Elektryczny napęd i niewielkie gabaryty mogą sugerować, że Volvo XC40 to świetna propozycja auta miejskiego skierowana do singli. Tymczasem w naszym teście okazało się, że najmniejszy SUV Volvo zasilany prądem ma praktyczne nadwozie i oferuje całkiem niezły zasięg. Sprawdzamy, czy warto kupić elektryczne Volvo XC40 P6 Recharge. A może elektryczne Volvo okazało się idealnym autem na długie trasy? Odpowiedzi na wszystkie pytania znajdziecie w naszym teście Volvo XC40 P6 Recharge.
W 2021 roku polskim bestsellerem Volvo było XC60, którego sprzedano 4209 sztuk. Tym samym model ten był nad Wisłą najczęściej kupowanym autem klasy premium. Drugim chętnie kupowanym modelem Volvo było XC40, dlatego na rynku wtórnym łatwo o używane Volvo XC40 z polskiego salonu. Ten kompaktowy SUV szwedzkiego producenta zadebiutował w 2017 roku w wersji spalinowej, dwa lata później – jako hybryda plug-in, a jesienią 2021 roku także jako elektryk. Początkowo bezemisyjna odmiana Volvo XC40 występowała wyłącznie w bardzo mocnej wersji AWD (408 KM), ale na początku 2022 paletę modeli EV poszerzyła testowana przez nas 231-konna przednionapędowa odmiana. Trend wzrostowy sprzedaży, który odnotowały w ubiegłym roku wersje Recharge (hybrydy i elektryki) tego modelu, ma szansę się utrzymać, gdyż elektryczna odmiana Volvo XC40 P6 Recharge jest o 31 000 zł tańsza od mocniejszej P8.
Elektryczne Volvo XC40 Recharge – mało przycisków w kabinie
Mimo niewielkich wymiarów Volvo XC40 zaskakuje przestronnością kabiny. Zwłaszcza z tyłu, gdyż nawet wysokim pasażerom nie zabraknie tam miejsca na wysokości kolan i nad głową - sprawdź, wymiary, długość i dane techniczne Volvo XC40. Nie każdemu spodoba się typowy dla marki skandynawski styl, który charakteryzuje się skromną elegancją. W elektrycznym Volvo XC40 liczbę przycisków ograniczono do minimum, nawet w wersji elektrycznej zrezygnowano z przycisku włączającego zapłon. Po zajęciu miejsca za kierownicą wystarczy nacisnąć hamulec i przesunąć dźwignię w pozycję "D" (dżojstik nie wymaga dwukrotnego kliknięcia, jak to miało miejsce w innych modelach Volvo). Z kolei po zakończeniu jazdy wciskamy znajdujący się obok dźwigni przycisk "P" i możemy opuścić auto.
Volvo XC40 Recharge – system multimedialny z mapami Google
Oszczędność w przyciskach sprawiła, że w Volvo XC40 nie ma klasycznego panelu klimatyzacji i obsługuje się ją za pośrednictwem ekranu. Ale odkąd Volvo przeszło na system multimedialny Google Android Automotive, zmiana temperatury czy nawiewu nie wymaga przeklikania się przez wiele ekranów. Podstawowe funkcje klimy są stale wyeksponowane w dolnej części ekranu. Z nowym systemem multimedialnym, choć znacznie uproszczonym względem poprzednika i obsługującym mapy Google’a, nie jest tak różowo. System do wyszukiwania głosowego żądał logowania, nie obsługiwał też po kablu interfejsu CarPlay.
Volvo XC40 – wymiaryŻródło: Auto Świat
Niezależnie od tych detali Volvo XC40 to całkiem pojemne auto nie tylko dla pasażerów. W jego 420-litrowym tylnym kufrze (o 40 l mniejszym niż w wersji spalinowej) bez trudu mieści się rodzinny bagaż. Co ważne, kable do ładowania można wozić pod przednią maską.
