Logo

Pierwszy autokar elektryczny w Europie. Początek końca ery Diesla?

Transport miejski został już w znacznym stopniu zelektryfikowany, jednak dalekobieżne autokary nadal są napędzane silnikami Diesla. Teraz MAN Truck & Bus zamierza skupić się właśnie na nich. Niemiecka firma chwali się, że będzie pierwszym dużym producentem w Europie, który wprowadzi na rynek w pełni elektryczny autokar.

Poznaj kontekst z AI

Kiedy odbędzie się prezentacja elektrycznego autokaru MAN?
Jaki zasięg ma mieć model Lion's Coach E?
Gdzie będzie produkowany elektryczny autokar MAN?
Ile miejsc będzie miał Lion's Coach E?
MAN eCoach
MAN eCoachMAN;

Elektryczny autokar MAN: zasięg i czas ładowania

Pierwszy MAN Lion's Coach E będzie autokarem na krótkie i średnie dystanse. Akumulatory o pojemności od 356 do 534 kWh mają umożliwić przejechanie maksymalnie 650 km po pełnym naładowaniu. Producent wskazuje, że taki pojazd sprawdzi się w transporcie wahadłowym, przewozach pracowników w zakładach czy wycieczkach po mieście.

Energię elektryczną będzie można całkiem szybko uzupełnić, dzięki funkcji szybkiego ładowania (CCS) z mocą 375 kW. W przypadku podstawowej wersji teoretycznie potrwa to niecałą godzinę. MAN przekonuje, że konieczność ładowania akumulatorów nie będzie uciążliwa, biorąc pod uwagę określony przepisami czas pracy i odpoczynku kierowców zawodowych.

Najważniejszym czynnikiem jest dalszy rozwój infrastruktury ładowania przy głównych drogach. Jeszcze większa sieć jeszcze szybszych ładowarek umożliwi podróżowanie bezemisyjnymi autokarami na długich dystansach.

MAN eCoach
MAN eCoachMAN;

MAN Lion's Coach 14 E przetrze szlak

Elektryczny autokar MAN wyróżnia się bardzo niskim współczynnikiem oporu powietrza. Projektantom udało się go obniżyć z wartości 0,34, do 0,31. To bardzo ważne w przypadku autobusu turystycznego. Kluczową informacją jest także pojemność bagażowa, której wielkość ma być taka sama jak w odpowiedniku z silnikiem Diesla (od 11 do 13 m3).

Na początku na drogach pojawi się Lion's Coach E w dużej wersji "14" o trzech osiach, długości 13,9 m i dopuszczalnej masie całkowitej wynoszącej 27,3 tony. Autokar będzie miał 61 miejsc.

Produkcja seryjna rozpocznie się w 2026 r. w fabryce w Ankarze, która przez ostatnie miesiące była do tego przygotowywana. MAN zapowiada wprowadzanie następnych odmian do końca obecnej dekady.

MAN eCoach
MAN eCoachMAN;
Powiązane tematy: Elektryczne Elektryk
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium