Suzuki SX4 S-Cross na rynku jest już od 2013 r., ale w międzyczasie zostało poddane modernizacji (2016 r.), a w zeszłym pod jego maskę trafiła miękka hybryda. Czy ta ostatnia modyfikacja wystarczy, żeby na równi konkurować z uznanymi rywalami?
Są kierowcy, dla których nowoczesne gadżety w postaci dużych ekranów czy mnóstwa asystentów jazdy nie są najważniejsze przy kupnie auta. Dla takich osób dobrym wyborem może być kompaktowy crossover – Suzuki SX4 S-Cross.
Podczas liftingu w 2016 roku auto zyskało wyrazisty wygląd. To zasługa dużej atrapy chłodnicy połączonej z reflektorami o nietypowym kształcie oraz pokaźnego wlotu powietrza w zderzaku.
Pod tą powłoką kryje się przestronne wnętrze, w którym wygodnie może podróżować czwórka dorosłych pasażerów (z tyłu trzem osobom będzie ciasno na szerokość). Zastrzeżeń nie budzi również wyprofilowanie siedzeń, a z tyłu dopasowanie odpowiedniej pozycji umożliwia regulowany kąt ustawienia oparcia (standard).
Za to materiały wykończeniowe są słabej jakości. Co z tego, że w wersji Elegance Sun seryjnie instalowana jest skórzana tapicerka, skoro jest to nieciekawe w dotyku i niezbyt piękne sztuczne tworzywo? Z kolei do wykończenia deski rozdzielczej użyto twardych plastików.
Suzuki SX4 S-Cross nie jest pojazdem dla miłośników nowoczesnej techniki wykorzystywanej do obsługi urządzeń pokładowych. Wprawdzie na środkowej konsoli jest 7-calowy dotykowy ekran, ale jego grafika prezentuje się lekko oldskulowo. Z kolei pomiędzy wskaźnikami znalazł się mały czarno-biały ekran komputera, na którym można m.in. obserwować przepływ energii.
Suzuki SX4 S-Cross – bez wielu, nowoczesnych asystentów
Suzuki SX4 S-Cross wykazuje, niestety, braki w kwestii systemów wspomagających kierowcę. Wprawdzie w standardzie jest system unikania kolizji, ale już na utrzymanie pasa ruchu, ostrzeżenie o pojazdach w martwym polu czy skaner znaków drogowych nie ma co liczyć nawet za dopłatą.
Trzeba jednocześnie przyznać, że nie sposób nie polubić auta za duże pokrętła oraz przyciski (na konsoli środkowej i na kierownicy), dzięki którym łatwo steruje się sprzętem audio, klimatyzacją czy seryjnym aktywnym tempomatem.
W 2020 roku Suzuki SX4S-Cross doczekało się nowości w postaci 48-woltowej miękkiej hybrydy. Tym samym 129-konny benzyniak został uzupełniony o alternator zintegrowany z rozrusznikiem pełniącym funkcję silnika elektrycznego o mocy 13,6 KM. Dzięki temu napędowi auto uzyskuje setkę po 10,2 s, choć subiektywnie sprawia wrażenie dynamiczniejszego.
Suzuki SX4 S-Cross – automat pracuje bez pośpiechu
Zadowalające przyspieszenie udało się uzyskać pomimo tego, że współpracująca z jednostką napędową 6-stopniowa skrzynia automatyczna nie jest demonem szybkości – czasami zbyt długo zwleka z włączeniem kolejnego przełożenia. Jednak i tak jest to lepsze rozwiązanie niż oferowana przed liftingiem bezstopniowa przekładnia (CVT).
Mniej powodów do zadowolenia daje zapotrzebowanie na benzynę. Producent obiecuje maksymalne spalanie na poziomie 7,9 l/100 km, tymczasem w trakcie testu w mieście auto zużyło 9 l. Z kolei minimalne spalanie podawane przez Suzuki to 5,3 l/100 km, a nam podczas pozamiejskiej jazdy udało się uzyskać zużycie na poziomie 6,5 l/100 km.