Volvo XC40 Recharge – niskie zużycie prądu
Choć elektryki ze względu na długi czas ładowania i niewielki zasięg nie zachęcają do dalekich podróży, to jazda Volvo XC40 P6 Recharge w tej kwestii jakoś strasznie nie była męcząca. Co prawda, nie wybraliśmy się nim nad Bałtyk ani w góry, ale bez obaw o zapas prądu pokonywaliśmy trasy do 300 km. Zachętą było całkiem niskie zużycie prądu – poza miastem do 90 km/h i na ekspresówce z dopuszczalną prędkością 120 km/h Volvo XC40 potrzebowało odpowiednio 19,7 i 21,1 kWh na 100 km. Przy autostradowych 140 km/h wartość poboru prądu rosła do 26,2 kWh/100 km (realny zasięg spada wówczas do 250 km), ale już w mieście pojazd okazał się wyjątkowo oszczędny – od 13 do 18 kWh (zasięg nawet ponad 500 km!).
Volvo XC40 Recharge – dobre prowadzenie
Choć przednionapędowa wersja Volvo XC40 P6 Recharge ma o niemal połowę niższą moc niż Volvo XC40 P8 AWD, to jej osiągi są dobre. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8 s w przypadku kompaktowego SUV-a pozwoli zostawić większość benzyniaków w tyle. Pozytywnie oceniamy też prowadzenie pojazdu i komfort, choć mamy zastrzeżenia do zbyt głośnej pracy przedniego zawieszenia oraz niezbyt komunikatywnego układu kierowniczego. Pochwalimy hamulce, za to zganimy w SUV-ie klasy premium brak regulacji twardości amortyzatorów.
Volvo XC40 Recharge – naszym zdaniem
Nie jestem fanem elektryków, ale gdyby było mnie stać, to rozważyłbym zakup Volvo XC40 P6 Recharge jako drugiego pojazdu w rodzinie. Wobec miejskiego zasięgu ok. 500 km wystarczyłoby je ładować raz-dwa razy w miesiącu, aczkolwiek miałbym obawy, czy żona chciałaby użytkować to auto, wykorzystując niezwykle silną rekuperację (One Pedal Drive). Wymaga ona bowiem większego zaangażowania od kierowcy. Niemniej auto dobrze się prowadzi i jest funkcjonalne, a choć jego cenę (od 220 000 zł) trudno uznać za okazyjną, to na tle wersji Volvo XC40 P8 AWD wypada atrakcyjniej.
Volvo XC40 Recharge – wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h
3,5 s
0-100 km/h
8,0 s
0-130/0-160 km/h
13,0/21,0 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h
3,8 s (aut.)
80-120 km/h
5,3 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność
1996/484 kg
Rozdział masy (przód/tył)
55/45 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo)
11,6/11,7 m
Hamow. ze 100 km/h zimne
35,0 m
gorące
35,6 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h
55 dB (A)
przy 100 km/h
64 dB (A)
przy 130 km/h
68 dB (A)
Średnie zużycie testowe (prąd)
19,4 kWh/100 km
Zasięg rzeczywisty
345 km
*Testowe auto z felgami 20-cal. pomiary wykonane na felgach 19-calowych
Volvo XC40 Recharge – dane producenta
Silnik
elektryczny, synchroniczny
Ustawienie silnika
poprzecznie z przodu
Moc maksymalna
231 KM
Maks. mom. obrotowy
330 Nm
Poj. akumulatora (brutto/netto)
75/67 kWh
0-100 km/h; prędkość maks.
7,4 s; 160 km/h
Skrzynia biegów/napęd
1-biegowa/na koła przednie
Ładowanie akumulatora AC/DC
11/150 kW
Czas ład. AC (100 proc.)/DC (10-80%)
7 godzin/28 minut
Pojemność bagażnika
419-1295 l
Marka i model opon
Michelin CrossClimate 2
Rozmiar opon test. auta p. | t.
235/50 | 255/45 R 19 V*
Zużycie prądu; zasięg (WLTP)
20 kWh/100 km; 420 km
Masa przyczepy z hamulcem/bez
1500/750 kg
Volvo XC40 Recharge – wyposażenie
Wersja
Recharge P6 Ultimate
7 airbagów/reflektory LED
S/S
Klima aut. 2-stref./ładowarka bezprzew.
