- P6 Recharge FWD to druga po P8 Recharge AWD elektryczna odmiana XC40
- Testowe XC40 P6 w mieście było wyjątkowo oszczędnę – zużycie od 13 do 18 kWh
- Maksymalna moc ładowania DC to 150 kW. Czas ładowania baterii wynosi 28 min
W 2021 roku polskim bestsellerem Volvo było XC60, którego sprzedano 4209 sztuk. Tym samym model ten był nad Wisłą najczęściej kupowanym autem klasy premium. Drugim chętnie kupowanym modelem Volvo było XC40, dlatego na rynku wtórnym łatwo o używane Volvo XC40 z polskiego salonu. Ten kompaktowy SUV szwedzkiego producenta zadebiutował w 2017 roku w wersji spalinowej, dwa lata później – jako hybryda plug-in, a jesienią 2021 roku także jako elektryk. Początkowo bezemisyjna odmiana Volvo XC40 występowała wyłącznie w bardzo mocnej wersji AWD (408 KM), ale na początku 2022 paletę modeli EV poszerzyła testowana przez nas 231-konna przednionapędowa odmiana. Trend wzrostowy sprzedaży, który odnotowały w ubiegłym roku wersje Recharge (hybrydy i elektryki) tego modelu, ma szansę się utrzymać, gdyż elektryczna odmiana Volvo XC40 P6 Recharge jest o 31 000 zł tańsza od mocniejszej P8.
Elektryczne Volvo XC40 Recharge – mało przycisków w kabinie
Mimo niewielkich wymiarów Volvo XC40 zaskakuje przestronnością kabiny. Zwłaszcza z tyłu, gdyż nawet wysokim pasażerom nie zabraknie tam miejsca na wysokości kolan i nad głową - sprawdź, wymiary, długość i dane techniczne Volvo XC40. Nie każdemu spodoba się typowy dla marki skandynawski styl, który charakteryzuje się skromną elegancją. W elektrycznym Volvo XC40 liczbę przycisków ograniczono do minimum, nawet w wersji elektrycznej zrezygnowano z przycisku włączającego zapłon. Po zajęciu miejsca za kierownicą wystarczy nacisnąć hamulec i przesunąć dźwignię w pozycję "D" (dżojstik nie wymaga dwukrotnego kliknięcia, jak to miało miejsce w innych modelach Volvo). Z kolei po zakończeniu jazdy wciskamy znajdujący się obok dźwigni przycisk "P" i możemy opuścić auto.
Przeczytaj również: Austral kontra XC40. Czy SUV z Francji pokona Volvo?
Volvo XC40 Recharge – system multimedialny z mapami Google
Oszczędność w przyciskach sprawiła, że w Volvo XC40 nie ma klasycznego panelu klimatyzacji i obsługuje się ją za pośrednictwem ekranu. Ale odkąd Volvo przeszło na system multimedialny Google Android Automotive, zmiana temperatury czy nawiewu nie wymaga przeklikania się przez wiele ekranów. Podstawowe funkcje klimy są stale wyeksponowane w dolnej części ekranu. Z nowym systemem multimedialnym, choć znacznie uproszczonym względem poprzednika i obsługującym mapy Google’a, nie jest tak różowo. System do wyszukiwania głosowego żądał logowania, nie obsługiwał też po kablu interfejsu CarPlay.
Niezależnie od tych detali Volvo XC40 to całkiem pojemne auto nie tylko dla pasażerów. W jego 420-litrowym tylnym kufrze (o 40 l mniejszym niż w wersji spalinowej) bez trudu mieści się rodzinny bagaż. Co ważne, kable do ładowania można wozić pod przednią maską.
Volvo XC40 Recharge – niskie zużycie prądu
Choć elektryki ze względu na długi czas ładowania i niewielki zasięg nie zachęcają do dalekich podróży, to jazda Volvo XC40 P6 Recharge w tej kwestii jakoś strasznie nie była męcząca. Co prawda, nie wybraliśmy się nim nad Bałtyk ani w góry, ale bez obaw o zapas prądu pokonywaliśmy trasy do 300 km. Zachętą było całkiem niskie zużycie prądu – poza miastem do 90 km/h i na ekspresówce z dopuszczalną prędkością 120 km/h Volvo XC40 potrzebowało odpowiednio 19,7 i 21,1 kWh na 100 km. Przy autostradowych 140 km/h wartość poboru prądu rosła do 26,2 kWh/100 km (realny zasięg spada wówczas do 250 km), ale już w mieście pojazd okazał się wyjątkowo oszczędny – od 13 do 18 kWh (zasięg nawet ponad 500 km!).
