Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auto Świat Pit Stop
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Fiat 126p

Fiat 126p

Fiat 126p

Fiat 126p, popularny „maluch” jest legendą polskiej motoryzacji który na dobre zmotoryzował Polskę Ludową. W porównaniu do dużej i drogiej Warszawy oraz ciągle psującej się Syreny, 126p miał spełniać wszystkie podstawowe potrzeby rodziny – przewieźć 4 osoby wraz z niewielkim bagażem. W razie awarii nawet mechanik-amator bez problemu mógł sobie poradzić z problemem, bowiem maluch był bardzo prosty konstrukcyjnie.

Jego produkcja odbywała się w Tychach i Bielsku-Białej, pod okiem FSM. W 1971 roku doszło do podpisania umowy licencyjnej z Włochami, a 2 lata później fabrykę opuściły pierwsze egzemplarze złożone z włoskich części. Niczym w najlepszych superautach, silnik w 126p zamontowany był z tyłu i napędzał tylne koła. Pod klapą znajdował się niewielki, 2-cylindrowy benzyniak o pojemności 594 ccm, generujący 23 KM. Auto wyposażono w 4-biegową skrzynię manualną z niezsynchronizowanym pierwszym przełożeniem. Co ciekawe, w 1973 roku firma Steyr-Daimler-Puch zaopatrywała Fiata we własne silniki – był nim 25-konny boxer 2-cylindrowy o pojemności 643 ccm. Mimo podobnej mocy, auto wyróżniało się wyraźnie lepszymi osiągami niż odmiana 23-konna.

W 1977 roku zwiększono pojemność silnika do 652 ccm, dzięki czemu zyskano 1 KM. Oprócz tego zamieniono prądnicę na alternator, a rok później chromowane zderzaki wymieniono na takie wykonane z tworzywa sztucznego. Wtedy też zdecydowano się wycofać mniejszą jednostkę. Produkcja kwitła, i już po 8 latach osiągnięto pierwszy milion wyprodukowanych aut.

W 1984 roku dokonano kolejnych modyfikacji (126p otrzymał dopisek FL). Zastosowano większe zderzaki, wygładzono ostre krawędzie oraz dodano listwy boczne. W środku zamontowano nową kierownicę i deskę rozdzielczą oraz tapicerkę. W międzyczasie (1980 r.) produkcja 126 we Włoszech została zakończona. Prace nabrały tempa, bowiem już w 1985 roku fabrykę opuścił egzemplarz nr 2 000 000.

W 1987 roku pojawił się 126p BIS. Wyróżniał się on silnikiem zamontowanym pod podłogą bagażnika z tyłu, oraz z racji otwierania się tylnej klapy razem z szybą – 3-drzwiowym nadwoziem. Wspomniany silnik miał zwiększoną do 703 ccm pojemność skokową, dzięki czemu rozwijał 25,2 KM. Niestety, inżynierowie nie do końca poradzili sobie z układem chłodzenia, który zasilany był w przeciwieństwie do zwykłego malucha, cieczą, i silnik miał tendencję do przegrzewania. Wraz z wprowadzeniem do produkcji Cinquecento, produkcja 126p BIS została zatrzymana.

Kolejną ciekawą odmianą, debiutującą w tym samym roku co BIS, był Bosmal – odmiana cabrio. Usunięcie dachu wiązało się ze wzmocnieniem nadwozia, co odbyło się w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Samochodów Małolitrażowych BOSMAL, stąd też nazwa modelu. Dodatkowo można było zamówić zestaw, który podnosił moc silnika do 30 KM. Niestety zdecydowana większość (400 z 507 aut) trafiłą za granicę, bowiem w Polsce nikt autem nie był zainteresowany. Trudno się temu dziwić, aby ludzie których marzeniem był maluch, Polonez czy 125p, mieli wolne fundusze na kabriolet.

