Auto Świat Fiat wraca do dwóch cylindrów (Genewa 2010)

Fiat wraca do dwóch cylindrów (Genewa 2010)

Autor Szewczyk Łukasz
Szewczyk Łukasz

Charakterystyczny odgłos pracy dwucylindrowego silnika Fiata 126p zna praktycznie każdy. Historia zatoczyła koło. Fiat powraca do dwóch cylindrów. Nowy silnik Twin-Air zadebiutuje w modelu 500, który powstaje w tyskiej fabryce.

Fiat TwinAir 0,9
Onet
Fiat TwinAir 0,9

Dwucylindrowy silnik Twin-Air jest jedną z atrakcji na genewskim stoisku Fiata. Dlaczego Fiat Powertrain Technologies zdecydował się na opracowanie silnika z ograniczoną liczbą tłoków?

Nowy motor ma pojemność 0,9 litra. Dwa cylindry mają więc relatywnie dużą pojemność (450 ccm), co gwarantuje znaczne wartości momentu obrotowego przy niskich i średnich obrotach. Trzeba pamiętać, że to właśnie od momentu obrotowego, a nie od mocy, zależy dynamika samochodu. Wysoki i wcześnie dostępny moment obrotowy pozwala na sprawną jazdę bez korzystania z górnych rejestrów obrotomierza. To z kolei najkrótsza droga do ograniczenia spalania.

Włosi opracowali warianty silnika Twin-Air dostarczające 65 KM w wersji wolnossącej oraz 85 i 105 KM z turbodoładowaniem. Wszystkie mają zużywać znacznie mniej paliwa od klasycznych, czterocylindrowych silników o podobnych mocach. Fiat szacuje, że spalanie spadnie o 15-30% przy zachowaniu identycznych osiągów.

Dwucylindrowy silnik jest także lżejszy, mniejszy, prostszy i tańszy w produkcji. Zdaniem Fiata ułatwi to stosowanie jednostki Twin-Air w układach hybrydowych. Włosi wkrótce zaprezentują także wariant silnika przystosowany do spalania bioetanolu.

Nowy silnik Twin-Air został wyposażony także w innowacyjny system Multiair. Opracowany przez Fiata system sterowania zaworami dolotowymi eliminuje jeden wałek rozrządu. Jego miejsce zajmuje zestaw elektrohydraulicznych popychaczy, które tak sterują zaworami, by w danym momencie do komór spalania wpadła optymalna ilość powietrza.

Dlaczego dwucylindrowe silniki odeszły do lamusa? Przede wszystkim z powodu niskiej kultury pracy. Fiat Powertrain Technologies deklaruje, że nieprzyjemne wibracje udało się wyeliminować poprzez zastosowanie wałka wyrównoważającego.

Silnik Twin-Air rozpocznie karierę pod maską Fiata 500. Pierwsze egzemplarze tak skonfigurowanych samochodów opuszczą tyską fabrykę w lipcu.

Autor Szewczyk Łukasz
Szewczyk Łukasz
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków