- Skoda Enyaq Coupé iV ma w standardzie panoramiczny dach
- To pierwszy SUV Skody w stylu coupé i pierwszy elektryk w wersji RS
- W Enyaqu Coupé iV debiutuje nowe oprogramowanie multimediów ME3
Skoda Enyaq iV to pierwszy skonstruowany od podstaw samochód elektryczny Skody. Należący do klasy średniej SUV został zaprezentowany we wrześniu 2020 r. Enyaq ma 4649 mm długości, 1879 mm szerokości, 1616 mm wysokości i rozstaw osi wynoszący 2765 mm. Auto bazuje na modułowej platformie MEB stworzonej specjalnie dla aut elektrycznych z grupy Volkswagena. Enyaq dzieli więc technikę z Volkswagenem ID.4 i Audi Q4 e-tron. Ceny Skody Enyaq zaczynają się od 189 300 zł, a w ofercie dostępne są trzy wersje: tylonapędowe 60 (moc: 179 KM, akumulator: 62 kWh) i 80 (204 KM, 82 kWh) oraz 4x4 80x (265 KM, 82 kWh).
To była tylko kwestia czasu, kiedy w gamie Skody pojawi się SUV w stylu coupé. Padło na elektrycznego Enyaqa. Wersja Coupé ma 4653 mm długości, 1622 mm wysokości i takie same jak w klasycznym Enyaqu: szerokość nadwozia (1879 mm) i rozstaw osi (2765 mm). Poza spłaszczoną w tylnej części linią dachu znakami rozpoznawczymi nowego modelu są seryjny panoramiczny dach oraz duże koła w rozmiarze od 19 do 21 cali. Enyaq Coupé iV Sportline i RS mają w standardzie obniżone sportowe zawieszenie, czarne wykończenie grilla, okien oraz tylnego dyfuzora.
Skoda Enyaq Coupé – nowe oprogramowanie ME3
Sporo nowości znajdziemy we wnętrzu. System informacyjno-rozrywkowy w Enyaqu Coupé zawiera zmienione 5,3-calowe cyfrowe zegary (informacje o prędkości, danych jazdy, nawigacji i systemów wspomagania mogą być wyświetlane w czterech różnych układach), największy w portfolio Skody 13-calowy ekran multimediów oraz najnowszą wersję oprogramowania ME3. Dzięki nowemu softwarowi system multimedialny i wyświetlacz przezierny działają szybciej, zoptymalizowano także zarządzanie klimatyzacją i akumulatorem. Dzięki łączności internetowej za pośrednictwem aplikacji MySKODA możemy zdalne sterować ładowaniem akumulatora lub klimatyzacją pojazdu. Enyaq Coupé może częściowo samodzielnie wyprzedzać inne pojazdu, a także automatycznie parkować np. na miejscu postojowym w pracy, jeśli tylko wcześniej w systemie zapamiętamy jego pozycję.
Skoda Enyaq Coupé – w kufrze tylko 15 l mniej niż klasycznym SUV-ie
Enyaq Coupé oferuje dużo miejsca dla pięciu osób. Płaska podłoga gwarantuje wygodną przestrzeń na nogi, a cieńszy szklany dach, mimo że w tylnej części jest mocniej nachylony, w rzeczywistości nie zabiera dużo przestrzeni nad głowami siedzących tam pasażerów. Uważane za mniej praktyczne nadwozie coupé oferuje tylko o 15 l mniejszy bagażnik (570 l). W przypadku wyposażenia w elektryczne sterowanie pokrywę kufra można również otworzyć gestem, przesuwając stopą pod tylnym zderzakiem.
Skoda Enyaq Coupé – z napędem na tył lub 4x4
Enyaq Coupé ma cztery warianty układu napędowego (moce silników od 180 do 300 KM) oraz dwa typy akumulatorów (62 i 82 kWh). Podstawowy Enyaq z silnikiem umieszczonym z tyłu, napędem RWD i baterią 62 kWh nosi oznaczenie 60. Rozpędza się ze startu do 100 km/h w 8,8 s, a jego prędkości maksymalna wynosi 160 km/h (drugi parametr jest taki sam dla pozostałych wersji z wyjątkiem RS-a). W mocniejszy akumulator 82 kWh wyposażone są odmiany: tylnonapędowa 80 (204 KM) oraz dwusilnikowe, czteronapędowe 80x (265 KM) i RS (300 KM). Topowy wariant RS przyspiesza od 0 d 100 km/h w zaledwie 6,5 s i rozpędza się do 180 km/h.
