• Designerski pikap Riviana jest bardzo elegancko urządzony i porządnie wykonany
  • Cztery silniki, po dwa na osi nadają 5,5-metrowemu truckowi dynamikę auta sportowego
  • Oryginalne detale wyposażeniowe zwiększają funkcjonalność pikapa
  • SUV skonstruowany na tej samej bazie technicznej jest wersją rodzinną z trzema rzędami siedzeń

Dzieci rysują pikapy, a w tym czasie ich rodzice siedzą w bibliotece obok i czekają na swoją jazdę próbną. Inni, którzy już zdążyli pojeździć elektrycznym truckiem Rivianem R1T, oglądają pokrewny model – SUV-a R1S, na którego dachu można przetransportować deskę surfingową. Pierwszy hub Riviana świętuje rozpoczęcie działalności w Kalifornii – w Venice, dzielnicy Los Angeles, będącej rajem dla surferów.

Przypomnijmy: Rivian to amerykański start-up, który właśnie wprowadził na rynek elektrycznego pikapa, rozpoczynając razem z Fordem swoistą rywalizację i wyprzedzając w czasie Cybertrucka Tesli. Co to jest hub? To miejsce spotkań różniące się od klasycznego salonu samochodowego. Przybyliśmy do tego szczególnego miejsca, żeby pojeździć pikapem R1T i zapoznać się z SUV-em R1S. To jest właśnie start-upowy dwupack.

Rivian R1T — truck jeżdżący jak supersportowiec

Jazda Rivianem R1T powinna być dla każdego, komu kiedykolwiek zdarzyło się prowadzić pikapa, prawdziwym szokiem kulturowym. To niesamowite, jak ten 2,7-tonowy pojazd porusza się z lekkością elektrycznego samochodu sportowego. Jest zwinny i żwawy, a średnicą zawracania bardziej przypomina auto kompaktowe niż ciężarowego trucka. Poza tym w sportowym trybie jazdy przyspiesza jak pełnokrwisty supersportowiec. Cztery silniki elektryczne katapultują Riviana w ciągu zaledwie 3 sekund do prędkości bliskiej 100 km/h! Napęd elektryczny działa tak, jakby zdejmował z potężnego pikapa jego wysoką masę.

Rivian R1T jest poza tym szykowny i w pełni zdigitalizowany we wnętrzu, zapewnia pasażerom podróżującym w drugim rzędzie siedzeń dużo miejsca. Za gwóźdź programu można uznać rodzaj szuflady przed tylną osią. W tym schowku, otwieranym z obu stron pikapa, mieści się np. kuchnia, przydatna podczas pikników i na kempingu. Innym funkcjonalnym elementem jest bagażnik pod przednią pokrywą, tam gdzie w pikapach zwykle mieści się potężny silnik spalinowy. W tej przestrzeni dzięki zaopatrzeniu w prąd można zainstalować lodówkę. "Żeby schłodzić piwo" – mówi pracownik Riviana i śmieje się pod nosem. Dobrze zna upodobania amerykańskich truckerów.

Rivian R1T wszedł już – choć nie bez trudności – na rynek USA

Pierwsze pikapy trafiły właśnie do klientów w USA. Jak w każdym start-upie doszło tu do pewnych opóźnień, finansowych zatorów. Rivian, tak jak wielu innych producentów, musiał skorygować ceny w górę, nawet o 12 000 dolarów. Jednak na tej samej platformie, na której skonstruowane są R1T i R1S, produkowany jest przez Riviana także samochód dostawczy. I tenże pojazd, w liczbie 100 tys. sztuk, został kilka miesięcy temu zamówiony przez Amazona, dzięki czemu producent elektryków poczuł wiatr w żaglach.

Rynek elektrycznych pikapów nabrał w Stanach rozpędu. Do gry wchodzą Ford F-150 Lightning, Chervrolet Silverado EV i Hummer EV – te auta już są dostępne albo zaraz będą. A przecież wszyscy śledzą także losy Cybertrucka Tesli, który przecież wkrótce również ma się pojawić.

Wracamy z przejażdżki pikapem do hubu Riviana w Venice. Ten truck jest po prostu bardziej cool niż wszystkie inne – mówi z przekonaniem jako potencjalny klient Scott z Burbank i odbiera córkę z dziecięcego pokoju zabaw. Do tej pory jeździł dwoma Chevroletami – Chevy Truckiem i Chevy Boltem EV. Deklaruje, że Rivian R1T jest dla niego doskonałą kombinacją.

Rivian R1S – SUV także dla Europy

Zestaw rozwiązań technicznych drugiego modelu Riviana – R1S – jest identyczny z pikapem R1T. Dlatego dane techniczne w dużej mierze się pokrywają. SUV jest wariantem rodzinnym – ma trzy rzędy siedzeń, mnóstwo miejsca, 5,10 m długości. Rozstaw osi: 3,07 m. R1S, inaczej niż pikap, ma trafić w 2023 r. do sprzedaży w Europie. W USA samochody zostaną wydane pierwszym klientom jesienią. Cena podstawowa to 72 500 dolarów netto.

Rivian R1T – naszym zdaniem

Elektryczne pikapy są w Ameryce w natarciu. A Rivian R1T równocześnie z Fordem F-150 Lightningiem są pierwsze na rynku. Start-up ma grono zwolenników, dlatego może liczyć także na sukces sprzedażowy SUV-a R1S. A ogromne zamówienie z Amazona to dla firmy ubezpieczenie na życie. Na Starym Kontynencie spalinowe pikapy nie miały wielkich szans, m.in. z powodu wysokiego zużycia paliwa, ale być może po wejściu tych samochodów do świata elektromobilności coś się zmieni. Spodziewany w Europie w przyszłym roku SUV Riviana przetrze szlak.

Rivian R1T – dane

Napęd cztery silniki elektryczne, po dwa na osi, napęd 4x4, jednostopniowa skrzynia biegów
Moc 754 KM
Moment obr. 1120 Nm
Pojemność akumulatora 135 kWh
Zasięg do 500 km
Szybkość ładowania 224 km w 20 minut
Dł./szer./wys. 5514/2077/1986 mm
Masa własna 2670 kg
Ładowność 800 kg
Masa przyczepy do 5 t
Przyspieszenie 0-96 km/h 3,0 s
V maks. 201 km/h
Śr. zużycie prądu 24,7 kWh/100 km
Cena od 79 500 dol. netto