- Atrakcyjny wygląd, pewne podwozie i dobre osiągi – to tylko niektóre zalety Renault Megane E-Tech EV60
- W rogu szyby (tam, gdzie przeważnie jest VIN) Renault umieściło galijskiego koguta (nieoficjalny symbol Francji)
- Megane E-Tech EV60 to udany i dopracowany elektryk, który idealnie sprawdza się podczas codziennej eksploatacji
- Już na początku testu auto zaskarbiło sobie wielu sympatyków w redakcji, a im "dalej w las", tym ich grono się powiększało
Półroczny test Renault Megane’a E-Tech zaczęliśmy w czerwcu 2022 r. Wersja EV60 o mocy 220 KM z deklarowanym zasięgiem do 450 km – na pierwszy rzut oka wyglądało to obiecująco. Zresztą cały samochód już po kilku tygodniach zebrał tak dużo pochlebnych recenzji, że grafik auta zapełniał się w iście ekspresowym tempie. Każdy chciał się przejechać Megane’em E-Tech, każdy starał dorzucić coś od siebie.
A to tylko z korzyścią dla Was, drodzy Internauci, bo samochód testowany był w różnych warunkach przez różnych kierowców. Różna była też specyfika jazdy, natomiast cel jeden – sprawdzić przydatność elektrycznego Renault na co dzień. Jego walory użytkowe, jezdne, a przede wszystkim parametry, które zawsze budzą największe kontrowersje, czyli zasięg, zużycie prądu, czas ładowania itd.
Renault Megane E-Tech EV60 — zasięg latem to niemal 490 km
Gdy zaczynaliśmy test, temperatura oscylowała w okolicach 19-24 stopni, a to korzystne warunki dla auta elektrycznego. I właśnie w takiej temperaturze Megane E-Tech na naszej standardowej pętli pomiarowej zużył średnio 16,9 kWh/100 km, co daje zasięg 355 km. Niezły wynik, ale też nie powala na kolana, szczególnie w obliczu deklarowanych przez Renault 450 km (wg WLTP), ale... właśnie, to średnie zużycie w teście i średni zasięg, wyliczony na podstawie różnych warunków eksploatacji.
Gdy rozbijemy je na składowe, wygląda to tak: w mieście na jednym ładowaniu można pokonać nawet 487 km (podczas pomiaru zużycie prądu oscylowało w okolicach 12,3-15 kWh na 100 km). Poza miastem na drogach krajowych (prędkość do 80-90 km/h) ubywało 15,2 kWh na każdych przejechanych 100 km.
Natomiast najwięcej (co jest normą w elektrykach) samochód "spalił" na trasie ekspresowej i autostradzie, odpowiednio: ok. 17 i 21,3-22,2 kWh na 100 km. Jeśli więc głównie jeździcie po mieście i drogach podmiejskich, można liczyć na zasięg oscylujący w granicach 390-450 km – naprawdę nieźle. To jednak wyniki z lata, a jak wyglądało to zimą, gdy temperatura spadła nieco poniżej zera?
Zasięg nie poleciał na łeb na szyję, ale był zauważalnie mniejszy. Oczywiście, zimą większy wpływ na zużycie prądu ma to, czy auto jest garażowane, czy nie, czy pokonuje głównie krótkie dystanse po dłuższym postoju, czy raczej przejeżdża kilkadziesiąt kilometrów za jednym zamachem. Do tego więcej prądu zużywa np. ogrzewanie, częściej pracują wycieraczki i światła mijania... Stąd też różnice w zużyciu prądu zimą bywają znaczne.
Renault Megane E-Tech EV60 — średnie zużycie prądu w naszym teście to 16,9 km/h
Dlatego dane zebraliśmy i z pętli pomiarowej, i od redaktorów, którzy użytkowali samochód w temperaturze oscylującej w okolicach zera stopni. Średnie zużycie prądu wyniosło 20,3 kWh/100 km, co tym razem daje zasięg na jednym ładowaniu 295 km. Analogicznie jak podczas pomiarów letnich, jeśli głównie jeździcie po trasach szybkiego ruchu, zużycie prądu rośnie, natomiast w warunkach miejskich i na trasach krajowych z prędkością do 80-90 km/h jest niższe, a zasięg wzrasta do ok. 350 km.