Skoda Enyaq Coupé – nawet RS jest energooszczędny
Choć Enyaq Coupé jest autem ciężkim (w zależności od wersji waży od 2510 do 2740 kg) to dzięki znakomitej aerodynamice nadwozia (Cd=0,234) i dopracowanemu zarządzaniu energią na jednym ładowaniu może przejechać nawet 540 km (wg cyklu WLTP). Podczas jazd premierowych tylnonapędowa wersja 80 (204 KM) zużywała średnio 17,9 kWh/100 km, co realnie pozwala przejechać 430 km. Znacznie mocniejszy (300 KM) czteronapędowy wariant RS przy spokojnej jeździe (trasa nie obejmowała autostrady, ale kręty i górzysty odcinek) miał zapotrzebowanie prądu 19,7 kWh/100 km, co pozwala na jednym ładowaniu pokonać 390 km.
W Enyaqu w domyślnym trybie D za pośrednictwem łopatek znajdujących się za kierownicą można wybrać jeden z czterech gotowych poziomów rekuperacji. My na jazdach premierowych korzystaliśmy jednak z trybu B, czyli najmocniejszej automatycznej rekuperacji, który umożliwiała jazdę niemal bez dotykania hamulca.
Skoda Enyaq Coupé – ładowanie z mocą tylko do 135 kW
Dzięki najnowszemu oprogramowaniu ME3 podstawowy akumulator 62 kWh można ładować z mocą do 120 kW, a w przypadku modeli z napędem na wszystkie koła do 135 kW. Oznacza to, że mocniejszy akumulator 82 kWh naładujemy od 10 do 80 procent w zaledwie 29 minut. Za pomocą Wallboxa AC o mocy do 11 kW akumulator Enyaqa Coupé można naładować przez noc w domu w ciągu sześciu do ośmiu godzin (w zależności od rozmiaru akumulatora).
Skoda Enyaq Coupé – duże koła i duża masa
Podczas jazd premierowych mieliśmy okazję zapoznać się z dwoma wersjami Enyaqa Coupé iV: tylnonapędową 80 Sportline i 4x4 80x RS. Oba egzemplarze wyposażone były seryjnie w obniżone sportowe zawieszenie i duże koła (Sportline: 20", RS: 21"). Mimo sztywnych nastawów podwozia i niskoprofilowych opon amortyzacja nierówności przebiegała zaskakująco dobrze, choć na większych dziurach czuć było dużą masę samochodu i kół. Oba modele gwarantowały świetną precyzję prowadzenia i stabilne zachowanie się podczas dynamicznej jazdy w łukach. Niestety przy próbach slalomowych dawała znać o sobie duża masa pojazdów.
Skoda Enyaq Coupé – bezcenne auto widmo
Na razie ceny Enyaqa Coupé nie są znane. Można spodziewać się, że będą o około 10 tys. zł wyższe od porównywalnych wersji klasycznego Enyaqa choćby dlatego, że jest od niego lepiej wyposażony (w serii m.in. panoramiczny dach). W przypadku topowej wersji RS trzeba spodziewać się ceny w okolicach 300 tys. zł. Większym problemem jest termin odbioru nowego Enyaqa Coupé. W obecnej sytuacji geopolitycznej, gdzie zakłócony jest łańcuch dostaw podzespołów, może okazać się, że czas oczekiwania na odbiór auta znacząco się wydłuży.
Skoda Enyaq Coupé – naszym zdaniem
Elektryczny SUV Skody z nadwoziem w stylu coupé to obecnie najładniejszy i najbardziej prestiżowy model czeskiego producenta. Podejrzewamy, że będzie również najdroższym autem w gamie. Enyaq Coupé znacząco poprawi wizerunek Skody, gdyż technicznie i jakościowo (podejrzewamy także cenowo) nie odbiega od konkurencyjnych modeli marek premium. Wersja RS pod względem osiągów, sposobu prowadzenia i wykonania prezentuje się doskonale, choć użytkownicy spalinowych SUV-ów mogą mieć rację, że zwinnością, prędkością maksymalną oraz brakiem rasowego dźwięku silnika sportowy elektryczny model Skody im nie dorówna.
Skoda Enyaq Coupé – dane techniczne
Škoda Enyaq Coupé iV | 80 | 80x RS |
Napęd/silniki | tylny/elektryczny | 4x4/2xelektryczne |
Moc systemu (KM) | 204 | 300 |
Maksymalny moment obr. (Nm) | 425 | 460 |
Akumulator (brutto/netto) | Litowo-jonowy; pojemność 82/77 kWh | Litowo-jonowy; pojemność 82/77 kWh |
Ładowanie 0-100 proc. AC: 11 kW/DC | 7 godz. 30 min/29 minut | 7 godz. 30 min/29 minut |
Maksymalna moc ładowania | do 135 kW | do 135 kW |
Przysp. od 0 do 100 km/h (s) | 8,7 | 6,5 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 160 | 180 |
Masa własna samochodu (kg) | 2642 | 2740 |
Pojemność bagażnika (l) | 570-1004 | |
Dł./szer./wys. (mm) | 4653/1879/1622 | |
Rozstaw osi (mm) | 2765 |