Dzieci rysują pikapy, a w tym czasie ich rodzice siedzą w bibliotece obok i czekają na swoją jazdę próbną. Inni, którzy już zdążyli pojeździć elektrycznym truckiem Rivianem R1T, oglądają pokrewny model – SUV-a R1S, na którego dachu można przetransportować deskę surfingową. Pierwszy hub Riviana świętuje rozpoczęcie działalności w Kalifornii – w Venice, dzielnicy Los Angeles, będącej rajem dla surferów.
Rivian R1T — truck jeżdżący jak supersportowiec
Jazda Rivianem R1T powinna być dla każdego, komu kiedykolwiek zdarzyło się prowadzić pikapa, prawdziwym szokiem kulturowym. To niesamowite, jak ten 2,7-tonowy pojazd porusza się z lekkością elektrycznego samochodu sportowego. Jest zwinny i żwawy, a średnicą zawracania bardziej przypomina auto kompaktowe niż ciężarowego trucka. Poza tym w sportowym trybie jazdy przyspiesza jak pełnokrwisty supersportowiec. Cztery silniki elektryczne katapultują Riviana w ciągu zaledwie 3 sekund do prędkości bliskiej 100 km/h! Napęd elektryczny działa tak, jakby zdejmował z potężnego pikapa jego wysoką masę.
Rivian R1T jest poza tym szykowny i w pełni zdigitalizowany we wnętrzu, zapewnia pasażerom podróżującym w drugim rzędzie siedzeń dużo miejsca. Za gwóźdź programu można uznać rodzaj szuflady przed tylną osią. W tym schowku, otwieranym z obu stron pikapa, mieści się np. kuchnia, przydatna podczas pikników i na kempingu. Innym funkcjonalnym elementem jest bagażnik pod przednią pokrywą, tam gdzie w pikapach zwykle mieści się potężny silnik spalinowy. W tej przestrzeni dzięki zaopatrzeniu w prąd można zainstalować lodówkę. "Żeby schłodzić piwo" – mówi pracownik Riviana i śmieje się pod nosem. Dobrze zna upodobania amerykańskich truckerów.
Rivian R1T wszedł już – choć nie bez trudności – na rynek USA
Pierwsze pikapy trafiły właśnie do klientów w USA. Jak w każdym start-upie doszło tu do pewnych opóźnień, finansowych zatorów. Rivian, tak jak wielu innych producentów, musiał skorygować ceny w górę, nawet o 12 000 dolarów. Jednak na tej samej platformie, na której skonstruowane są R1T i R1S, produkowany jest przez Riviana także samochód dostawczy. I tenże pojazd, w liczbie 100 tys. sztuk, został kilka miesięcy temu zamówiony przez Amazona, dzięki czemu producent elektryków poczuł wiatr w żaglach.
Rynek elektrycznych pikapów nabrał w Stanach rozpędu. Do gry wchodzą Ford F-150 Lightning, Chervrolet Silverado EV i Hummer EV – te auta już są dostępne albo zaraz będą. A przecież wszyscy śledzą także losy Cybertrucka Tesli, który przecież wkrótce również ma się pojawić.
Wracamy z przejażdżki pikapem do hubu Riviana w Venice. Ten truck jest po prostu bardziej cool niż wszystkie inne – mówi z przekonaniem jako potencjalny klient Scott z Burbank i odbiera córkę z dziecięcego pokoju zabaw. Do tej pory jeździł dwoma Chevroletami – Chevy Truckiem i Chevy Boltem EV. Deklaruje, że Rivian R1T jest dla niego doskonałą kombinacją.
Rivian R1S – SUV także dla Europy
Zestaw rozwiązań technicznych drugiego modelu Riviana – R1S – jest identyczny z pikapem R1T. Dlatego dane techniczne w dużej mierze się pokrywają. SUV jest wariantem rodzinnym – ma trzy rzędy siedzeń, mnóstwo miejsca, 5,10 m długości. Rozstaw osi: 3,07 m. R1S, inaczej niż pikap, ma trafić w 2023 r. do sprzedaży w Europie. W USA samochody zostaną wydane pierwszym klientom jesienią. Cena podstawowa to 72 500 dolarów netto.
Rivian R1T – naszym zdaniem
Elektryczne pikapy są w Ameryce w natarciu. A Rivian R1T równocześnie z Fordem F-150 Lightningiem są pierwsze na rynku. Start-up ma grono zwolenników, dlatego może liczyć także na sukces sprzedażowy SUV-a R1S. A ogromne zamówienie z Amazona to dla firmy ubezpieczenie na życie. Na Starym Kontynencie spalinowe pikapy nie miały wielkich szans, m.in. z powodu wysokiego zużycia paliwa, ale być może po wejściu tych samochodów do świata elektromobilności coś się zmieni. Spodziewany w Europie w przyszłym roku SUV Riviana przetrze szlak.
Rivian R1T – dane
Napęd | cztery silniki elektryczne, po dwa na osi, napęd 4x4, jednostopniowa skrzynia biegów |
Moc | 754 KM |
Moment obr. | 1120 Nm |
Pojemność akumulatora | 135 kWh |
Zasięg | do 500 km |
Szybkość ładowania | 224 km w 20 minut |
Dł./szer./wys. | 5514/2077/1986 mm |
Masa własna | 2670 kg |
Ładowność | 800 kg |
Masa przyczepy | do 5 t |
Przyspieszenie 0-96 km/h | 3,0 s |
V maks. | 201 km/h |
Śr. zużycie prądu | 24,7 kWh/100 km |
Cena | od 79 500 dol. netto |