Japończycy to pracowity naród. Patrząc jednak na historię kompaktowych kombi Hondy i Toyoty, mamy wrażenie, że rezygnując z ich sprzedaży, obie marki przespały kilka lat. Za to gdy już się obudziły, zaoferowały rozwiązania, jakich nie znajdziemy u konkurencji. Toyota ma w ofercie Aurisa Touring Sportsa w wersji hybrydowej, a Honda wypuściła na rynek rekordzistę pod względem przestrzeni bagażowej.
Jeśli chodzi o pojemność bagażnika, to żaden z klasowych rywali nie może zaoferować więcej niż Civic Tourer (624/1668 l): Golf Variant (605/1620 l), Astra Sports Tourer (500/1550 l), Ford Focus kombi (490/1516 l), Toyota Auris Touring Sports (530/1658 l). Nawet Skoda Octavia Combi – obecnie już model klasy średniej – również częściowo zostaje w tyle (610/1740 l).
Jednak kompaktowe kombi Hondy pokonuje konkurencję nie tylko pojemnym kufrem. W Tourerze pojawił się znany z Jazza i zastosowany także w hatchbacku oryginalny system składania tylnych foteli Magic Seats, który pozwala ustawić siedzisko w pozycji pionowej i uzyskać w ten sposób dodatkową przestrzeń ładunkową. Nie zabrakło także równej powierzchni w bagażniku po złożeniu oparć tylnej kanapy oraz podwójnej podłogi ze schowkiem o pojemności aż 117 litrów. Użytkownicy kombi docenią ponadto: niski próg załadunku (565 mm), wysoko podnoszoną tylną klapę (ponad 180 cm), łatwo składającą się roletę bagażnika i możliwość jej schowania w przestrzeni pod podłogą kufra.
Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC
Silnik: t.diesel R4, poj. skokowa 1597 cm3,moc maks. 120 KM przy 4000 obr./min. Wymiary: dł./szer./wys. 4535/1770/1480 mm.Masa własna/ładowność 1337/553 kg.Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,1 s.Prędkość maksymalna 195 km/h.Średnie spalanie 3,8 l/100 km.Zbiornik paliwa 50 l.Pojemność bagażnika 624/1668 l |
Ponieważ kombi powstało na bazie hatchbacka, rozstaw osi pozostał bez zmian. W obydwu samochodach jest więc niemal taka sama przestrzeń dla kierowcy i pasażerów, a to oznacza wygodne warunki podróżowania. Większą część ładunkową uzyskano dzięki powiększeniu tylnego zwisu (o 235 mm) i podwyższeniu linii dachu (o 10 mm).
Nowością w tym modelu jest możliwość zmiany twardości tylnych amortyzatorów. Kierowca za pomocą przycisku w kabinie może wybrać jedno z trzech ustawień zawieszenia: Comfort, Normal i Dynamic. W trakcie jazd testowych nieobciążoną Hondą Civic Tourer trudno było dostrzec różnice w specyfice poszczególnych ustawień. Z pewnością będą one bardziej zauważalne podczas jazdy samochodem z kompletem pasażerów i bagaży na pokładzie.
Oprócz adaptacyjnego zawieszenia w Tourerze zmieniono charakterystykę sprężyn, geometrię kół oraz przeprojektowano elektryczne wspomaganie układu kierowniczego. Wszystko po to, by japońskie kombi prowadziło się równie dynamicznie, jak hatchbacka, a jednocześnie by zapewniało większe możliwości przewożenia cięższych ładunków.
Tourera było bezpieczeństwo, dlatego pojawił się w nim cały zastęp elektronicznych pomocników. Wśród nich: czujnik martwego pola, ostrzeganie o ryzyku wystąpienia kolizji, Lane Assist, aut. światła drogowe, awaryjne hamowanie w mieście, rozpoznawanie znaków drogowychi ostrzeżenie o pojazdach nadjeżdżających z kierunku poprzecznego.
Cena wersji Hondy Civic Tourer 1.6 iDTEC Comfort ok. 92 000 zł
Galeria zdjęć
Tylny spoiler to dzieło polskiego projektanta, inżyniera Wojciecha Kizierowskiego
Wnętrze Civica (także htb. 5d) otrzyma: osłonę kolanową dla kierowcy, elementy w kolorze chromu, kierownicę o większej średnicy z przyciskami o wysokim połysku
Niski próg załadunku (565 mm), równa powierzchnia po złożeniu oparć foteli i sprawnie działająca roleta. Poj. bagażnika 624/1668 l
Do wyboru trzy tryby twardości amortyzatorów: Dynamic, Normal i Comfort
Adaptacyjne zawieszenie tylnej osi dostępne będzie tylko w odmianie kombi
Oprócz adaptacyjnego zawieszenia w Tourerze zmieniono charakterystykę sprężyn, geometrię kół oraz przeprojektowano elektryczne wspomaganie układu kierowniczego. Wszystko po to, by japońskie kombi prowadziło się równie dynamicznie, jak hatchback