W 1993 roku fabryka wyprodukowała egzemplarz nr 3 000 000. Krajobraz polskich dróg składał się w zdecydowanej większości z Fiatów 126p. W 1994 roku kolejny raz zmodernizowano malucha. Wersja el otrzymała nowe wnętrze (zaadaptowane z Cinquecento), a nadwozie zyskało bardziej nowoczesne rysy. 2 lata później, gdy po raz kolejny dokonano zmian (elx), a układ wydechowy został wyposażony w katalizator spalin, auto zostało oficjalnie nazwane „Maluch”.

Finalną edycją był „Happy End” – 500 żółtych i 500 czerwonych 126p. W 2000 roku zakończono produkcję Fiata 126p, a polskie fabryki opuściło nieco ponad 3,3 mln egzemplarzy. Jego następcą był Cinquecento, który był produkowany na równi z maluchem od 1991 roku.

Fiat 126p - generacje

Fiat 126p (1973&nbsp-&nbsp2000)

Fiat 126p (1973 - 2000)

Fiat 126p - powiązane artykuły

Polski Fiat 126p na aukcji w Anglii

Polski Fiat 126p na aukcji w Anglii

Polski Fiat 126p do sprzedaży – pozornie nie ma w tym nic sensacyjnego. Jednak w tym przypadku samochód znajduje się w Wielkiej Brytanii i jest sprzedawany przez firmę Silverstone Auctions. Auto ma kierownicę po lewej stronie i według dokumentacji przejechane 31 472 mile.
Sprawdź swoją wiedzę o historii samochodów i osobach związanych z motoryzacją [Quiz]

Sprawdź swoją wiedzę o historii samochodów i osobach związanych z motoryzacją [Quiz]

Kochasz samochody i wszystko co z nimi związane? Spróbuj rozwiązać nasz quiz dotyczący wiedzy o historii pojazdów i osobach związanych z motoryzacją. Wystarczy, że poprawnie zaznaczysz jedną odpowiedź. Gotowy? Sprawdź się!
Mamy więcej aut niż Niemcy - poseł PO za automatycznym wyrejestrowywaniem tzw. "martwych dusz"

Mamy więcej aut niż Niemcy - poseł PO za automatycznym wyrejestrowywaniem tzw. "martwych dusz"

Według statystyk, zebranych przez stowarzyszenie ACEA, w Polsce przypada więcej aut na tysiąc mieszkańców niż w znacznie bogatszych krajach Europy. Prawda jest jednak taka, że nie ma to wiele wspólnego z rzeczywistością, tylko wiąże się z bałaganem jaki panuje w CEPIK-u. Tylko w Krakowie nadal jest zarejestrowanych 38 tys. Fiatów 126p i 15 tys. Polonezów. Poseł Sonik domaga się usunięcia samochodowych „martwych dusz” z systemu.
Brytyjczyk zakochany w „Maluchu”

Brytyjczyk zakochany w „Maluchu”

Okazuje się, że polski Fiat 126p nadal może budzić pożądanie i zachwyt, a w dobie wszechobecnych nowoczesnych i wypasionych modeli potrafi przypomnieć, jakie kiedyś były samochody. Mat Watson, brytyjski prezenter samochodowy, przekonał się o tym na własnej skórze.
Fiat 126p Maluch - Długowieczny maluch

Fiat 126p Maluch - Długowieczny maluch

Kiedy na początku 1997 r. opisywaliśmy Fiata 126p, był on obecny na polskich drogach już od 23 lat. Pod zmienioną nazwą „Maluch” produkowano go do września 2000 r. Czyli 27 lat!
Fiat 126p - 13 Zlot legend w Warszawie

Fiat 126p - 13 Zlot legend w Warszawie

Ten samochód zmotoryzował Polskę. Dzisiaj jest legendą, którą z łezką w oku wspominają starsi rodacy, a młodzież przywraca mu dawny blask.
Maluch z przebiegiem 138 km – czy warto kupić?

Maluch z przebiegiem 138 km – czy warto kupić?

