Produkcja Fiata 126p miała zakończyć się w 1996 r. Jednak nie powstał następca, a kierowcy nadal decydowali się na małe i tanie auto. Zmodernizowana wersja, wprowadzona do produkcji pod koniec 1996 r., otrzymała nazwę „Maluch”. Najważniejszą zmianą było jednak zastosowanie nowego tłumika wydechu wraz z katalizatorem (obowiązkowo od 1 stycznia 1997 r. we wszystkich autach rejestrowanych po raz pierwszy). Maluch dostał też nowy gaźnik oraz delikatnie odnowione wnętrze.
Fiat 126p Maluch - nienowoczesny, ale tani
23-letni Maluch miał przestarzałą konstrukcję, ale też kilka zalet: niską cenę, takie też koszty eksploatacji, łatwość napraw (nawet przez amatorów). Roczna sprzedaż Fiata 126p w 1996 r. wyniosła 55 tys. i był on wtedy liderem rynku.
Ile Maluch kosztował w 1997 r.? Podstawowa wersja 126 elx STD została wyceniona na 11 920 zł (wówczas równowartość 6-7 dobrych pensji miesięcznych). Bogatsza wersja SX kosztowała 13 070 zł. Odnowiony Maluch był oferowany w kilku nowych kolorach (np. niebieski Tirreno i żółty Ambra). Malucha produkowano w Polsce do 22 września 2000 r., czyli przez 27 lat. W sumie w fabrykach w Tychach i Bielsku-Białej powstało 3,3 mln tych aut.
Fiat 126p Maluch - coraz trudniej zdobyć
Choć Fiata 126p produkowano w Polsce przez 27 lat, trudno dziś zdobyć egzemplarz w oryginalnym stanie. Czasami pojawiają się takie, ale mają absurdalnie wysokie ceny. Trzeba szukać okazji i spieszyć się, bo Maluchy szybko niszczeją, zwłaszcza tzw. Eleganty.
Fiat 126 elx Maluch - dane techniczne
Silnik | benzynowy R2 |
Pojemność | 652 cm3 |
Moc maksymlana | 24 KM/4800 obr./min |
Maks. moment obrrotowy | 42 Nm/3000 obr./min |
Napęd/skrzynia biegów | tylny/manualna 4b |
Długość/szerokść/wysokość | 3054/1377/1335 mm |
Pojemność bagażnika | 100 l |
Średnica zawracania | 8,9 m |
Masa własna | 600 kg |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 46,6 s |
Prędkość maksymalna | 105 km/h |
Średnie spalanie | 7,2 l/100 km |
Pojemność baku | 21 l |
Cena | 1000-5000 zł |
Kiedy na początku 1997 r. opisywaliśmy Fiata 126p, był on obecny na polskich drogach już od 23 lat. Pod zmienioną nazwą „Maluch” produkowano go do września 2000 r. Czyli 27 lat!
Deska rozdzielcza po face liftingu – pojawiły się na niej nowe wskaźniki. Linka ssania miała sygnalizację świetlną.
Po face liftingu przeprowadzonym w 1996 r. zmieniła się nie tylko nazwa. Maluch otrzymał nowy gaźnik i katalizator, a także lepszą tapicerkę.
Maluch miał przestarzałą konstrukcję, ale też kilka zalet: niską cenę, takie też koszty eksploatacji, łatwość napraw (nawet przez amatorów).