Przyznajemy: dobry wynik. Nie bez znaczenia, było też to, że naszego "maratończyka" wyposażono w opcjonalną pompę ciepła. Wielu redaktorów chwaliło też efektywną rekuperację. Zresztą nie tylko to!
W zgodnej opinii wszystkich testujących nasz Renault Megane E-Tech to naprawdę dojrzały elektryk. Nadwozie ma świetnie dobrane proporcje – wygląda zgrabnie, nowocześnie, ale też niekosmicznie. Podobnie wypada wnętrze, które tchnie świeżością i nowoczesnością, ale nie jest przekombinowane.
Renault Megane E-Tech EV60 — android automotive to jego mocna strona
Obsługa? Intuicyjna. Jakość wykończenia? Więcej niż zadowalająca. Montaż? Naprawdę dobry! Ilość miejsca? Wystarczająca dla rodziny z dwójką dzieci. Jeśli doliczymy do tego dobre osiągi (setka w 7,2 s), udanie zestrojone podwozie, a także dobrze skalibrowany układ kierowniczy, to zarysuje się obraz dynamicznego i dopracowanego elektryka do jazdy na co dzień. I trzeba przyznać, że Renault Megane E-Tech jest takim samochodem. Ile trzeba za niego zapłacić?
Gdy rozpoczynaliśmy test, wersja Techno EV60 optimum kosztowała 204 900 zł, natomiast dziś to wydatek 219 900 zł. Nie są to małe pieniądze, tym bardziej że do testowanego auta dorzuciliśmy ok. 16 000 zł na ekstrasy. Jednak w obliczu wszystkich zalet auto jest warte uwagi, szczególnie jeśli celujecie w kompaktowego elektryka.
Renault Megane E-Tech EV60 — pomiary osiągów
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,3 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,2 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 11,0 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 3,3 s |
Czas rozpędzania 80-120 km/h | 4,2 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1673/485 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 57/43 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 10,8/10,9 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 37,4 m (opony letnie) |
Hamow. ze 100 km/h gorące | 38,0 m (opony letnie) |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 53 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 62 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 67 dB (A) |
Średnie zużycie w teście (prąd) | 16,9 kWh/100 km |
Zasięg | 355 km |
Renault Megane E-Tech EV60 — dane techniczne
Silnik, typ | elektryczny, synchroniczny |
Umieszczenie | z przodu |
Moc maksymalna | 220 KM |
Maks. moment obrotowy | 300 Nm |
Skrzynia biegów/napęd | 1b./przedni |
Poj. akum. brutto/netto | 62,7/60 kWh |
0-100 km/h; prędkość maks. | 7,4 s; 160 km/h |
Śr. zużycie prądu wg WLTP | 16,1 kWh/100 km |
Zasięg wg WLTP | 450 km |
Maks. moc ładowania AC/DC | 22/130 kW |
Min. czas ładowania AC/DC | 3 godz 0-100% / 30 min 10-80% |
Marka i model opon test. auta | Goodyear EfficientGrip Perform. |
Rozmiar opon test. auta | 215/45 R 20 |
Masa przyczepy z hamulcem/bez | 900/750 kg |
Pojemność bagażnika | 389-1245 l |
Renault Megane E-Tech EV60 — wyposażenie
Wersja | Techno EV60 optimum |
Reflektory LED/7 airbagów | S/S |
Klima aut. 2-stref./pompa ciepła | S/4500 zł |
Podgrzewane fotele/kierownica | S/S |
Nawigacja/CarPlay i Android Auto | S/S |
Ekran 12-cal./wirtualne zegary | S/S |
Kamera i czujniki park. tył/przód | S/5000 zł (pakiet) |
Kluczyk zbliż./adapt. tempomat | S/5000 zł (pakiet) |
Czujnik martwego pola | 5000 zł (pakiet) |
Ładowanie AC 22 kW/DC 130 kW | S/S |
Lakier metalik/alufelgi 20-cal. | 3400 zł/S |
Renault Megane E-Tech EV60 — ceny i gwarancja
Cena podstawowa testowanej wersji z początku czerwca 2022 | 204 900 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 2 lata/12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km lub rok |
Cena testowanego auta | 220 800 zł |