Volvo XC40 Recharge – dobre prowadzenie
Choć przednionapędowa wersja Volvo XC40 P6 Recharge ma o niemal połowę niższą moc niż Volvo XC40 P8 AWD, to jej osiągi są dobre. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8 s w przypadku kompaktowego SUV-a pozwoli zostawić większość benzyniaków w tyle. Pozytywnie oceniamy też prowadzenie pojazdu i komfort, choć mamy zastrzeżenia do zbyt głośnej pracy przedniego zawieszenia oraz niezbyt komunikatywnego układu kierowniczego. Pochwalimy hamulce, za to zganimy w SUV-ie klasy premium brak regulacji twardości amortyzatorów.
Volvo XC40 Recharge – naszym zdaniem
Nie jestem fanem elektryków, ale gdyby było mnie stać, to rozważyłbym zakup Volvo XC40 P6 Recharge jako drugiego pojazdu w rodzinie. Wobec miejskiego zasięgu ok. 500 km wystarczyłoby je ładować raz-dwa razy w miesiącu, aczkolwiek miałbym obawy, czy żona chciałaby użytkować to auto, wykorzystując niezwykle silną rekuperację (One Pedal Drive). Wymaga ona bowiem większego zaangażowania od kierowcy. Niemniej auto dobrze się prowadzi i jest funkcjonalne, a choć jego cenę (od 220 000 zł) trudno uznać za okazyjną, to na tle wersji Volvo XC40 P8 AWD wypada atrakcyjniej.
Volvo XC40 Recharge – wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,5 s |
0-100 km/h | 8,0 s |
0-130/0-160 km/h | 13,0/21,0 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 3,8 s (aut.) |
80-120 km/h | 5,3 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1996/484 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 55/45 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 11,6/11,7 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 35,0 m |
gorące | 35,6 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 55 dB (A) |
przy 100 km/h | 64 dB (A) |
przy 130 km/h | 68 dB (A) |
Średnie zużycie testowe (prąd) | 19,4 kWh/100 km |
Zasięg rzeczywisty | 345 km |
*Testowe auto z felgami 20-cal. pomiary wykonane na felgach 19-calowych
Volvo XC40 Recharge – dane producenta
Silnik | elektryczny, synchroniczny |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Moc maksymalna | 231 KM |
Maks. mom. obrotowy | 330 Nm |
Poj. akumulatora (brutto/netto) | 75/67 kWh |
0-100 km/h; prędkość maks. | 7,4 s; 160 km/h |
Skrzynia biegów/napęd | 1-biegowa/na koła przednie |
Ładowanie akumulatora AC/DC | 11/150 kW |
Czas ład. AC (100 proc.)/DC (10-80%) | 7 godzin/28 minut |
Pojemność bagażnika | 419-1295 l |
Marka i model opon | Michelin CrossClimate 2 |
Rozmiar opon test. auta p. | t. | 235/50 | 255/45 R 19 V* |
Zużycie prądu; zasięg (WLTP) | 20 kWh/100 km; 420 km |
Masa przyczepy z hamulcem/bez | 1500/750 kg |
Volvo XC40 Recharge – wyposażenie
Wersja | Recharge P6 Ultimate |
7 airbagów/reflektory LED | S/S |
Klima aut. 2-stref./ładowarka bezprzew. | S/S |
System mult./navi/czuj. martwego pola | S/S/S |
Unikanie kolizji/temp. adaptac./tapic. | S/S/7500 zł (tekst.-mikro.) |
Przyciem. szyby/utrzym. pasa/dostęp bezklucz. | 1850 zł/S/S |
Pompa ciepła, podgrzew. fotele i kierow. | 4700 zł (pakiet Climate) |
Lakier metalik/alufelgi 19 cali | 6350/3150 zł |
Volvo XC40 Recharge – gwarancja/ceny
Cena podst. wersji silnikowej | 246 100 zł |
Gwarancja mech./na akumulator | 3 lata/8 l. lub 160 tys. km |
Przeglądy | co 30 tys. km lub co rok |
Cena testowanego auta | 269 650 zł |