• Ceny poszczególnych modeli Tesli obniżono na polskim rynku o od ok. siedmiu do ponad 17 proc.
  • Na innych rynkach obniżki są nawet wyższe – ale to w krajach o silniejszych od złotego walutach
  • Najtańsza Tesla, model 3 z mniejszą baterią i napędem na tył spełnia teraz wymagania programu "Mój elektryk", na jej zakup można uzyskać do 27 tys. zł dopłaty!
  • Deklarowane terminy dostaw w przypadku przecenionych modeli są znacznie krótsze niż u większości konkurentów
  • W zależności od modelu szacowany termin dostawy to od stycznia do marca 2023
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Kilka dni temu, kiedy podobne obniżki ogłoszono w Chinach, pod showroomami Tesli pojawiły się tłumy wzburzonych ludzi. Nie, nie po to, żeby zamówić nowe auta! Protestowali nabywcy, którzy zamówili swoje auta wcześniej, a teraz poczuli się oszukani, bo po przecenie fabrycznie nowe Tesle stały się tańsze nawet od rocznych czy dwuletnich aut używanych!

Czy tak samo będzie też w Polsce? Raczej nie, za to osoby zainteresowane zakupem auta elektrycznego będą teraz miały nie lada zagwozdkę, bo oferta Tesli, na tle tego, co proponują inne marki, stała się naprawdę atrakcyjna. W czasie kiedy konkurencja ogłasza podwyżkę za podwyżką, a w dodatku odległe terminy realizacji zamówień, często bez gwarancji, że uda się dostarczyć auto w obiecanym terminie i w obecnej cenie, auta marki Tesla nie dość, że potaniały, to jeszcze czas oczekiwania może być krótszy niż u konkurencji.

Zobacz też: Pan Paweł kupił nową Teslę. Tak wygląda odbiór w salonie w Warszawie

Ile trzeba teraz zapłacić za Teslę?

Podstawowy model, czyli Tesla Model 3 z mniejszą baterią (zasięg deklarowany 491 km), napędem na tył (0-100 km/h: 6,1 s, prędkość maks. 225 km/h) potaniał z 244 990 do 219 990 zł, czyli aż o 25 000 zł (10,2 procent). Dzięki obniżce model ten mieści się teraz w limicie programu "Mój elektryk" (225 tys. zł), więc w najlepszym przypadku, przy uwzględnieniu rabatu i dopłat można go mieć o ponad 50 tys. taniej niż w ubiegłym roku! To zła wiadomość dla dotychczasowych właścicieli tego modelu – nowe auta są teraz tańsze od wielu egzemplarzy z drugiej ręki. To też poziom cenowy zbliżony (a w przypadku wielu wariantów nawet niższy) do Volkswagena ID.3. Za cenę o symboliczne 90 zł niższą kupić też można np. Hyundaia Ioniq 5 – auto przestronniejsze, lepiej wykonane, ale o znacznie gorszych osiągach.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Tesla Model 3 Long Range AWD, czyli wariant z napędem 4x4 i dużym akumulatorem (zasięg wg. WLTP: 602 km, prędkość maks. 233 km/h, 0-100 km/h: 4,4 s) potaniał o 30 tys. zł i kosztuje 254 990 zamiast 284 990 zł.

Mniejsza obniżka ceny dotyczy modelu Tesla Model 3 Performance AWD (nieco niższy zasięg niż w wariancie LR, za to prędkość maksymalna to 261 km/h i przyspieszenie 0-100 km/h w 3,3 s) – tu obniżka wynosi 21 tys. zł, z 305 990 na 284 990 zł.

Tesla deklaruje termin dostawy aut do marca 2023

Jeszcze bardziej obniżone zostały ceny Tesli Model Y, czyli średniej wielkości SUV-a, porównywalnego ze Skodą Enyaq.

Tesla Model Y z mniejszą baterią i napędem na tył (zasięg wg. WLTP: 455 km, prędkość maks. 217 km/h, 0-100 km/h: 6,9 s) potaniał aż o 45 tys. zł, z 274 990 na 229 990 zł, co oznacza przecenę o niemal 16,5 proc. !

Tesla Model Y Long Range AWD, (zasięg wg. WLTP: 533 km, prędkość maks. 217 km/h, 0-100 km/h: 5,0 s) kosztuje teraz aż o 55 tys. złotych mniej niż dotychczas, aktualna cena to 259 990 zł. Skoda Enyaq iV Coupe RS z silnikiem o mocy 299 KM, o nico niższym zasięgu (WLTP: 522 km) i znacznie gorszych osiągach (prędkość maks. 180 km/h, 0-100 km/h: 6,5 s) kosztuje 295 900 zł!

Tesla Model Y Performance AWD, (zasięg wg. WLTP: 514 km, prędkość maks. 250 km/h, 0-100 km/h: 3,7 s) staniał o równe 30 tys. zł i kosztuje teraz 299 990 zł.

Oficjalnie obniżki mają wynikać m.in. z optymalizacji łańcuchów dostaw i technologii produkcji, które miały się przyczynić do znaczącej redukcji kosztów wytwarzania aut. Niektóre z poczynionych oszczędności być może niekoniecznie spodobają się klientom, pojawiły się m.in. doniesienia o stosowaniu w modelach Performance hamulców z wersji o niższych osiągach, ale opakowanych tak, żeby klienci tego nie zauważyli.

Czytaj więcej o TESLA MODEL 3

Na wielu rynkach w ostatnim czasie Tesla musiała się zmagać m.in. z problemami wizerunkowymi wynikającymi z kontrowersyjnych działań i wypowiedzi Elona Muska, charyzmatycznego twórcy marki.

Ładowanie formularza...