 83,7 kWh), moc wzrośnie do 380 KM (przy użyciu Launch Control nawet do 476 KM). Takim zapasem mocy dysponował nasz egzemplarz, który gwarantował superosiągi (0-100 km/h w 5,4 s). W ich uzyskaniu pomagała wyjątkowa wśród aut elektrycznych dwustopniowa przekładnia, zamocowana wraz z silnikiem przy tylnej osi. Do jej pracy mamy jedną uwagę, bowiem podczas testu z okolic tylnej osi dochodziły nieprzyjemne szarpnięcia, przypominające brutalną zmianę biegów. Szokujące (tym razem pozytywnie) okazało się zużycie energii, które na dystansie niemal 500 km wyniosło tylko 20,1 kWh/100 km. Jedyne, co nam przeszkadzało, to brak pamięci ustawienia rekuperacji i rasowego brzmienia silnika.
Porsche Taycan RWD – prowadzenie
To, że Taycan jest ciężkim (2,1 t) autem elektrycznym, w niczym nie przeszkadza. Jego układ kierowniczy natychmiastowo wykonuje polecenia prowadzącego bez zbędnej nerwowości. Podwozie z kolei zachęca do sportowej jazdy i pozostawia dużą rezerwę komfortu.
Porsche Taycan RWD – koszty
Bazowy Taycan jest wyraźnie tańszy od mocniejszych wariantów, ale wcale nie tani. Cena zaczyna się od 389 000 zł za wariant 326 KM. Gdy wybierzecie mocniejszy akumulator (i moc) oraz pakiet Sport Chrono, cena szybko pójdzie w górę.
Porsche Taycan RWD – to nam się podoba
- znakomite osiągi,
- niskie zużycie energii (duży realny zasięg),
- wzorowe prowadzenie
Porsche Taycan RWD – to nam się nie podoba
- wysoka cena,
- szarpania pochodzące z tylnej osi,
- mało rasowe brzmienie,
- brak pamięci rekuperacji
Porsche Taycan RWD – moim zdaniem
Taycan to obecnie najlepszy elektryk na rynku. Bazowa wersja potrafi osiągnąć 100 km/h ze startu po 5,4 s i rozpędzić się do 230 km/h. Co najważniejsze, można nim bez trudu przejechać ponad 400 km. Jeśli musiałbym już jeździć elektrykiem, niech to będzie Taycan. Niesmak pozostawiły szarpania układu napędowego.
Porsche Taycan RWD – osiągi
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,4 s |
Prędkość maksymalna | 230 km/h |
Zużycie (WLTP) średnie | 21,5-25,4 kWh/100 km |
Emisja CO2 (WLTP) | 0 g/km |
Teoretyczny zasięg | 407-484 km |
Porsche Taycan RWD – dane techniczne
Silnik | elektryczny synchroniczny |
Umieszczenie silnika | przy tylnej osi |
Moc maksymalna | 380 KM (chwil. 476 KM) |
Moment obrotowy | 357 Nm |
Napęd/skrzynia biegów | na koła tylne/2-stop. |
Dł./szer./wysokość | 4963/1966/1395 mm |
Rozstaw osi | 2900 mm |
Poj. bagażników (p./t.) | 84/407 l |
Masa własna/ładowność | 2130/665 kg |
Poj. akumul. (brutto/netto) | 93,4/83,7 kWh |
Maks. moc ład. prąd. stał. | 270 kW |
Cena z akum. Perf. Plus | od 413 825 zł |
Pod względem prowadzenia elektryczne Porsche nie odbiega od wersji ze spalinowym napędem. Choć ma dużą masę to nisko umieszczony środek ciężkości sprzyja stabilnemu zachowaniu auta w zakręcie.
Taycan to czterodrzwiowe coupe, które waży ponad 2,1 t.
Do cyfrowego wnętrza trzeba się przyzwyczaić, ale tylko chwilę.
Wirtualne zegary są czytelne i mają szeroką możliwość konfiguracji.
W Taycanie na kierowcę czeka typowo sportowa, niska pozycja.
Z tyłu ilość wystarczającą dla dwójki dorosłych pasażerów.
Szeroki wachlarz ustawień zawieszenia.
Drażnił brak pamięci ustawienia rekuperacji i dźwięk (a raczej świst) silnika elektrycznego
Taycan jest wyposażony w dwa gniazda. To na lewym błotniku służy do ładowania prądem zmiennym AC do 11 kW (100 proc. w 9 godz.)
Gniazdo na prawym błotniku służy do ładowania prądem stałym o mocy 50 kW (5-80 proc. w 1 godz. 33 min). Maksymalna moc ładowania prądem stałym wynosi 270 kW.
Spotkanie Taycana RWD z Taycanem 4S na przyautostradowej (A1) stacji ładowania w Pikutkowie k. Włocławka.
Po pełnym ładowaniu komputer wskazał zasięg 418 km. W teście średnie zużycie wyniosło zaledwie 20,1 kWh. Realny jest więc zasięg 416 km.
Elektryczne Porsche podobnie jak pozostałe modele z napędem spalinowym oferuje duże możliwości konfiguracji. Tryby jazdy zmienia się wygodnym pokrętłem na kierownicy. Pomiar zasięgu wykonywaliśmy w trybie Normal.
Przy pakowaniu walizek do dyspozycji są dwa bagażniki. Tylny mieści 407 litrów.
Pod przednią maską znajduje się kufer o regularnych kształtach i pojemności 84 litrów.
Już bazowa odmiana Taycana oferuje imponujące osiągi (0-100 km/h w 5,4 s, V maks. 230 km/h) i zapewnia duży zasięg (ponad 400 km).