Na jednym z serwisów ogłoszeniowych pojawiła się niecodzienna oferta. To Fiat 126p z 1987 r. w stanie fabrycznym. Zainteresowanych może odstraszać jedynie cena.
500 małych Fiatów pod Wawelem

500 małych Fiatów pod Wawelem

Te samochody wciąż żyją na polskich drogach, chociaż jest ich coraz mniej. Tym razem do Krakowa przyjedzie ich aż 500.
Wynajmij apartament - Fiat 126p "gratis"

Wynajmij apartament - Fiat 126p "gratis"

Wielkimi krokami zbliża się weekend majowy, który nieodparcie kojarzy się z odpoczynkiem, grillowaniem i wyjazdami. A co powiecie na małą motoryzacyjną podróż w czasy PRL-u? W sieci znaleźliśmy ciekawą i chyba jedyną w swoim rodzaju ofertę.
Redakcja poleca
Fiat 126p obiekt pożądania?

Fiat 126p obiekt pożądania?

Fiat 126p, czyli popularny Maluch to duma naszej polskiej motoryzacji. Samochód dostarczał tyle radości co i problemów i mimo że ma już swoje lata, wciąż może być obiektem pożądania.
Motosentyment - historie Waszych samochodów

Motosentyment - historie Waszych samochodów

Pamiętasz pierwszego Malucha, którym woził cię tata? Golfa którego kupił sobie sąsiad za pieniądze zarobione na saksach w Niemczech? Dodge'a Vipera, widzianego na wczasach w Juracie w 1994 r.? Doskonale! Chcemy poznać te historie!
Od Warszawy do Malucha - Polskie samochody zabytkowe

Od Warszawy do Malucha - Polskie samochody zabytkowe

Od Warszawy do Malucha - Polskie samochody zabytkowe.
Polski Fiat 126p: Dużo radości dla... niezaawansowanych

Polski Fiat 126p: Dużo radości dla... niezaawansowanych

Nie lubią go tylko ci, którzy się w nim nie mieszczą ani nie jeździli nim w dzieciństwie. Dla pozostałych to coś więcej niż samochód
Ta umowa zmieniła życie tysięcy Polaków

Ta umowa zmieniła życie tysięcy Polaków

6 czerwca 1973 roku zmontowano w zakładach dawnej Fabryki Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej pierwsze egzemplarze Fiata 126p, z oryginalnych włoskich części, gdyż wcześniej, od 1972 roku w zakładach Fiata w Cassino, trwała już jego seryjna produkcja.
Odnalazł się fabrycznie nowy Maluch

Odnalazł się fabrycznie nowy Maluch

Ten Fiat 126p przetrwał w fabrycznym stanie 34 lata. Wyprodukowany w 1979 roku odkryty został w jednym z łódzkich garaży. Właściciel wystawił go na sprzedaż
SlowRide 2012 - Dzienniki Maluchowe

SlowRide 2012 - Dzienniki Maluchowe

SlowRide to znak rozpoznawczy najbardziej odjechanego projektu motoryzacyjnego z "Fiatem 126p" w tytule! Zamierzamy przejechać Amerykę Południową trasą Transamazońską, przebić się przez Andy legendarną drogą śmierci, szusować Panamericaną, brodzić w stepach Patagonii i zakończyć SlowRide w Buenos Aires w Agrentynie.
Fiat 126p: wielkie zadanie dla małego auta

Fiat 126p: wielkie zadanie dla małego auta

Kiedy we wrześniu 1972 roku podczas salonu motoryzacyjnego w Turynie po raz pierwszy pokazano Fiata 126, nikt jeszcze nie wiedział, że to sympatyczne autko przez wiele lat będzie najbardziej popularnym i pożądanym samochodem w Polsce.
Fiat 126p – 35 lat minęło…

Fiat 126p – 35 lat minęło…

Niemcy mają Garbusa, Włosi osławioną "500", Anglicy MINI, a Francuzi wielbią Citroena 2CV. Polska także posiada samochód z którego możemy być dumni - jest nim Fiat 126p, który dzisiaj obchodzi swoje 35-lecie!
Poprzednia

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech