Kolejnym technologicznym punktem zwrotnym dla silników benzynowych Mazdy będzie wprowadzenie w 2009 roku do masowej produkcji opracowanego przez firmę inteligentnego systemu wyłączania silnika podczas postoju (SISS, Smart Idle Stop System).

Bezpośredni wtrysk połączony z systemem SISS zmniejszający zużycie paliwa nawet o 9%

Szybkie i ciche ponowne uruchomienie

Niższe zużycie energii elektrycznej przy uruchamianiu

Mazda opracowała jedyny na świecie system wyłączania silnika podczas postoju, który włącza ponownie silnik, wtryskując paliwo bezpośrednio do cylindrów, gdy silnik nie pracuje, i podpalając je, aby wymusić ruch tłoków. Ten wyposażony w bezpośredni wtrysk silnik z systemem SISS umożliwia szybkie i ciche ponowne jego uruchamianie oraz mniejsze nawet o 9% zużycie paliwa (tryb mieszany). System ten, ukazujący zakres możliwości kreatywnego Działu Badań i Rozwoju Mazdy w zakresie rozwoju alternatywnych, przyjaznych dla środowiska technologii, będzie początkowo dostępny w Japonii i Europie, a później także na pozostałych rynkach światowych.

Kierowcy często pozwalają, aby silnik pracował na wolnych obrotach, gdy czekają na czerwonym świetle lub, szczególnie w obszarach miejskich, gdy stoją w korkach. Wyłączenie silnika w tych momentach zmniejsza zużycie paliwa oraz emisję CO2. System powoduje zmniejszenie zużycia paliwa poprzez automatyczne wyłączenie silnika po zatrzymaniu samochodu i automatyczne uruchomienie go, kiedy kierowca zechce odjechać.

Opracowany przez Mazdę system SISS wtryskuje paliwo bezpośrednio do cylindrów, gdy silnik nie pracuje i zapala paliwo, tworząc siłę wypychającą tłoki w dół w celu uruchomienia silnika. System nie tylko przyczynia się do oszczędności paliwa, ale szybciej i ciszej uruchamia silnik niż tradycyjny system wyłączania silnika podczas postoju.

Aby uzyskać najlepszą równowagę pomiędzy oszczędnością paliwa wynikającą z wyłączania silnika a skróceniem czasu jego ponownego uruchamiania, Mazda zdecydowała się zastosować nową metodę uruchamiania, która wykorzystuje silnik elektryczny tylko na samym początku procesu uruchamiania silnika obok energii wynikającej ze spalania paliwa. Co jednak ważne, Mazda wykorzystuje silnik elektryczny wyłącznie do pomocy w procesie ponownego uruchamiania silnika.

Po dogłębnym przetestowaniu systemu SISS Mazda podjęła również decyzję o zastosowaniu dodatkowego silnika elektrycznego w celu uzyskania jak największych oszczędności paliwa. Było kilka powodów takiej decyzji. Aby ponownie uruchomić silnik bez pomocy silnika elektrycznego konieczna jest nie tylko bardzo precyzyjna kontrola położenia tłoków podczas jego zatrzymywania, ale także usuwanie całości niespalonego paliwa z komory spalania. Wymaga to krótkiej chwili, w której silnik pozostanie włączony tuż przed wyłączeniem, co jest związane ze stratą bardzo niewielkiej, dodatkowej ilości paliwa. Dlatego ma to potencjalnie niekorzystny wpływ na obniżenie zużycia paliwa.

System SISS Mazdy uruchamia silnik korzystając z energii spalania od najwcześniejszej fazy, musi więc być wyposażony w system wtrysku bezpośredniego. Mazda oferuje obecnie silniki wolnossące 2.0 DISI* z bezpośrednim wtryskiem na rynku japońskim, dlatego system SISS najpierw znajdzie zastosowanie w tamtejszych jednostkach napędowych.

Aby silnik mógł być uruchomiony we wspomniany powyżej sposób, tłok w suwie sprężania i tłok w suwie pracy muszą zatrzymać się w odpowiedniej pozycji, dającej odpowiednią równowagę ilości powietrza. Dlatego system SISS wykorzystuje układ precyzyjnej kontroli pozycji tłoków w chwili wyłączania.

W chwili ponownego uruchamiania ustalone zostają cylindry w trybie spalania, a mieszanka zostaje zapalona przy tłokach w tej samej pozycji, w której znajdowały się podczas wyłączania silnika. Tradycyjne systemy ustalają cylinder do zapłonu w chwilę po tym, gdy silnik zaczyna się obracać, ale system SISS może wybrać cylinder przed ponownym uruchomieniem silnika, ponieważ pozycje tłoków są kontrolowane podczas jego wyłączania. Umożliwia to szybkie wejście jednostki na wolne obroty. Szybkość ponownego uruchomienia jest niemal dwa razy większa od szybkości działania tradycyjnych systemów wynoszącej 0,35 s (w samochodach z automatyczną skrzynią biegów).

Mazda jest przekonana, że bezpośredni wtrysk to skuteczna metoda obniżania zużycia paliwa silników spalinowych. Stosowanie systemu SISS z bezpośrednim wtryskiem paliwa wymaga relatywnie niewielkich zmian modułu sterowania silnikiem i instalacji nieco bardziej zaawansowanego czujnika kąta obrotu wału korbowego. W efekcie potencjał całego systemu jest bardzo wysoki.

* DISI: Zapłon iskrowy wtrysku bezpośredniego