Suzuki SX4 S-Cross – komfortowe resorowanie
Zastrzeżeń nie mieliśmy za to do tłumienia wybojów przez układ jezdny Suzuki SX4 S-Cross. Poza tym zawieszenie jest na tyle sztywne, że zapobiega nadmiernym przechyłom karoserii. Szkoda jednak, że w idealnym prowadzeniu przeszkadza nieprecyzyjny układ kierowniczy. W dodatku po skręcie kierownica nie powraca zbyt chętnie do pozycji wyjściowej.
Topowe Suzuki SX4 S-Cross z automatyczną skrzynią za 107 790 zł to dobra oferta. Za konkurencyjnego 130-konnego Peugeota 2008 w najdroższej odmianie GT Pack i z automatyczną przekładnią zapłacicie 131 300 zł.
Suzuki SX4 S-Cross – naszym zdaniem
Jeżeli jesteś tradycjonalistą, który łatwą obsługę przedkłada nad nowocześnie wyglądające, ale nieintuicyjne elektroniczne gadżety, to Suzuki SX4 S-Cross może być idealnym kandydatem na twoje auto. Zaletami pojazdu są dodatkowo: zadowalająca dynamika, wystarczająco przestronne wnętrze, a także wysoki komfort resorowania.
Niewątpliwie mocnym punktem auta jest też korzystna cena. Dobry obraz S-Crossa psują natomiast nieciekawe materiały wykończeniowe, brak nowoczesnych asystentów jazdy, nawet w opcji, czy nieco za wysokie zużycie paliwa oraz nieprecyzyjny układ kierowniczy.
Suzuki SX4 S-Cross – dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory
turbobenzynowy/R4/16
Ustawienie silnika
poprzecznie z przodu
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa
1373 cm3
Maksymalna moc
129 KM przy 5500 obr./min
Maks. moment obrotowy
235 Nm przy 2000 obr./min
Skrzynia biegów/napęd
aut. 6/przedni
Hamulce (przód/tył)
tarczowe wentyl./tarczowe
Marka i model opon
Continental ContiEcoContact 5
Rozmiar opon
215/55 R 17
Masa własna/ładowność
1290/500 kg
Masa przyczepy z hamulcem/bez
1500/600 kg
Poj. bagażnika/zbior. paliwa
430-1269/47 l
Suzuki SX4 S-Cross – osiągi
Prędkość maksymalna
190 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,2 s
Spalanie (WLTP) prędkość niska
7,5-7,9 l/100 km
Spalanie (WLTP) prędkość wysoka
5,3-5,6 l/100 km
Spalanie (WLTP) średnie
6,2-6,5 l/100 km
Emisja CO2 wg WLTP, cykl mieszany
140-147 g/km
Teoretyczny zasięg
760 km
Min. średnica zawracania
10,8 m
Suzuki SX4 S-Cross – wyposażenie
Wersja
Elegance Sun
7 airbagów/asystent unikania kolizji
S/S
Aut. klimatyzacja/aktywny tempomat
S/S
Elektr. sterowane szyby/lusterka/szklany dach
S/S/S
Czujniki cofania/bezkluczykowy dostęp
S/S
Bluetooth/Apple CarPlay/Android Auto
S/S/S
Czujnik deszczu/nawigacja satelitarna
S/S
Podgrzewane fotele/skórzana tapicerka
S/S
Pakiet Outdoor: osłony drzwi, nadkoli, progów i zderzaków
S
Ledowe reflektory/relingi dachowe
S/S
17-calowe alufelgi/lakier metalik
S/2290 zł
Suzuki SX4 S-Cross – gwarancja/ceny
Cena podst. testowanej wersji
107 790 zł
Gwarancja mechaniczna
3 lata
Gwarancja perforacyjna
12 lat
Przeglądy
co 20 tys. km/rok
Cena testowanego egzemplarza
110 080 zł
Galeria zdjęć
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.