Wtedy też będzie można stwierdzić czy wymieniona przez Czytelnika niedogodność jest spowodowana przez zawieszenie auta, czy też przez zjawisko ząbkowania opon.Co do samego tzw. ząbkowania opon, czyli nierównomiernego stopniowanego zużycia opon (jednostronnego, bądź też obustronnego) - będące jednocześnie powodem zakłóceń podczas eksploatacji oraz nadmiernej emisji hałasu - to występuje ono najczęściej w samochodach z tzw. aktywnym zawieszeniem.Generalnie przyczyną takiego charakteru zużycia jest nierównomierny rozkład nacisków pomiędzy oponą a nawierzchnią, powodujący nierównomierny styk bloków rzeźby bieżnika podczas ich kontaktu z podłożem, co w konsekwencji powoduje ich nierównomierne ścieranie. Nierównomierny rozkład nacisków, o którym mowa powyżej może wynikać z wielu przyczyn, z których najbardziej typowe to:różnica własności tłumiących zawieszenia i opon ( mimo że żaden z tych elementów nie jest obarczony wadą), niedostosowanie ciśnienia do aktualnie przenoszonych obciążeń, wady, bądź niesprawność zawieszenia pojazdu.Na zwiększenie tendencji do zużycia opon w postaci ząbkowania mają również wpływ:zbyt duża zbieżność,bardzo szybka jazda na łukach drogi,charakter rzeźby bieżnika - klockowa z otwartymi profilami,Aby zapobiec takiemu charakterowi zużycia należy:w przypadku opon nie kierunkowych - zmienić ich kierunek toczenia poprzez przełożenie kół po przekątnej, w przypadku opon kierunkowych - zamienić koła osiami, zaś jeżeli wystąpiło jednostronne wyząbkowanie, odwrócić koła na obręczach i zamienić koła między sobą (prawe na lewe).Janusz Górka