S/S
System mult./navi/czuj. martwego pola
S/S/S
Unikanie kolizji/temp. adaptac./tapic.
S/S/7500 zł (tekst.-mikro.)
Przyciem. szyby/utrzym. pasa/dostęp bezklucz.
1850 zł/S/S
Pompa ciepła, podgrzew. fotele i kierow.
4700 zł (pakiet Climate)
Lakier metalik/alufelgi 19 cali
6350/3150 zł
Volvo XC40 Recharge – gwarancja/ceny
Cena podst. wersji silnikowej
246 100 zł
Gwarancja mech./na akumulator
3 lata/8 l. lub 160 tys. km
Przeglądy
co 30 tys. km lub co rok
Cena testowanego auta
269 650 zł
Galeria zdjęć
1/16 Volvo XC40 Recharge FWD 2022 1. generacja
1/16
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Volvo XC40 to świetna propozycja auta miejskiego skierowana nie tylko do singli.
2/16 Volvo XC40 Recharge FWD 2022 1. generacja
2/16
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Początkowo bezemisyjna odmiana XC40 występowała wyłącznie w wersji AWD (408 KM), ale paletę modeli EV poszerzyła 231-konna przednionapędowa odmiana.
3/16 Volvo XC40 Recharge FWD 2022 1. generacja
3/16
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Testowe auto było wyposażone w opcjonalne 20-calowe felgi.
4/16 Volvo XC40 Recharge FWD 2022 1. generacja
4/16
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Skandynawski styl jest wręcz skromny. Liczbę przycisków ograniczono do minimum (zmiana ustawień auta wymaga przeklikania się przez ekrany). Elektryczna wersja nie ma nawet stacyjki.
5/16 Volvo XC40 Recharge FWD 2022 1. generacja
5/16
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Czytelne wirtualne zegary, ale ich możliwości nie są wykorzystane.
6/16 Volvo XC40 Recharge FWD 2022 1. generacja
6/16
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Dostępne tylko dwie projekcje.
7/16 Volvo XC40 Recharge FWD 2022 1. generacja
7/16
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Bardzo wygodne i świetnie podpierające ciało przednie fotele z funkcją elektrycznego sterowania.
8/16 Volvo XC40 Recharge FWD 2022 1. generacja
8/16
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Jak na tak niewielki samochód ilość miejsca z tyłu pozytywnie nas zaskoczyła. Podłokietnik z otworem na narty.
9/16 Volvo XC40 Recharge FWD 2022 1. generacja
9/16
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Niemal 420-litrowy bagażnik w pełni wystarczy rodzinie.
10/16 Volvo XC40 Recharge FWD 2022 1. generacja
10/16
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Po złożeniu oparć kanapy powstaje płaska powierzchnia. Pod podłoga znajduje się niewielki schowek.
11/16 Volvo XC40 Recharge FWD 2022 1. generacja
11/16
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Choć mieliśmy do czynienia z autem przednionapędowym, inżynierom udało się wygospodarować pod pokrywą schowek na kable.
12/16 Volvo XC40 Recharge FWD 2022 1. generacja
12/16
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Naładowanie w zakresie 10-80 proc. prądem stałym z mocą 150 kW trwa zaledwie 28 minut.
13/16 Volvo XC40 Recharge FWD 2022 1. generacja
13/16
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Warunkiem działania systemu wyszukiwania głosowego adresów w nawigacji było zalogowanie się na konto Google.
14/16 Volvo XC40 Recharge FWD 2022 1. generacja
14/16
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Volvo nie oferuje możliwości stopniowania siły rekuperacji. Do wyboru jest bardzo silna (do całkowitego zatrzymania) lub jej brak.
15/16 Volvo XC40 Recharge FWD 2022 1. generacja
15/16
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Znakomitą jakość dźwięku gwarantuje system nagłośnienia harman kardon.
16/16 Volvo XC40 Recharge FWD 2022 1. generacja
16/16
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Z funkcją One Pedal Drive w temperaturze 21 stopni Celsjusza XC40 zużyło średnio 19,4 kWh/100 km (realny zasięg 345 km).
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.