- VinFast to pierwsza wietnamska marka samochodów
- Wietnamski rynek motoryzacyjny jest znacznie mniejszy od polskiego – w 2020 r. w Wietnamie wyprodukowano ok. 125 tys. aut, a w Polsce ok. 427 tys.
- Marka VinFast powstała później niż Electromobility Poland mające produkować Izerę
- Już teraz VinFast dysponuje fabryką mogącą produkować nawet 250 tys. aut rocznie
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu
Czy pomysł na stworzenie własnej, nowej marki motoryzacyjnej w kraju, który nie ma motoryzacyjnych tradycji ani własnych marek samochodowych ma sens? Czy taki projekt może się udać? To się jeszcze okaże, ale chętnych, żeby spróbować najwyraźniej nie brakuje. Mniej więcej w tym samym czasie, w którym w Polsce powołano do życia konsorcjum Electromobility Poland mające stworzyć i wyprodukować „narodowe auto elektryczne” Izera, podobne pomysły ogłoszono także w Turcji (TOGG) oraz w Wietnamie. Oczywiście, podobnie jak w Polsce, również w tych krajach szybko się okazało, że lokalny potencjał technologiczny i ambicje to za mało, żeby stworzyć nowoczesne auta – do współpracy zaangażowano zagraniczne biura projektowe i inżynierskie, zatrudniono fachowców z branży motoryzacyjnej.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoVinFast – projekt biznesowy, nie polityczny
O ile projekt turecki, podobnie jak polska Izera, powstaje przede wszystkim z inicjatywy polityków i we współpracy z zależnymi od państwa firmami, to wietnamski VinFast to inicjatywa biznesowa, choć z państwowym wsparciem. Podczas kiedy w Polsce od ponad roku jesteśmy na etapie prezentowania dwóch zgrabnych makiet (jedna to jeżdżąca, ale oparta o podzespoły, które na pewno nie trafią do seryjnego modelu, druga to tylko model), dyskusji nad budową fabryki i wyborem strategicznego dostawcy platformy, czyli technicznej bazy dla nowego pojazdu, to firma z Wietnamu już produkuje auta – na razie spalinowe, na bazie konstrukcji GM i BMW. Fabryka VinFast, zbudowana w ciągu 21 miesięcy przez niemiecki koncern Siemens może produkować 250 tys. aut rocznie, a w razie potrzeby jej wydajność można nawet podwoić.
VinFast – lusksusowe, elektryczne SUV-y dla Europy i USA
Wietnamczycy największą nadzieję na ekspansję na rynki zagraniczne pokładają w dwóch zaprezentowanych niedawno elektrycznych SUV-ach: 7-osobowym modelu VF e36 i nieco mniejszym VF e35. Większy model ma być napędzany dwoma silnikami o łącznej mocy 402 KM, natomiast mniejszy ma być oferowany w dwóch konfiguracjach – z jednym silnikiem o mocy 201 KM lub z dwoma (łączna moc 402 KM). Za dostawę akumulatorów odpowiadać ma koncern LG Chem, przy czym mają one być produkowane w Wietnamie przez spółkę LG Chem i VinFast. Za design pojazdów odpowiada włoskie Studio Pininfarina.
Nad produkcją, ale też nad planami międzynarodowej ekspansji czuwają managerowie z doświadczeniem w globalnych koncernach motoryzacyjnych, stanowisko CEO zajmuje Michael Lohscheller, który zaczynał karierę w koncernie Daimler-Chrysler, zajmował kierownicze stanowiska w firmach Mitsubishi i Volkswagen, a do niedawna był dyrektorem generalnym Opel Automobile GmbH.
Firma VinFast zapowiada, że produkowane przez nią auta elektryczne trafią do sprzedaży w Europie już w 2022 r. – na początek w Niemczech, Holandii i we Francji, później także na innych europejskich rynkach. Auta mają też trafiać do Stanów Zjednoczonych, przy czym VinFast zapowiada, że docelowo auta przeznaczone na rynek amerykański będą produkowane na miejscu.
Galeria zdjęć
Na razie w nowoczesnej fabryce VinFast produkowane są auta z silnikami spalinowymi, bazujące na konstrukcjach GM i BMW